Śledź nas na:     

Marka:

  W 2015 roku Dacia obchodziła okrągłą rocznicę powrotu na rynek europejski.  Dokładnie 10 lat temu rumuński producent, we współpracy z marką Renault, przedstawił model Logan. Tani, ale porządnie wykonany i funkcjonalny, szybko okazał się wielkim sukcesem i otworzył producentowi furtkę do wprowadzenia kolejnych modeli. Chcąc uczcić ten sukces, Dacia przedstawiła jubileuszową serię limitowaną o nazwie Celebration. W serii tej znalazły się wszystkie aktualnie oferowane modele samochodów osobowych, w tym Dacia Sandero.  

  Należąca od 1999 r. do grupy Renault Dacia, wychodzi naprzeciw klientom z mniej zasobnym portfelem oferując ciekawą i systematycznie rozszerzaną paletę modeli. Rumuńska marka w 2012 roku zaprezentowała Dokkera. Miejsce prezentacji było dość egzotyczne, gdyż pokazy odbyły się w Casablance. Ale nie ma się co dziwić, gdyż model ten produkowany jest w miejscowości Tanger w Maroku. W roku 2014 światło dzienne ujrzała uterenowiona odmiana Dokkera o nazwie Stepway. Czy rzeczywiście da się pojechać tym autem w teren?  

Pamiętam jak w 2010 roku na rynku pojawił się rumuński SUV. Nowość od Dacii, mianowicie Duster, wręcz przebojem wdarła się w świat motoryzacji i niemal od razu zaskarbiła sobie serca kierowców. Po niecałych 4-latach od tamtego momentu Dacia postanowiła wysłać swojego SUV’a na kurację odmładzającą, czyli po naszemu pisząc na facelifting. Co ciekawe wszystkie zmiany jakie zostały dokonane nie pociągnęły za sobą efektu wywindowania ceny. Co tak naprawdę zmieniło się w Dacii Duster? Pozwolicie, że sprawdzę na własnej skórze.  

  Rozglądając się wokoło można odnieść wrażenie, że żyjemy w czasach wszędobylskiego pozerstwa oraz udawania. Te niezbyt miłe określenia wkradły się także do słownika motoryzacyjnego. Fiat 500L chcę być 7-osobowym samochodem rodzinnym, Skoda Octavia zapędza się do klasy średniej, a niemalże każdy SUV lub Crossoverto prawie pełnokrwiste auto terenowe. Na szczęście istnieją jeszcze wyjątki od tej niepokojącej tendencji. Jednym z nich jest Dacia Logan MCV.

Rumuńska Dacia, marka należąca od kilku lat do Renault, idzie za ciosem rynkowego sukcesu swoich modeli i bez kompleksów wkracza w kolejne segmenty rynku motoryzacyjnego. Odkąd w 2004 roku pojawił się poskładanych z różnych podzespołów francuskiego partnera Logan (test), firma nabrała wiatru w żagle. Przez kolejne 6 lat, do 2010 roku, wprowadziła do sprzedaży kompaktowe Sandero (test) i niewielkiego SUV'a Duster (test). Wszystkie trzy modele radziły sobie doskonale nie tylko na rynkach "wschodzących", z myślą o których były projektowane, ale i w wymagających krajach Europy Zachodniej. Zajmowały też wysokie pozycje w rankingach niezawodności, nierzadko pozostawiając za sobą auta marek uchodzących za wzory w tej dziedzinie.

Niespełna 20 lat temu pojęcie "lekki samochód dostawczy" oznaczało rozedrganą blaszaną puszkę na kołach, wyposażoną, komfortową i prowadzącą się jak nieco szybszy wóz drabiniasty. Taki wół roboczy w wersji mini. Na rynku obecne były również tzw. auta osobowo-dostawcze, czyli zwykłe "osobówki" (najczęściej z segmentu B, rzadziej C), doposażone przez producenta w pękate przedziały towarowe, nieprzystosowane konstrukcyjnie do pełnienia funkcji aut dostawczych.

Od momentu ponownego pojawienia się na rynku rumuńskiej marki Dacia, minęło już kilka lat. Teraz śmiało można powiedzieć, że te modele odnoszą coraz większy sukces na rynkach światowych. Systematycznie Dacia poszerza swoją ofertę, którą rozpoczęła od wprowadzenia pojemnego sedana o nazwie Logan. Później powstał siedmioosobowy mini van Logan MCV, a następnie pięciodrzwiowy hatchback o nazwie Sandero. W tym roku do salonów trafił pierwszy w historii tej marki SUV. Mowa jest o modelu Duster, który całkiem niedawno gościł w naszej redakcji.

  W oczekiwaniu na debiut pierwszego SUVa Dacii, czyli model Duster miałem okazję przetestować Sandero Stepway, charakteryzujące się podwyższonym nadwoziem i plastikowymi nakładkami, a pod maską znajdowała się niesamowicie oszczędna jednostka wysokoprężna 1,5 dCi o mocy 68 KM.

Najczęściej odwiedzane filmy

Najczęściej odwiedzane testy


 

Pod koniec lutego polski oddział japońskiej marki Mitsubishi obchodził 20-lecie istnienia w naszym kraju. Z tej okazji przedstawiono dwoje nowych ambasadorów swojej marki. Pierwszym została Anna Cieślak, która zasiadła za kierownicą modelu ASX. Brzydszą płeć reprezentuje natomiast Maciej Stuhr, który użytkować będzie najnowszy model Outlandera w odmianie PHEV. I właśnie najnowsza, trzecia generacja tego modelu gościła w styczniu w naszej redakcji. Co prawda w zwykłej odmianie benzynowej, ale moim zdaniem równie interesującej, co hybryda. Zapraszam do lektury.

 

Czytaj więcej


Samochody ekologiczne stają się coraz częstszym widokiem na naszych drogach. Jedną z przedstawicielek tego segmentu jest niepozorna z wyglądu Honda Civic Hybrid, która dysponuje pod maską niewielkim silnikiem benzynowym wspomaganym przez jednostkę elektryczną. Dzięki temu, zużycie paliwa jest mniejsze, a przede wszystkim emisja dwutlenku węgla do atmosfery wynosi zaledwie 109 g/km.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej

Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej