Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Octavia. Pomyślicie pewnie - znowu! Ale nie warto się zniechęcać, bo tym razem w nasze ręce trafiła wyposażona niczym „prezesowska” limuzyna klasy Premium odmiana Laurin&Klement. A więc zapraszam do lektury!

Opis

Krótka historia
Panowie Laurin i Klement swoją karierę rozpoczynali od produkcji rowerów, motocykli i dwumiejscowych aut. To wszystko miało miejsce w latach 1895-1925 w Mladej Boleslav. W ostatnim roku istnienia firmę przejął czeski koncern motoryzacyjny Skoda. Od tamtej pory logiem Laurin&Klement sygnowane są bogato wyposażone wersje specjalne spod znaku Skody.

Kilka szczegółów
Z zewnątrz tylko wprawne oko zauważy szczegóły wyróżniające L&K od normalnej odmiany Skody Octavii. Przede wszystkim są to eleganckie i dyskretne loga umieszczone na przednich błotnikach oraz niewielkich rozmiarów spojler na tylnej klapie. Kolejną zmianą są zarezerwowane tylko i wyłącznie dla tego modelu 18-calowe alufelgi w kolorze grafitu. Pozostałe elementy stylistyki pozostały bez zmian. I dobrze, bo nie ma po co zmieniać czegoś, co jest po prostu dobre. Najnowsza generacja Octavii może się podobać bez dodatkowych zabiegów.

Kilka elementów różnicy
Wnętrze najdroższej odmiany Octavii sygnowanej logiem Laurin&Klement przynosi znacznie więcej różnic i w bardziej znaczącym stopniu uzasadnia dopłatę widniejącą na fakturze. Przede wszystkim - bardzo wygodne i dobrze wyprofilowane fotele, pokryte skórzano-zamszową, brązową tapicerką z logiem L&K. Pojawiło się też sporo plastików imitujących drewno, na których również usytuowano logo dwóch panów. Szkoda oczywiście, że to plastiki, a nie drewno, ale bądźmy realistami i pamiętajmy, że mamy do czynienia z tą najbardziej przystępną z marek z portfela Volkswagena. Pozostałe elementy wnętrza pozostały bez zmian i już wielokrotnie były opisywane na łamach naszej redakcji (choćby tutaj czy również tutaj). Dlatego, aby się nie powtarzać, zapraszam do pozostałych artykułów.

Najlepszy z silników
Pod maską prezentowanego dziś egzemplarza Octavii L&K znajduje się jedna z lepszych benzynowych jednostek napędowych, jakie są oferowane w tym modelu – 180-konny silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra. Nie tyle jednak moc jest jego największym atutem, a wartość momentu obrotowego. 250Nm dostępne jest w bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika, bo aż od 1200 do 5000 obr./min. Dzięki temu kierowca zawsze może liczyć na „siły”, które można wykorzystać choćby do wyprzedzania innych pojazdów. Dużą pomocą jest w tej sytuacji bardzo dobrze zestopniowana skrzynia biegów. Jest manualna i posiada sześć idealnie zestopniowanych przełożeń.

Osiągi również potrafią miło zaskoczyć, ponieważ tak skonfigurowana Octavia rozpędza się do pierwszych 100 km/h w 7,4 sekundy i może pędzić z prędkością nawet około 230 km/h.

Zawieszenie wyposażone jest w system elektronicznej regulacji. Kierowca ma do wyboru pięć trybów: Normal, Comfort, Sport, Eco oraz Individual. Krótko mówiąc każdy, nawet najbardziej wybredny posiadacz Skody Octavii, znajdzie tutaj coś dla siebie.

Układ kierowniczy nie odbiega jakością od pozostałych podzespołów auta i precyzyjnie wspomaga kierowcę niezależnie od zaistniałej sytuacji. Prowadzenie auta jest bardzo pewne i nawet w kryzysowych sytuacjach nie ma szans na pojawienie się przykrych niespodzianek.

Wartym wspomnienia aspektem jazdy Octavią L&K jest spalanie. Mocny benzynowy silnik o mocy 180 KM pokazał, że minęły już czasy kiedy to „benzyniaki” uwielbiały dużo zużywać paliwa. Teraz jest zupełnie inaczej, co udowodniła prezentowana dziś Skoda. W czasie tygodniowego testu na jednym baku przejechaliśmy ponad 700 kilometrów, co można przeliczyć na średnie zużycie na poziomie 7 litrów na każde 100 kilometrów. Świetny wynik, szczególnie jeśli zestawić go z oferowanymi przez auto osiągami.

Podsumowując:     
Czy warto wydać ponad 120 tysięcy złotych na prezentowaną dziś Octavię? Owszem cena jest bardzo wysoka, jak na auto sklasyfikowane jako klasa kompaktowa. Skoda Octavia bez wątpienia jest samochodem godnym polecenia, chociażby za niesamowicie duże i komfortowe wnętrze oraz olbrzymią przestrzeń bagażową. Dodatkowym atutem jest zastosowana w tym egzemplarzu jednostka napędowa, zapewniająca bardzo dobre osiągi przy umiarkowanym apetycie na paliwo. Dlatego osobiście mówię „tak” Octavii L&K, choć w moim sercu nadal jak drzazga tkwi Octavia RS!

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: 16-zaworowy, 4 cylindrowy, benzyna (turbo)
Pojemność silnika: 1798 ccm
Moc: 180 KM przy 5100-6200 obr./min
Moment obr.: 250 Nm przy 1250-5000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 7,4 s
Vmaks: 231 km/h
Zużycie paliwa: 7,8/4,8/5,7 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 7,0 l/100km (cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 714 kilometrów
Wymiary: 4659/1814/1461 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1245 kg
Ładowność: 625 kg
Pojemność bagażnika: 590 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 130 g/km
Opony: 225/40R18
Wersja wyposażeniowa: Laurin&Klement
Cena wersji podstawowej: 84 250 PLN
Cena wersji testowanej: 120 650 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria

fot. Artur Ławnik

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej