W naszej redakcji kiedyś już gościł jedyny przedstawiciel marki Volkswagen w klasie sport-coupé czyli model CC. Wtedy była to odmiana z silnikiem wysokoprężnym o mocy 170 KM (test tutaj). Niedawno w moje ręce trafiła odmiana o bardziej sportowych aspiracjach, wyrażonych nie tylko wyglądem (pakiet stylistyczny R-Line), ale również mocniejszym, benzynowym silnikiem o pojemności 2 litrów i mocy 210 KM.
Opis
Pakiet R-LinePrezentowany dziś model wyposażony jest w opcjonalny pakiet stylistyczny R-Line. Pakiet ten nadaje autu bardziej zadziornego i sportowego wyrazu. Szczególnie jest to zauważalne w przedniej części nadwozia, gdzie przeprojektowany zderzak powoduje, że przód auta wygląda bardziej zadziornie, niż normalna odmiana CC. Linia boczna pozostała bez zmian i mamy tutaj do czynienia z typową limuzyną o smuklej linii nadwozia i rzadko już dziś spotykanym braku obramowania szyb w drzwiach.
Dla czwórki osób
Wnętrze CC, mimo nisko poprowadzonej linii dachu, zapewnia wygodne i komfortowe podróżowanie dla czwórki dorosłych osób. Nieważne, czy to przednie, nieźle wyprofilowane fotele, czy tylna kanapa z mocno zaakcentowanymi dwoma miejscami – i z przodu i z tyłu miejsca jest wystarczająco dużo, aby pomieścić nawet osoby o wzroście przekraczającym 180 cm. Przestrzeni na nogi i nad głowami jest w sam raz i trudno jest znaleźć powód do narzekania.
Bagażnik ma pojemność 532 litrów, a więc jest duży, choć – jak to w sedanach – jego funkcjonalność ogranicza niewielkiej wielkości otwór powstający po podniesieniu klapy.
Konsola środkowa jest przemyślana pod każdym względem i dzięki temu bardzo prosta w obsłudze. Zegary, jak to już bywa w Volkswagenach, podświetlone są na biały kolor, zaś wskazówki na czerwone.
210 KM z turbodoładowanej benzyny
Pod maską prezentowanego dziś Volkswagena CC znajduje się benzynowa jednostka napędowa, z którą mieliśmy już okazję się zapoznać testując Skodę Superb. Jest nią turbodoładowany, dwulitrowy silnik o mocy 210 KM. Moc ta pozwala według producenta na osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 242 km/h, mijając po około 7,3 sekundy pierwsze 100 km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą automatycznej, sześciobiegowej skrzyni biegów DSG. Jest to dwusprzęgłowa przekładnia, o której napisano już wiele. Jednego na pewno nie można jej odmówić – szybkości i płynności zmiany biegów.
Elastyczność jest wzorowa dzięki momentowi obrotowemu o wartości maksymalnej 280 Nm, dostępnemu w zakresie 1750-5200 obr./min. Pozwala on na swobodne wyprzedzanie innych aut.
Charakterystyka pracy zawieszenia i układu kierowniczego tak naprawdę zależy od kierowcy. Prezentowane auto wyposażono bawiem w opcjonalny system regulowania nastawów tych mechanizmów. Do wyboru mamy trzy tryby: Normal, Comfort i Sport. Pierwsze ustawienie charakteryzuje się połączeniem komfortowego podróżowania z ambicjami sportowymi podczas pokonywania zakrętów. Comfort, jak sama nazwa podpowiada, to przede wszystkim komfortowo zestrojone zawieszenie o bardzo miękkiej charakterystyce, która czasem przypomina hydropneumatyczne układy z francuskich aut. Ostatnie ustawienie „Sport” usztywnia układ kierowniczy i pracę amortyzatorów powodując, że podróżowanie limuzyną przypominać zaczyna jazdę autem sportowym.
Nie ma co ukrywać…
… mocny silnik benzynowy musi swoje spalić, szczególnie w mieście. I właśnie tak jest w przypadku CC. W takich warunkach potrafi on pochłonąć nawet 12 litrów benzyny. Trochę lepiej jest w trasie, gdzie zużycie potrafi spaść nawet do 7,1 litra. Średnio podczas tygodniowego testu Volkswagen CC średnio spalił 9,5 litra na każde 100 kilometrów. Jest to wynik akceptowalny, biorąc pod uwagę oferowane osiągi.
Podsumowując:
Volkswagen CC jest bardzo ciekawą propozycją dla osób lubiących niemiecką markę, ale chcących się choć trochę wyróżniać z tłumu Golfów i Passatów. Model ten zapewnia wystarczający komfort podróżowania dla czwórki dorosłych osób. Kierowca zaś, dzięki mocnemu silnikowi, może poczuć się jak w aucie sportowym, mimo podróżowania pełnoprawną limuzyną.
Dane techniczne
Dane techniczne:Silnik: 4-cylindrowy, 16-zaworowy benzynowy (turbo)
Pojemność silnika: 1984 ccm
Moc: 210 KM przy 5300-6200 obr./min
Moment obr.: 280 Nm przy 1750-5200 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna DSG
Napęd: przedni
0-100km/h: 7,3 s
Vmaks: 242 km/h
Zużycie paliwa: 11,0/6,0/7,8 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 12,0/7,1/9,5 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 70 litrów
Teoretyczny zasięg: 736 kilometrów
Wymiary: 4802/1855/1417 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1535 kg
Ładowność: 530 kg
Pojemność bagażnika: 532 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Emisja CO2: 182 g/km
Opony: 235/40R18
Wersja wyposażeniowa: Highline R-Line
Cena wersji podstawowej: 135 690 PLN
Cena wersji testowanej: około 160 000 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik