Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Po długich staraniach do naszej redakcji zawitał samochód wywodzący się ze Szwecji, a mianowicie Volvo. Do dyspozycji otrzymałem na całe trzy dni, model debiutujący w tym roku na rynku polskim, czyli XC70.

Opis

Potężne kombi
Volvo XC70 to nic innego jak podwyższone V70. Wygląd wzbudza duże zainteresowanie, prawie każdej osoby obok, której przejeżdżamy. Z przodu widzimy delikatne linie przedniej części nadwozia z niewielkim grillem o chromowanej obwódce i sporej wielkości "plastrem" od inteligentnego tempomatu. Linia boczna, to bez wątpienia ukazuje olbrzymich rozmiarów samochód typu kombi. Z tyłu charakterystycznym elementem są ogromne, tylne lampy zajmujące całe słupki. Całość nadwozia, wzbogacona jest o plastikowe nakładki na progach, nadkolach i zderzakach.

Komfortowo i pomysłowo
Środek wita nas jasnym kolorem tapicerki o beżowym odcieniu. Całe szczęście, bo samochód dzięki tym barwom jest jeszcze bardziej elegancki i luksusowy. Skórzana tapicerka i plastiki jakie użyto w testowanym Volvo, mają dobrą jakość i nie budzą żadnych uwag. Przednie fotele, zapewniają bardzo wysoki komfort podróżowania, każdej osobie, która w nich usiądzie. Są dobrze wyprofilowane i posiadają delikatne trzymanie boczne. Z tyłu, do dyspozycji mamy pełnowymiarową, trzyosobową kanapę, na której podróżować mogą nawet dorosłe osoby.
Rzucając okiem w kierunku deski rozdzielczej, a w szczególności na konsolę środkową, pierwsze wrażenie to przytłaczająca duża ilość przycisków. Jednak po krótkim zapoznaniu się nie mam już wątpliwości co, do czego służy i poszczególne funkcje obsługuje wręcz intuicyjnie. Ciekawostką jest sposób skonstruowania konsoli środkowej, która dzięki całkowitemu zastosowaniu elektroniki, stała się bardzo cienka, że usytuowano za nią wolną przestrzeń, którą projektanci Volvo wykorzystali na mini schowek. Brawa za pomysłowość.
Zegary, są połączone z wyświetlaczami komputera pokładowego. Zaprojektowano je w taki sposób, że do ich czytelności nie można mieć zastrzeżeń. W nocy ich białe podświetlenie nie męczy oczu kierowcy.
Wnętrze to też przestrzeń bagażowa, więc należy o niej wspomnieć. Volvo XC70 oferuje aż 575 litrów całkowicie płaskiej podłogi. Taka pojemność nawet najbardziej wybrednemu właścicielowi powinna wystarczyć na bagaże swojej rodziny. Dodatkowo bagażnik posiada liczne udogodnienia na przykład w postaci podwójnej podłogi pod którą usytuowano sporej wielkości schowek na mniej potrzebne rzeczy.
Wnętrze Volvo XC70 zapewnia wysoki komfort podróżowania dla całej piątki pasażerów zabierając także ich bagaż. Po prostu prawdziwe, uniwersalne auto rodzinne.

Dynamicznie oszczędnie
Pod długą i szeroką maską ukryta jest pięciocylindrowa, rzędowa, wysokoprężna, jednostka napędowa o pojemności 2400ccm. Z tej pojemności producent uzyskał moc, rzędu 185KM i 400Nm momentu obrotowego. Dzięki takim parametrom ważące 1794 kilogramów Volvo XC70, pierwszą setkę uzyskuje po niespełna 10 sekundach. Jednak na tym nie koniec i auto wyrywa ochoczo do przodu, aż do chwili uzyskania wartości 205km/h prędkości maksymalnej. Elastyczność stoi na bardzo wysokim poziomie, dzięki dużemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 400Nm. Silnik połączono z sześciobiegową automatyczno-sekwencyjną skrzynią biegów. Niestety do końca nie jest, dopasowana do możliwości silnika. Biegi zmienia z opóźnieniem odczuwalnym dla prowadzącego. O szybkiej zmianie, po prostu trzeba zapomnieć. Komputer musi się zastanowić na jaki bieg w danej chwili zmienić, a to niestety trwa kilka sekund. Układ kierowniczy zestrojono prawidłowo i nie mam do niego zastrzeżeń. Podobnie ma się sytuacja z zawieszeniem, które posiada do wyboru trzy tryby: Comfort, Sport oraz Advanced. Pierwszy tryb zapewnia komfortowe ustawienie amortyzatorów, drugi usztywnia zawieszenie i powoduje pewniejsze prowadzenie samochodu podczas szybszej jazdy, zaś ostatnie ustawienie powoduje, że auto nabiera charakteru sportowca! Dzięki możliwości wyboru zestrojenia zawieszenia, każdy kierowca znajdzie coś dla siebie w Volvo XC70. Dodatkowo auto wyposażono w stały napęd na cztery koła.
Zanim wspomnę o spalaniu, chciałbym poruszyć kwestię bardzo ciekawego elektronicznego urządzenia, noszącego tajemniczą nazwę BLIS. Co to takiego? Otóż, jest to system ostrzegający czerwoną diodą, kierowcę przed samochodami znajdującymi się w martwym polu lusterka. Super urządzenie brawo!
Na koniec odwiedzam stację paliwową. Do baku można zalać 70 litrów oleju napędowego. W mieście spalanie oscyluje w granicach 11 litrów, zaś na trasie potrafi spaść do 7.5 litrów na każde 100km. Podczas trzydniowego testu i przejechaniu 1100 kilometrów, udało mi się osiągnąć średnie spalanie rzędu 9 litrów. Taki wynik, trzeba uznać za bardzo dobry, patrząc na gabaryty samochodu.

Uniwersalne kombi
Volvo XC70 z wysokoprężnym silnikiem 2.4 o mocy 185KM, jest idealnym samochodem dla rodziny lubiącej podróżowanie w komfortowych warunkach na krótkich dystansach, jak i podczas wakacyjnych, długich wojaży. Oprócz komfortu, samochód dzięki małemu zapotrzebowaniu na olej napędowy zapewnia nam stosunkowo tanie podróżowanie. Niestety, aby w takich warunkach podróżować Volvo XC70, musimy najpierw wyłożyć za wersję testowaną aż 251.000zł, a na taki wydatek nie każdego z nas będzie stać. Jednak, jeśli wśród moich czytelników, są osoby zastanawiające się nad zakupem tego typu auta, bez wahania mogę polecić ten samochód, ale koniecznie z manualną skrzynią biegów.

Plusy
+ Przestronne i komfortowe wnętrze
+ Oszczędny i dynamiczny silnik
+ Możliwość regulacji zawieszenia
+ Bogate wyposażenie

Minusy
- Cena
- Długo myśląca automatyczna skrzynia biegów

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 2400 (turbodiesel Common Rail)
Moc: 185KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 400Nm przy 2750obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa automatyczna-sekwencyjna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 9.9 sek.
Vmaks: 205 km/h
Zużycie paliwa: 10.5/7.0/8.3 [11.0/7.5/9.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 70 litrów
Teoretyczny zasięg: 770 kilometrów
Wymiary: 4838/1861/1604 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1794kg
Ładowność: 426kg
Pojemność bagażnika: 575 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5

Wyposażenie: wersja Summum Geartronic

Cena: 222.100zł.[wersja Summun] 251.000zł. [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Marcin Ławnik


Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej