Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Premiera Skody Octavia III generacji była najbardziej wyczekiwanym debiutem motoryzacyjnym na rynku polskim i światowym. Powodem jest fakt, że poprzednia Octavia w Polsce, ale również w wielu innych europejskich krajach była najchętniej kupowanym autem. Tak duża popularność na pewno do czegoś zobowiązuje. Czy tym wszystkim wymaganiom podoła najnowsze wcielenie tego popularnego auta? Na pytanie postaram się odpowiedzieć w moim artykule.

Opis

Od 1996 roku

Kiedy 17 lat temu Skoda pokazała całemu światu nowy model o wskrzeszonej nazwie Octavia, nikt wtedy nie przepuszczał, że ten kompakt odniesie taki sukces. Przez 14 lat produkcji I generacji producent znalazł nabywców dla niebagatelnej liczby 1 442 126 egzemplarzy. Nie czekając aż popularność Octavii spadnie, inżynierowie z Mlada Boleslav w 2004 roku zaprezentowali II generację swojego powiększonego kompaktu, pozostawiając jeszcze do 2010 roku sprzedaż poprzedniego modelu. II generacja produkowana jest do dnia dzisiejszego, mimo wprowadzenia do salonów w 2012 roku całkowicie nowej Octavii III. Najnowsza odsłona od początku dostępna jest w dwóch wersjach nadwoziowych: jako 5-drzwiowy liftback oraz pojemne kombi.

Bardziej kanciasta

W stylistyce najnowszej Skody Octavii zastosowano bardziej kanciaste kształty, dzięki czemu auto zyskało na agresywności. Szczególnie jest to widoczne w przedniej części nadwozia, skąd spoglądają na nas niemalże prostokątne reflektory ksenonowe zintegrowane z ledowym pasem do jazdy dziennej. Atrapa silnika również przybrała kształty prostokąta, a zawdzięczamy to jej delikatnemu spłaszczeniu i poszerzeniu. Linia boczna to długie nadwozie typu liftback, z charakterystycznie zaakcentowanym bagażnikiem. Tył delikatnie przypomina swoją poprzedniczkę. Charakterystycznym elementem są tylne lampy zbudowane w technologii LED. Nadwozie Octavii zaprojektowano ładnie i nowocześnie.

Ogromy bagażnik

W środku auta zastaniemy wygodne, komfortowe i przede wszystkim przestronne wnętrze, które bez problemu pomieści czwórkę dorosłych osób. Kierowca oraz pasażer do swojej dyspozycji mają komfortowe, dobrze wyprofilowane i posiadające bardzo dobre trzymanie boczne fotele. W testowanym egzemplarzu są one pokryte dobrej jakości beżową skórą. Tył to trzyosobowa kanapa o mocno zaakcentowanych skrajnych miejscach. Przez taki "zabieg" środkowe miejsce jest nieco mniej wygodne i nadaje się jedynie na krótki dystans. Miejsca na nogi jak i nad głowami jest w zupełności wystarczająco, aby mogły tym autem podróżować nawet osoby o wzroście powyżej 190 cm.

Bagażnik to jeden z ważniejszych atutów każdej generacji Skody Octavii. Nie inaczej jest w najnowszym wcieleniu. Jego pojemność to aż 590 litrów! Dostęp do bagażnika jest rewelacyjny, poprzez olbrzymich rozmiarów klapę bagażnika. Kolejnym atutem jest niski próg załadunkowy.

Przyjrzyjmy się teraz desce rozdzielczej oraz zegarom. Zarówno cyferblaty jak i wskaźniki podświetlone są na spokojny biały kolor. Do ich czytelności nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Podobnie jak do prostej w obsłudze konsoli środkowej. Nowością w wyposażeniu Skód jest opcjonalny system multimedialny, wyposażony w 7-calowy, dotykowy ekran, który jest przydatnym centrum sterowania niemalże wszystkimi funkcjami komputera pokładowego oraz systemu multimedialnego.

W sam raz

Pod maską prezentowanej dziś Skody Octavii III pracuje wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM. Jest to bardzo dobrze znany silnik, który wraz specjalnie dla nowego modelu zyskał dodatkowe 10 KM mocy maksymalnej. Nie zapomniano oczywiście o zmniejszeniu emisji CO2 do środowiska, które obecnie wynosi 119 g/km.

Octavia III z tym silnikiem bardzo ochoczo przyśpiesza do pierwszej "setki" - wystarczy jej jedynie 8,6 sekundy. Maksymalnie jesteśmy wstanie rozpędzić auto do około 216 km/h.

Moc przekazywana jest na przednie koła za pomocą sześciobiegowej, automatycznej skrzyni biegów DSG. Jej przełożenia są dobrze dopasowane do elastyczności i charakteru jednostki napędowej. Zmiana biegów następuje niemalże niezauważalnie. Dobra elastyczność to zasługa sporego momentu obrotowego, wynoszącego 320 Nm, który dostępny jest w przedziale 1750-3000 obr./min. W praktyce wygląda do tak, że auto chętnie przyśpiesza na każde żądanie kierowcy.

Układ kierowniczy bez zarzutu współpracuje z kierowcą i w mgnieniu oka wykonuje wydane przez niego polecenia. Natomiast zawieszenie zestrojono stosunkowo twardo, jak na auto tej klasy. Cierpi na tym nieco komfort jazdy, jednak niewątpliwą zaletą takiego ustawienia jest dobra trakcja i wynikające z niej poczucie bezpieczeństwa.

Oszczędnie

Zwiększenie mocy nie spowodowało wzrostu zużycia paliwa, które jest bardziej niż zadowalające. W mieście spalanie wynosi 6,8 litra, zaś w trasie spada do 5,3 litra. Średnio podczas całego testu Octavia zużywała 6,1 litra oleju napędowego na każde 100 kilometrów. Dzięki takiemu wynikowi na pełnym, 50-litrowym baku mamy możliwość przejechania ponad 800 kilometrów.

Drogo, ale warto

Prezentowana dziś Skoda Octavia do najtańszych nie należy. Już bazowa wersja z 2-litrowym silnikiem diesla to wydatek rzędu 92 050 zł. Doposażenie auta we wszystkie dodatki (jak w testowanym egzemplarzu) to kolejne 40 000 zł wyjęte z portfela. Sporo jak na samochód tej klasy, ale w zamian dostajemy pojemne, bardzo bogato wyposażone, komfortowe i oszczędne auto. Dlatego też szczerze namawiam do bliższego poznania nowej Octavii w salonie Skody. Sądzę, że model ten ma wielkie szanse na odniesienie przynajmniej takiego samego sukcesu, jak poprzednie jego generacje.

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: 4-cylindrowy, wysokoprężny Common Rail
Pojemność silnika: 1968 ccm
Moc: 150 KM przy 3500-4000 obr./min
Moment obr.: 320 Nm przy 1750-3000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
Napęd: przedni
0-100km/h: 8,6 sek.
Vmaks: 215 km/h
Zużycie paliwa: 5,4/4,1/4,5 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 6,8/5,3/6,1 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 819 kilometrów
Wymiary: 4659/1814/1461 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1275 kg
Ładowność: 625 kg
Pojemność bagażnika: 590/(1580) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 119 g/km
Opony: (nie ma rozmiaru)
Wersja wyposażeniowa: Elegance
Cena wersji podstawowej: 92 050 PLN
Cena wersji testowanej: 130 160 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Skoda Octavia III 2,0 TDI 150 KM DSG Elegance

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej