Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



W dzisiejszym artykule choć na kilka chwil przeniesiemy się do lat 60-tych. A zawdzięczamy to nietypowemu jak na dzisiejsze czasy modelowi Chryslera o nazwie PT Cruiser, który swoim wyglądem bez wątpienia nawiązuje do wspomnianych lat.

Opis

Życiorys
Chrysler PT Cruiser debiutował na rynku światowym w 1999 roku jako auto, które trudno sklasyfikować do konkretnej klasy. Dlatego też najczęściej porównywany jest z vanami zbudowanymi na bazie kompaktów. PT Cruiser dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych (5 drzwiowy oraz cabrio) z trzema do wyboru silnikami pod maską. Począwszy od 1.6 16V o mocy 115KM kończąc na najmocniejszej turbo doładowanej jednostce o mocy 223KM. Możemy też wybrać prezentowanego diesla o pojemności 2.2 i mocy 150KM.

Styl retro
Styliści firmy Chrysler projektując PT Cruisera wzorowali się na czasach gdzie wielki rozkwit przeżywały auta typu ...hot rod... I bez wahania można stwierdzić, że się udał im ten zabieg. Klinowata sylwetka dwu bryłowego samochodu z wielkim chromowanym grilem z przodu i wysoko uniesioną linią dachu.



Dodatkowo nasz testowy egzemplarz wzbogacono chromowanymi klamkami, nakładkami na alufelgi oraz listwami bocznymi co spowodowało, że gdziekolwiek pojawiliśmy się wzbudzaliśmy zainteresowanie przechodniów. A przecież model ten już od 1999 roku jest na naszym rynku.



Wnętrze stylizowane również na lata 60
Podobnie jak w zewnętrznej stylizacji, projektanci postarali się zaprojektować tak wnętrze aby również przypominało lata 60-te. Głównym akcentem, który od razu rzuca się w oczy jest ogromnych rozmiarów i prawie całkowicie niepraktyczna kierownica. Owszem wygląda efektownie, ale utrudnia szybsze manewrowanie. Kolejnym jakże charakterystycznym elementem jest bardzo cienki i stosunkowo długi lewarek skrzyni biegów zakończony niewielką chromowaną gałką. Owa gałka do złudzenia przypomina tą montowaną w początkowych latach produkcji ...Malucha.... Ale czy to wada? Moim zdaniem nie! Po prostu styl retro rządzi się swoimi prawami.
Zegary umieszczono w trzech oddzielnych chromowanych obwódkach. Są czytelne a czcionka jaką zostały nadrukowane napisy nawiązuje również do poprzednich lat.



Deska rozdzielcza została polakierowana na kolor imitujący chrom, co nie każdemu mogło przypaść do gustu. Jeśli chodzi o rozmieszczenie poszczególnych przełączników nie miałem większych uwag choć długo nie mogłem się przyzwyczaić do umiejscowienia pod stylowym zegarkiem przycisków elektrycznego opuszczania szyb.



Przejdźmy do komfortu podróżowania. Otóż przednie fotele jak i tylna kanapa zapewniają komfortowe podróżowanie niezbyt wysokim pasażerom. W szczególności na przednich miejscach gdzie przez ściętą ku przodowi linię dachu wyższe osoby będą ocierać głową o pod sufitówkę. Lepsza sytuacja jest na tylnych miejscach choć tutaj dla odmiany trochę za mało miejsca będzie na nogi. Ale cóż jeśli chcemy mieć tego typu auto na takie wady nie będziemy zwracać uwagi.
Plastiki oraz skórzana tapicerka jakie zostały wykorzystane w prezentowanym egzemplarzu były dobrej jakości i nie mam do czego się przyczepić.
Na koniec zajrzę do bagażnika. A tam czeka na nas 620 litrów przestrzeni bagażowej do wykorzystania. Ciekawym rozwiązaniem jest tylna półka, którą możemy wykorzystać jako stoliczek podczas wakacyjnego wypadu za miasto.



Europejski silnik
Mimo, że w latach 60-tych i do tego w Stanach Zjednoczonych nie było mowy o silniku wysokoprężnym w tego typu pojeździe to producent postanowił w XXI wieku pod maskę zamontować jednostkę Common Rail o pojemności 2148ccm.



Z turbo doładowanej jednostki osiągnięto 150KM oraz równe 300Nm. Dzięki tym parametrom ważący ponad 1.5 tony Chrysler sprawnie przyśpiesza do pierwszej setki w niecałe 11 sekund i jego kres kończy się dopiero przy 183km/h. Zaś elastyczność stała na dobrym poziomie. Jeśli jednak komuś takie wartości nie odpowiadają mają w ofercie do wyboru wersje GT o 223 konnym potworze pod maską. Wróćmy jednak do testowanego egzemplarza. Silnik został spięty niestety tylko z 5 biegową manualną skrzynią biegów. Jaka szkoda, że producent nie pomyślał o jeszcze jednym przełożeniu, które na pewno spowodowałoby zmniejszenie i tak stosunkowo niewielkiego spalania. Poszczególne przełożenia wędrowały na swoje wyznaczone miejsca bez problemowo. Muszę wspomnieć o denerwującym jak dla mnie gadżecie, którym był piskliwy dźwięk po włączeniu wstecznego biegu. I nie był to dźwięk czujników cofania tylko sygnał oznajmiający nam wrzucenie wstecznego!
Zawieszenie testowanego PT Cruisera zostało specjalnie zestrojone dla potrzeb europejskich klientów. Zapewnia pewne trzymanie się auta nawet przy większych prędkościach i zarazem komfortowe wybieranie nierówności.
Przyszła pora na wizytę w pobliskiej stacji benzynowej aby zatankować nasz krążownik. W mieście spalanie oscylowało na poziomie 9 litrów. Na trasie spalanie spada do niecałych 6 litrów na każde 100km zaś średnie mieści się w granicach 7 l/100km. Wyniki są dobre i nie powinny budzić żadnych uwag.

Jeśli lubicie styl retro...
...i nie przeszkadza wam kilka wad na przykład: zbyt duża średnica zawracania to PT Cruiser jest dla was idealny. Po prostu krótko mówiąc Chrysler PT Cruiser to typowe auto dla koneserów i fanatyków lat 60-tych. Owszem nie każdego z nas będzie stać wyłożyć prawie 120tys.zł za prawie w pełni wyposażone prezentowane auto. Choć jak to mówią: ...dla chcącego nie ma nic trudnego!... Kończąc powiem szczerze, że osobiście jeśli miałbym taką kwotę to taki PT Cruiser na pewno znalazłby się w moim garażu.

Plusy
- Styl retro
- Oszczędny i dynamiczny silnik
- Bogate wyposażenie
- Dużej pojemności bagażnik

Minusy
- Zbyt duża średnica zawracania
- Brak szóstego biegu

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 2148ccm Common Rail (turbo diesel)
Moc: 150KM przy 4200obr./min
Moment obr.: 300Nm przy 1600-3000obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10.8 sek.
Vmaks: 183 km/h
Zużycie paliwa: 8.6/5.6/6.7 [9.0/5.9/7.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 57 litrów
Wymiary: 4288/1705/1601 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1510 kg
Ładowność: 470 kg
Pojemność bagażnika: 620/[1818] l [po rozłożeniu siedzeń]

Wyposażenie: wersja Limited ABS, system EVBP (elektroniczny system rozłożenia siły hamowania), przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, 4 hamulce tarczowe; przednie wentylowane, 6 głośników Premium, centralny zamek sterowany pilotem, chromowane klamki, dojazdowe koło zapasowe, dynamiczny system ochrony przeciw bocznym uderzeniom obejmujący stalowe podłużne oraz poprzeczne belki wzmacniające oraz strukturalne wzmocnienia nadwozia, elektrycznie otwierane 4 szyby, fotel kierowcy regulowany elektrycznie w sześciu płaszczyznach, skórzana kierownica, klimatyzacja manualna, komputer podróżny EVIC - kompas, wskaźnik temperatury zewnętrznej, średnie zużycie paliwa, przebieg na zbiorniku, informacje systemu audio, konsola między fotelami z uchwytami na kubki oraz schowkiem na kasety i płyty CD z dwoma gniazdkami 12V, lusterka elektrycznie regulowane; podgrzewane i składane, obręcze kół ze stopu aluminium 16 calowe z chromowanymi nakładkami, opony 205/55 R16, oddzielne nawiewy powietrza na tył, podgrzewane fotele przednie, radio AM/FM CD RDS, reflektory przeciwmgielne, regulowana kolumna kierownicy, schowek pod fotelem pasażera, skórzane pokrycie siedziska i oparcia foteli z zamszowymi wstawkami, składane oparcie fotela pasażera z przodu, srebrne klamki drzwi, tylna kanapa składana, wyjmowana, oparcie i siedzisko dzielone w stosunku 65/35, tylna półka wielofunkcyjna, demontowana, ustawiana w pięciu pozycjach, zawieszenie europejskie itp.
Dodatkowe wyposażenie przyciemniane szyby w części tylnej (+2200zł), elektrycznie otwierany i uchylany dach (+4800zł), spoiler dachowy (+1300zł), tempomat (+1800zł), lakier metalik (+2100zł).

Cena: 104.700zł. [wersja Limited] 116.900 zł [wersja testowana]

Galeria

AUTOR (Tekst): Artur Ł.
(Zdjęcia): Andrzej M.


(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia Auto Testy zastrzeżone!)

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej