Kombi o podwyższonym nadwoziu, wyposażone w napęd na obie osie, to coraz częstszy widok w ofertach producentów aut. Przykładem mogą być Audi A6 Allroad, czy Skoda Octavia Scout. Volvo również od dawna posiada w swojej ofercie taki model. Jest nim XC70, który dziś chciałbym państwu przybliżyć w limitowej wersji Volvo Ocean Race, stworzonej z okazji najsłynniejszych regat żeglarskich dookoła świata.
Opis
Volvo Ocean Race
Już zwykła odmiana XC70 wyróżnia się z tłumu innych aut. Posiada powiększony prześwit nadwozia (200 mm), liczne plastikowe nakładki na nadwozie oraz napęd AWD. Jednak limitowa wersja o nazwie Volvo Ocean Race charakteryzuje się dodatkowo zarezerwowanym tylko dla niej niebieskim odcieniem lakieru oraz dwukolorowymi alufelgami o ciekawym wzorze.
Wielkie kombi
Zaglądając do środka jesteśmy witani jasno-beżową skórzaną tapicerką, dzięki której wnętrze samochodu staje się jeszcze bardziej eleganckie i luksusowe. Zasiadamy w rewelacyjnym fotelu, do produkcji którego zatrudniono ortopedę w celu idealnego wyprofilowania siedziska. Spoglądamy przed siebie i widzimy analogowe zegary połączone z wyświetlaczem komputera pokładowego. Są czytelne i niesamowicie schludne w swojej prostocie.
Deska rozdzielcza na pierwszy rzut oka przytłacza dużą ilością przycisków. Jednak po kilku chwilach wszystko okazuje się bardzo proste i łatwe w obsłudze. Żadnych problemów nie będzie z wybraniem odpowiedniego przycisku danej funkcji radia, czy klimatyzacji. Bardzo ciekawym i nigdzie więcej nie spotykanym (oprócz marki Volvo) jest sposób skonstruowania konsoli środkowej, która dzięki całkowitemu zastosowaniu elektroniki, stała się bardzo cienka. Dzięki temu usytuowano za nią wolną przestrzeń, którą projektanci Volvo wykorzystali na mini schowek.
Przesiądźmy się do tyłu. Po otwarciu dużych drzwi dostęp do kanapy jest bardzo wygodny i łatwy. Do dyspozycji mamy pełnowymiarową, trzyosobową kanapę, na której podróżować mogą nawet dorosłe osoby. Miejsca na nogi oraz nad głowami nikomu nie zabraknie.
Podobnie jest z przestrzenią bagażową. Prezentowane Volvo XC70 oferuje aż 575 litrów całkowicie płaskiej przestrzeni. Taka pojemność powinna wystarczyć nawet najbardziej wybrednemu właścicielowi. Jednak gdyby to było mało, po złożeniu tylnej kanapy możemy ją powiększyć do 1600 l! Atutem bagażnika jest również podwójna podłoga, pod którą usytuowano sporej wielkości schowek na mniej potrzebne rzeczy.
Nowy silnik
Prezentowane dziś Volvo XC70 pod maską posiada nowy, wysokoprężny silnik o pojemności 2 litrów, który zastąpił wysłużony już motor 2,4. Dwudziestozaworowa jednostka napędowa zbudowana jest w technologii Common Rail i dysponuje mocą 163 KM. Oferuje przyzwoite osiągi, jak na ważące prawie 1800 kg auto. Do pierwszej setki przyśpiesza w nieco ponad 10 sekund i maksymalnie możemy rozpędzić do 200 km/h.
Testowane XC70 wyposażone jest w napęd przedni i przekazywany jest za pomocą automatycznej, sześciobiegowej skrzyni biegów o dobrze dobranych przełożeniach.
Silnik, dzięki sporemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 400 Nm, zapewnia rewelacyjną elastyczność w dość szerokim zakresie obrotów (1400-2850 obr./min.). Dzięki temu, kierowca nie musi się martwić o bezpieczny manewr wyprzedzenia innych pojazdów.
Układ kierowniczy zestrojono prawidłowo i nie mam do niego większych zastrzeżeń. Polecenia są wykonywane natychmiast i bez większych sprzeciwów. Jedyną wadą, jaka mi się nasuwa, to zbyt duża średnica koła kierownicy.
Zawieszenie jest wielowahaczowe i zostało zestrojone neutralnie. Zostało dobrane w taki sposób, aby zapewnić optymalny komfort i wygodę podróżowania w każdych warunkach. Nie ma znaczenia czy to "gładki jak stół" asfalt, czy nierówne dróżki leśne, zawsze komfort i bezpieczeństwo mamy zapewnione.
Koszty podróżowania
Największe spalanie, 10 litrów oleju napędowego, musimy się przygotować jeżdżąc po mieście. W trasie jest dużo lepiej i zużycie nie przekracza 7 l natomiast podczas całego testu XC70 średnio spalało 8,3 l na każde 100 kilometrów.
Uniwersalne auto rodzinne
Volvo XC70 to bez wątpienia niesamowicie przestronne auto, a napęd na obie osie zapewnia bardzo dobrą uniwersalność samochodu w każdych warunkach. Tym autem możemy podjechać pod operę, ale również w wolny weekend z całą rodziną pojechać na nieznane szklaki wytyczone nie tylko asfaltowymi drogami.
Plusy
Dynamiczny i oszczędny silnik
Obszerne wnętrze
Bogate wyposażenie
Minusy
Zbyt duża średnica koła kierownicy
Cena
Dane techniczne
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1984 ccm turbodiesel Common Rail
Moc: 163 KM przy 3000 obr./min
Moment obr.: 400 Nm przy 1400-2850 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, automatyczna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,2 sek.
Vmaks: 200 km/h
Zużycie paliwa: 9,0/5,5/6,8 (10,1/6,6/8,3 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 70 litrów
Teoretyczny zasięg: 845 kilometrów
Wymiary: 4823/1861/1547 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1794 kg
Ładowność: 461 kg
Pojemność bagażnika: 575 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 179 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: według wskazań komputera
Opony: 235/50 R18
Wyposażenie: wersja Volvo Ocean Race
Cena: 190 840 zł (wersja testowana)
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik