Jeśli nie lubisz typowych SUV'ów, ale cenisz napęd na obie osie i podwyższone zawieszenie, producenci mogą Ci zaproponować alternatywne modele, które oferują podobne właściwości, co dużo większe SUV za niższą cenę zakupu. Przykładem może tu być jedno z popularniejszych na rynku kombi klasy średniej. Mam na myśli Volkswagena Passata w uterenowionej odmianie Alltrack.
Opis
Od tego roku
Protoplastą "uterenowionych kombiaków", jeśli pamięć mnie nie myli, było Audi Allroad. Światło dzienne ujrzało w 1999 roku i do dziś każda nowa wersja A6 posiada odmianę Allroad. Volkswagen dopiero w tym roku postanowił do swojej oferty dołożyć duże, podwyższone kombi wyposażone w elektronicznie sterowany napęd na obie osie.
Kilka różnic
Z zewnątrz Volkswagena Passata Alltrack od zwykłego Passata Kombi odróżnia jedynie kilka drobiazgów z. Są nimi plastikowe nakładki na progi i nadkola oraz srebrne wstawki umieszczone w zderzakach. Dodatkowo tym, co rzuca się w oczy, jest większy prześwit, który ma ułatwić podróżowanie w lekkim terenie. Testowane dziś auto to bardzo zgrabne i ładne kombi, które niejednej osobie przypadnie do gustu.
Komfortowo i wygodnie
Gdy zajrzymy do wnętrza, naszym oczom ukażą się dwa bardzo dobrze wyprofilowane i komfortowe fotele. Na nich każdy z nas znajdzie odpowiednią i wygodną pozycję do podróżowania. Z tyłu do dyspozycji mamy trzyosobową, obszerną kanapę. Miejsca jest tak dużo, że (możecie wierzyć lub nie) tym autem można przejechać całą Polskę bez większego zmęczenia.
Problemu nie będzie również z naszymi bagażami, które możemy zapakować do 588-litrowego bagażnika. Posiada on niski próg załadunkowy i wysoko unoszoną dużą klapę bagażnika, co ułatwia pakowanie.
Zegary podświetlone są na biały kolor, zaś wskazówki są czerwone. Wszystko jest uporządkowane, w każdym calu przemyślane i czytelne o każdej porze dnia. Konsola środkowa jest typowo niemiecka, czyli bardzo prosta i intuicyjna w obsłudze.
Jak przystało na auto średniej klasy, jakość wykorzystanych materiałów jest bardzo dobra i do niczego nie możemy mieć uwag. Plastiki są idealnie spasowane i nic nie trzeszczy, ani nie puka. I to mimo iż auto miało już przejechanych kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
Bardzo dobrze znana jednostka
Pod maską prezentowanego dziś Passata Alltrack znajduje się bardzo dobrze znana i najczęściej kupowana jednostka napędowa 2,0 TDI o mocy 170KM. Silnik ten pozwala ważącemu 1610kg autu na rozpędzenie się do pierwszej setki w 8,9 sekundy od startu. Maksymalnie możemy rozpędzić Volkswagena do 211 km/h.
Napęd przekazywany jest na obie osie za pomocą elektronicznie sterowanego, najnowszej, czwartej generacji napędu 4x4, opartego na mechanizmie Haldex.
Auto wyposażone jest w automatyczną, dwusprzegłową skrzynie biegów o sześciu przełożeniach. Skrzynia, mimo kilkuletniej już obecności na rynku, naprawdę działa wyśmienicie i nie odstaje od nowszych konstrukcji. Biegi zmieniane są w ułamku sekundy bez zbędnych szarpnięć czy zawahania i tylko obserwowanie obrotomierza jest wstanie poinformować nas o tym fakcie.
Zawieszenie, jak przystało na auto tej klasy, jest umiarkowanie miękkie. Dzięki temu zapewnia wysoki komfort podróżowania, niezależnie od jakości dróg, po których podróżujemy. Odrobina zadziorności została jednak zachowana, więc nawet szybciej podróżujący kierowca będzie miał poczucie bezpieczeństwa i pewnego prowadzenia auta, również w ostrzej pokonywanych zakrętach.
Całkiem dobrze
W mieście spalanie Passata Alltracka wynosi 8 litrów oleju napędowego, zaś w trasie wprawny kierowca może uzyskać nawet około 6 litrów. Średnio podczas całego testu, Volkswagen Passat Alltrack zadawalał się zaledwie 7 litrami na każde 100 kilometrów. Dzięki tak niewielkiemu zużyciu paliwa 70-litrowy bak potrafi wystarczyć na podróż z Warszawy do Szczecina i z powrotem.
Podsumowując
Czy warto dopłacać do zwykłego kombi ponad 20 tysięcy złotych, aby stać się właścicielem uterenowionego Passata Alltrack? Moim zdaniem bezapelacyjnie jest to do dobra inwestycja. Zapytacie pewnie o powód. Otóż za te dodatkowe 20 tys. zł otrzymujemy niemalże prawdziwego SUV'a wyposażonego w inteligentny napęd na obie osie, dynamiczny i oszczędny silnik wysokoprężny oraz rewelacyjny komfort podróżowania nawet w piątkę pasażerów z pokaźnym bagażem. Szczerze zachęcam do bliższego poznania prezentowanego dziś Passata w odmianie Alltrack.
Dane techniczne
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1968 ccm turbodiesel
Moc: 170 KM przy 4200 obr./min
Moment obr.: 350 Nm przy 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 8,9 sek.
Vmaks: 211 km/h
Zużycie paliwa: 6,8/5,2/5,8 (8,0/6/0/7,0 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 70 litrów
Teoretyczny zasięg: 1000 kilometrów
Wymiary: 4771/1820/1550 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1650 kg
Ładowność: 650 kg
Pojemność bagażnika: 588/(1716) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 150 g/km
Opony: 225/50R17
Wyposażenie: wersja Alltrack 4Motion
Cena: 146 490zł (wersja Alltrack 4Motion) 172 660 zł (wersja testowana)
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik