Śledź nas na:     

Marka:
Wróć
Cena: 91.600 - 188.600 PLN

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

III generacja o oznaczeniu producenta W176 po raz pierwszy zaprezentowana została w 2012 roku. Po trzech latach koncern ze Stuttgartu postanowił przeprowadzić odmładzający lifting, który jeszcze bardziej uwydatnił zadziorny charakter Klasy A, nawiązując przy tym do linii pozostałych aut spod znaku „Gwiazdy”. Błyszczący grill i nowe światła, masywny przedni zderzak, mocne przetłoczenia boczne oraz sportowo skrojony zderzak tylny z podwójnym wydechem. Całość zdominowana przez czerwień pokrywającego karoserię lakieru, kontrastującego z czernią szyberdachu, wlotów powietrza, obudów lusterek, a także listw okalających szyby.

Zgrabne ale bardzo zbite, krótkie nadwozie Klasy A obuto w 18-calowe alufelgi sygnowane emblematem AMG. Czarne szprychy oraz srebrny rant pięknie wpisuje się w krój i kolor karoserii, ale to wymagać będzie dopłaty 9.374 zł. Tak samo jak panoramiczny dach, za który producent liczy sobie 4.417 zł. Co mnie bardzo zdziwiło wybierając pakiet wyposażenia wnętrza AMG, w gratisie otrzymujemy stylizację AMG w postaci przedniego oraz tylnego zderzaka czy diamentowego grilla.

Pakiet AMG swoje piętno odcisnął także na wnętrzu. Sportowe, kubełkowe fotele ze zintegrowanym zagłówkiem zostały pokryte czarną skórą RED CUT z kontrastowymi czerwonymi szwami. W ten sam sposób została wykończona deska rozdzielcza, która podkreśla dbałość o detale Mercedesa. Ten kontrast przejawia się w całym wnętrzu. Boczki drzwi pokryto sztuczną skórą Artico, tak samo jak podłokietniki w drzwiach czy podłokietnik znajdujący się na tunelu środkowym.

Początkowe obawy o niski komfort podróży w sportowo skrojonych fotelach odeszły w niepamięć po zajęciu miejsca w A 220. Dobre trzymanie boczne, długie siedziska i funkcja zintegrowanego zagłówka pozwalają zająć optymalną pozycję za kółkiem. Równie wygodnie będziemy podróżować na tylnej kanapie. Tam miejsce przewidziane jest dla 3-osób, ale bezpieczniej jeśli posadzimy 2-dorosłe osoby. Z pewnością bardziej komfortowo zniosą przejażdżkę. Ilość miejsca w obrębie głowy czy nóg jest jak najbardziej wystarczająca, tak samo jak przestrzeń bagażnika, którego pojemność wynosi 341 litrów.

Spłaszczona dolna część kierownicy w połączeniu z aluminiowymi wstawkami, wykończeniem ze skóry perforowanej obszytej czerwoną nicią podkreśla sportowy charakter wnętrza. Zegary umieszczono w głębokich tunelach, wykończonych aluminiową wstawką, a same tarcze wykończono w stylu carbon z aluminiową obwódką. Carbon znajdziemy także na kokpicie gdzie znajdują się także charakterystyczne okrągłe nawiewy w aluminiowej otulinie. Szczytowe miejsce deski zajmuje wolno „wiszący” wyświetlacz multimediów oraz nawigacji. Jego obsługa odbywa się za pomocą pokrętła ulokowanego na tunelu środkowym. Czy jest intuicyjna? Może w głównym menu. Później do obsługi chociażby nawigacji trzeba się przyzwyczaić.

Pod maską Mercedesa A220 4MATIC pracuje silnik benzynowy o pojemności 2-litrów. Szkoda, że oznaczenia AMG nie dodają koni mechanicznych, chociaż i tych nie jest tutaj mało. Moc 184 KM oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 300 Nm rozpędza małego Merca do setki w czasie 6,9 s. a prędkość maksymalna jaką jest w stanie wykręcić to 228 km/h. Nie trudno osiągać takie wyniki skoro auto waży blisko 1500 kg. W kręceniu czasówek powinna pomagać 7-stopniowa, automatyczna dwusprzęgłowa skrzynie biegów (7G-DCT). Powinna, bo jej praca nie zachwyca. Standardowa skrzynia montowana chociażby w BMW ma wyższa kulturę pracy i krótszy moment przełożenia niż ta znajdująca się w testowanym A220.

Pod kątem spalania raczej musimy mierzyć w granice 10-11 litrów w mieście. W trasie jest nieco lepiej. Zapotrzebowanie na benzynę spada w granice 8-litrów przy jeździe zgodnej z przepisami obowiązującymi na obwodnicy. Każde mocniejsze dociśnięcie pedału gazu bez względu czy to w trasie czy w mieście wiąże się z momentalnym podbijaniem średniego spalania o duże wartości. W mieście każdy szybszy start spod świateł kończy się wynikiem w granicy 14-litrów.

Dużo pozytywnej roboty wykonuje napęd na wszystkie koła. Mercedes A220 4MATIC prowadzi się pewnie, sunąc jak po torach. Szybkie zakręty nie wywołują ataku paniki u kierowcy, a tym bardziej u pasażerów. Ze względu na rozmiary auta z całą pewnością możemy cieszyć się rewelacyjną zwrotnością małego Mercedesa.

Bardzo dobrze pracuje układ kierowniczy oraz zawieszenie. Lekko utwardzone amorki oraz precyzyjny układ kierowniczy dostarczają kierowcy cennych informacji o zachowaniu auta na drodze, a każdy ruch kołem kierownicy momentalnie przenoszony jest na koła. Czego brakuje mi przy takim zestawieniu auta? Delikatnego warknięcia przy szybkim starcie, albo cichego pomruku układu wydechowego przy normalnej jeździe. To wzmocniłoby doznania podczas jazdy.

Jednym z mankamentów Mercedesa A Klasy jest jego cena początkowa. Cennik otwiera kwota 91.600 zł za wersję podstawową, na którego wyposażeniu jest silnik o mocy 102 KM (wersja z oznaczeniem A 160). Najdroższa i najmocniejsza to oczywiście wersja AMG A45 4MATIC, którego cena wynosi 188.600 zł i poszczycić się może mocą 381 koni mechanicznych. Testowana przez nas wersja A220 4MATIC w katalogu Mercedesa została wyceniona na 125.000 zł. Dokładając do tego pakiety (m.in. AMG), pakiety wyposażenia wnętrza itd. to cena rośnie do ponad 170.000 zł. Jednak czy warto wydać aż tyle na małego Merca? Z jednej strony można powiedzieć, że jest on wart każdych pieniędzy ze względu na komfort prowadzenia, komfort podróży czy frajdę jaką daje jazda tym modelem. Z drugiej strony jest to najmniejsze z oferowanych przez Mercedesa aut, a za tą cenę jesteśmy w stanie kupić większy model koncernu ze Stuttgartu jak chociażby Klasę C z nadwoziem kombi czy limuzyny i dodatkowo lekko doposażyć.

Dane techniczne

DANE TECHNICZNE: Mercedes A220 4MATIC 184 KM

SILNIK

Turbo, Benzynowy, R4, 16

POJEMNOŚĆ

1991 ccm

MOC

184 KM przy 5500 rpm

MAKS. MOMENT OBR.

300 Nm przy 1200-4000 rpm

SKRZYNIA BIEGÓW

Automatyczna, 7-biegowa

NAPĘD

4x4 (4MATIC)

0-100 km/h (sek.)

6,9Vmax

 

228 km/h

ZUŻYCIE PALIWA (l/100km)(miasto/trasa/średnie) wg wskazań producenta

8,5/5,6/6,7

ZUŻYCIE PALIWA (l/100km) z testu

11,0

POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA

56 litrów

WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.)(mm)

4299/1780/1433

WAGA (kg)

1500 kg

POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA

341 litrów

LICZBA DRZWI/LICZBA MIEJSC

5/5

OPONY

225/45 R18

CENA WERSJI PODSTAWOWEJ

91 600 PLN

CENA WERSJI TESTOWANEJ

188 600 PLN

autor: Damian Goś

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej