Ostatnio producenci szukają każdej luki, aby wypełnić niszowe segmenty aut. Klient, przychodząc do salonu, ma mieć taki wybór, żeby na pewno wyszedł z niego mając w ręku kluczyki do swojego nowego auta. Ostatnio przyszła moda na samochody "pseudo-terenowe", które tylko swoim wyglądem minimalnie nawiązują do SUV. Najczęściej są to zmodyfikowane mechanicznie i stylistycznie samochody najpopularniejszych modeli danego producenta. W przypadku prezentowanego dziś Volkswagena zabieg ten przeprowadzono na popularnym Polo, który w dzisiejszym artykule występuje w odmianie nieco "uterenowionej", o nazwie Cross.
Opis
Jaskrawa pomarańcza
Charakterystycznymi elementami odmiany Cross jest jej wygląd zewnętrzny, w przypadku testowanego auta uwypuklony jaskrawym, pomarańczowym kolorem nadwozia. Ponadto Volkswagena doposażono w plastikowe, szare nakładki wokół całego auta. Z boku w oczy rzucają się 17-calowe alufelgi oraz srebrne relingi dachowe. Połączenie tych wszystkich elementów powoduje, że Polo Cross staję się bardzo atrakcyjnym stylistycznie samochodem.
Kontynuacja pomarańczowego koloru
Zaglądając do wnętrza prezentowanego dziś Volkswagena ku mojemu zaskoczeniu napotykam pomarańczowe (a więc dopasowane do koloru nadwozia) wstawki, które rewelacyjnie ożywiają wnętrze i pozwalają z uśmiechem na twarzy spędzać każdą podróż.
Przód to dobrze wyprofilowane fotele z niezłym trzymaniem bocznym. Minimalnie gorzej jest z tyłu, gdzie, owszem, jest wygodna kanapa, ale może zabraknąć miejsca na nogi w momencie odsunięcia przednich foteli do tyłu. Jednak jest to urok większości aut klasy B.
Bagażnik ma pojemność 280 litrów i posiada ustawną podłogę oraz niski próg załadunkowy pomagający w załadunku choćby wózka dziecięcego.
Konsola środkowa składa się z bardzo ergonomiczne rozplanowanych przycisków. Niżej znajduje się dotykowy, kolorowy monitor obsługujący radio CD/MP3. Pod nim znajduje się panel sterowania manualną, bardzo wydajną klimatyzacją.
Elementy wykończenia wnętrza są idealnie spasowane, zaś materiały są najwyższej jakości.
Benzyna o mocy 105 KM
Polo Cross dostępne w Polsce dostępne jest z jedną wysokoprężną jednostką 1,6 TDI 105 KM oraz dwoma silnikami benzynowymi: 1,4 85 KM oraz prezentowanym dziś, turbodoładowanym 1,2 TSI o mocy 105 KM.
Mocny silnik i mała masa auta obiecują kierowcy niezłe osiągi. I tak pierwsze 100 km/h osiągamy po niespełna 10 sekundach. Natomiast prędkość maksymalna wynosi niecałe 190 km/h. Jednak zza kierownicy tego sympatycznego autka wrażenia z jazdy są jeszcze lepsze niż to wygląda na papierze.
Mimo podwyższonego minimalnie zawieszenia oraz wyglądu sugerującego samochód z napędem na obie osie, standardowo napęd przekazywany jest na przednie koła. Odbywa się to przy pomocy 6-biegowej, manualnej skrzyni biegów. Poszczególne przełożenia są dobrze dobrane, a dzięki dobrze pracującemu lewarkowi wędrują na wytyczone miejsce bez sprzeciwu.
Połączenie perfekcyjnie pracującej skrzyni biegów i sporego momentu obrotowego (175 Nm) daje rewelacyjną elastyczność. Wystarczy dobrać odpowiednie przełożenie, aby bez problemu przyśpieszać w każdej sytuacji. Dodatkowym atutem jest dość spory zakres dostępności momentu obrotowego.
Zawieszenie zestrojono tak, aby było kompromisem pomiędzy komfortem, a bezpieczeństwem. Podróżując Polo jesteśmy pewni bezpiecznego prowadzenia auta, które na pewno nas nie zaskoczy niczym niespodziewanym. Jedynym większym mankamentem jest zbyt niski profil opon, które mogą utrudniać użytkowanie tego auta - trzeba na nie uważać na drogach nienajlepszej jakości i przy podjeżdżaniu pod krawężniki.
Oszczędny silnik
W mieście spalanie mieści się w granicach 7,6 litra benzyny bezołowiowej. Na trasie jest jeszcze lepiej i Polo potrafi zużyć nawet 5,1 litra! Natomiast podczas trwania całego testu auto średnio potrzebowało 6,4 litra na 100 km. Dzięki temu 45-litrowy bak umożliwia przejechanie do 700 kilometrów bez tankowania.
Podsumowując:
Volkswagen Polo Cross jest bardzo ciekawą i sympatyczną propozycją dla osób lubiących nietuzinkowe auta, rzucające się w oczy swoją stylistyką. Idealną propozycją jest również benzynowy silnik 1,2 TSI zapewniający nie tylko dobre osiągi, ale również umiarkowany apetyt na paliwo. Szkoda tylko, że Volkswagen nie wyposażył Polo Cross w napęd na obie osie, co jeszcze bardziej uatrakcyjniłoby jakże fajne auto.
Plusy
Stylistyka i kolor nadwozia
Jakość wykonania
Dynamiczny i oszczędny silnik
Minusy
Brak napędu na obie osie
Zbyt niski profil opon
Dane techniczne
Dane techniczne:
Silnik: 4-cylindrowy, benzynowy (turbo)
Pojemność silnika: 1197 ccm
Moc: 105 KM przy 5000 obr./min
Moment obr.: 175 Nm przy 1550-4100 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9,9 sek.
Vmaks: 188 km/h
Zużycie paliwa: 6,8/4,5/5,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 7,6/5,1/6,4 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 45 litrów
Teoretyczny zasięg: 700 kilometrów
Wymiary: 3970/1682/1485 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1013 kg
Ładowność: 557 kg
Pojemność bagażnika: 280 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 124 g/km
Opony: 215/40R17
Wersja wyposażeniowa: Cross Polo
Cena wersji podstawowej: 64 290 PLN
Cena wersji testowanej: 75 750 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik