Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Rywalizacja pomiędzy producentami samochodowymi jest jak 12 runda walki bokserskiej. W takiej chwili nikt nie rzuca rękawic w ringu tylko wyciska z siebie ostatnie poty żeby powalić rywala na deski. Takim właśnie zawodnikiem jest Peugeot, który zadaje coraz to cięższe ciosy przeciwnikowi, a nowy Peugeot 308 to jeden z nich. Ale czy na pewno powali wszystkich przeciwników jednym "uderzeniem"?

Opis

Francuski lew z niemieckim charakterem

Nowa 308-ka będzie, a może raczej jest poważnym zagrożeniem dla pozostałych koncernów. Jej wygląd jest niebanalny. Można śmiało stwierdzić, że jest w stanie zawojować rynek motoryzacyjny. W nadwoziu dominują proste linie, doskonale dobrane detale, które idealnie wpasowują się w zgrabną sylwetkę francuskiej 308-ki. Auto przyciąga wzrok przechodniów w różnym przedziale wiekowym. To znak, że może się podobać, a jego sylwetka może być ponadczasowa i na dobre zapisać się w kartach historii motoryzacji.

To co przyciąga wzrok to oczywiście agresywnie zarysowana przednia część nadwozia. Maska długa z widocznymi przetłoczeniami, zaraz pod nią, na samym środku znajduje się błyszczący grill, a po jego bokach "rozzłoszczone" lampy przednie w technologii Full LED. Linia boczna przypomina trochę tą z VW Golfa, gdzie linia tylnych szyb zostaje delikatnie ścięta. Najciekawsza rzecz jaka rzuca się w oczy to 17-calowe alufelgi z niskoprofilowymi oponami w rozmiarze 225/45 R17. Z tyłu dominuje tak jak w modelu 2008 centralne przetłoczenie przebiegające przez środek klapy bagażnika. Co więcej można powiedzieć, to, że tylna szyba jest dość mała przez co i widoczność nie za dobra.

Do szpiku kości

Wnętrze Peugeota 308 zostało do maksimum naszprycowane elektroniką i to w najnowocześniejszym wydaniu. Od wersji Active do wyposażenia standardowego należy umieszczony na konsoli środkowej dotykowy ekran o wielkości 9,7 cala. Jest on niczym pilot inteligentny pilot, dzięki któremu możemy obsługiwać multimedia, nawigację, telefon, internet czy "pogrzebać" w ustawieniach auta. Na konsoli środkowej znalazło się zaledwie 5 przycisków (światła awaryjne, zamknięcie obiegu powietrza, blokada drzwi oraz podgrzewanie przedniej oraz tylnej szyby). Cała reszta została "zamknięta" w multimedialnym wyświetlaczu, z poziomu którego sterujemy nawet klimatyzacją. Takie rozwiązanie jest fajne, ale mało praktyczne w trakcie jazdy ponieważ przykuwa naszą uwagę na dłuższą chwilę.

Jeśli chodzi o komfort i przestronność. O ile na tą pierwszą rzecz nie możemy narzekać, bo fotele są wygodne, dobrze trzymają w zakrętach, a w długiej trasie zapewniają masaż dolnej części pleców, o tyle z przestronnością mogłoby być lepiej. Co prawda z przodu nie ma tragedii bo miejsca zarówno na nogi jak i nad głową jest pod dostatkiem, za to z tyłu dla średniej wysokości pasażerów już jest mniej wygodnie. Na tylnej kanapie brakuje miejsca na kolana, a 3 pasażerów z tyłu spowoduje lekki tłok. Duży plus za spory bagażnik o pojemności 398 litrów, pojemność wystarczająca do wyskoku po zakupy czy na wakacje.

Radość z prowadzenia

Ogromną zaletą Peugeota 308 jest precyzja prowadzenia. Auto bardzo ochoczo reaguje na polecenia kierowcy dając przy tym dużo czucia. 308-ka bardzo dobrze spisuje się podczas szybkiej jazdy gdzie dokładniej czujemy co dzieje się pod kołami auta. Podobnie sprawa wygląda w trakcie szybkiego pokonywania zakrętu. Auto nie wychyla się na boki, stara trzymać się pionu pozostając nadal pod kontrolą kierowcy. W mieście idealnie spisuje się wspomaganie kierownicy, dzięki któremu z przyjemnością kręci się "sterem" podczas skrętów w kolejne uliczki czy parkowania. Na uwagę zasługuje także układ hamulcowy

Co więcej można powiedzieć na temat Peugeota 308 to, że jest oszczędny. Pod jego maską pracuje silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra. Moc jaką osiąga to 115 KM przy 3600 obr./min, a moment obrotowy to 270 Nm osiągany przy 1750 obr./min. Z taką mocą i masą własną 1320 kg pozwala rozpędzić się 308-ce do 100 km/h w 10,9 s. Podczas jazdy po mieście zaskoczyło mnie spalanie, ponieważ auto zadowalało się w mieście zaledwie ok. 6 litrami oleju napędowego (jazda bardzo często w godzinach szczytu, po zatłoczonych drogach), natomiast w trasie spadało ono nawet do ok. 4 litrów. Należy wspomnieć, że taki wynik w trasie to także zasługa 6-biegowej manualnej skrzyni biegów, która mogłaby być trochę bardziej precyzyjna.

Dylemat

W mojej głowie zrodził się dylemat. Co bym zrobił jeśli to ja miałbym wybierać auto, które kupię? Co w takim wypadku wybrać? Czy niezawodną jak do tej pory jedną z niemieckich marek, czy postawić jednak na "czarnego lwa" jakim jest Peugeot 308? Co prawda nowa 308-ka jest jeszcze bardzie atrakcyjna i zdaje się być dobrze dopracowana i nieźle wyposażona tylko czy poprzez swoje "naszpikowanie" elektroniką nie będzie zawodna? Zaryzykowałbym raczej z postawieniem na tą francuską nowość ponieważ urzekła mnie nie tylko swoim wyglądem ale również zużyciem paliwa, komfortem prowadzenia czy też wysoką jakością wykończenia.

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: turbodiesel z wtryskiem common rail, 4-cylindrowy 8-zaworowy
Pojemność silnika: 1560 ccm
Moc: 115 KM przy 3600 obr./min
Moment obr.: 270 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,9
Vmaks: 191 km/h
Zużycie paliwa: 4,4/3,5/3,8 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 6,3/3,8/4,9 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 53 litry
Teoretyczny zasięg: 1204 kilometry
Wymiary: 4253/1804/1457 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1320 kg
Ładowność: 460 kg
Pojemność bagażnika: 398 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 100 g/km
Opony: 225/45R17
Wersja wyposażeniowa: Allure
Cena wersji podstawowej: 59 900 PLN
Cena wersji testowanej: 87 400 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Damian Goś

Galeria

Peugeot 308 1,6 HDI 115 KM Allure

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej