Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Piąta generacja Polo w salonach gości już od 2009 roku, dlatego producent po 5 latach postanowił delikatnie odświeżyć swojego przedstawiciela klasy miejskiej. Jakie zaszły zmiany podczas ostatniego face liftingu – o tym w niniejszym artykule.

Opis

Minimalne zmiany

Zewnętrzne zmiany są minimalne. Producent delikatnie przeprojektował przedni zderzak dodając nowy wlot powietrza plus w pełni LED-owe światła do jazdy dziennej (dostępne pod koniec 2014r.). Z tyłu zmiany są również bardzo skromne. Wprawne oko zauważy nieco szerzej rozstawione „odblaski” i zmienione wnętrza kloszy lamp. Większą nowością są dwa nowe metaliczne kolory nadwozia: czerwony oraz widoczny w naszej galerii niebieski. Pozostałe elementy nadwozia pozostały bez zmian.        

Wnętrze podobne do Golfa

Wnętrze również zostało poddane modyfikacjom, które upodobniły je do większego brata, czyli Golfa. Wsiadając do Polo zauważamy nową kierownicę, żywcem wyjętą z droższego modelu oraz przeprojektowaną konsolę środkową składającą się z ekranu dotykowego o niewielkiej wielkości obsługującego radio oraz panelu sterowania jednostrefową klimatyzacją. Poza tymi drobiazgami posiadacze poprzedniej generacji auta będą się tutaj czuli jak w domu.

Z przodu przestrzeni jest dużo –kierowca i siedzący z przodu pasażer do dyspozycji mają wygodne i bardzo dobrze wyprofilowane fotele z niezłym trzymaniem bocznym. Z tyłu jest wygodna kanapa, ale może zabraknąć miejsca na nogi w momencie odsunięcia przednich foteli maksymalnie do tyłu. No cóż, taki urok aut tej klasy.

Bagażnik ma pojemność 280 litrów. Wygodny dostęp sprawia, że na pewno nie będziemy mieli problemu z zapakowaniem do niego naszych bagaży, łącznie z wózkiem dziecięcym.

Jakość materiałów jest, jak zwykle w autach niemieckiego koncernu, bardzo dobra. Plastiki, jakie zostały wykorzystane we wnętrzu, posiadają miłą w dotyku strukturę i są idealnie spasowane. Podobnie wygląda sytuacja z tapicerką materiałową, która jest miła w dotyku i prosta do utrzymania w czystości.

Plus 5 KM

Pod maską prezentowanego Polo znajduje się zmodyfikowana, benzynowa jednostka napędowa 1,2 TSI. Modyfikacja polega na zwiększeniu mocy z 105 do 110 KM. Według producenta zabieg ten nie tylko polepsza osiągi, ale również wpływa korzystnie na zużycie paliwa. O tym drugim aspekcie w dalszej części artykułu. Teraz skupmy się na osiągach.

Polo z tym silnikiem przyśpiesza dość żwawo, aby po 9,3 sekundy uzyskać pierwsze 100 km/h, zaś prędkość maksymalna wynosi według producenta 196 km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą manualnej, sześciobiegowej skrzyni biegów. Do jej pracy nie mam żadnych zastrzeżeń. Poszczególne biegi bez problemów wędrują na swoje wytyczone miejsce, a przełożenia są optymalnie dobrane do możliwości i charakteru silnika.

Dzięki temu i sporemu momentowi obrotowemu, który w tym przypadku wynosi 175 Nm i dostępny jest w szerokim zakresie obrotów (od 1500 do 4000 obr./min), elastyczność jest więcej niż dobra. Może przyśpieszenie nie wciska w fotel, ale jest wystarczająco skuteczne, aby bezpiecznie i sprawnie poruszać się po drogach.

Podróżując Polo mamy pewność bezpiecznego prowadzenia auta, które na pewno nas nie zaskoczy nad- czy podsterownością. Polo, mimo niewielkiego rozstawu osi, pokonuje wszelkie nierówności jak prawdziwa limuzyna. Niedoskonałości nawierzchni tłumione są tak, aby komfort pasażerów cierpiał w jak najmniejszym stopniu .

Benzyna wypiera diesla

Patrząc na spalanie, jakie udało mi się osiągnąć podczas testu „polówki”, śmiem twierdzić, że silniki wysokoprężne są mocno zagrożone i za kilka lat ich udział będzie znikomy w tej klasie aut. Zresztą sami zobaczcie. W mieście testowe Polo zadowala się 6,5 litra benzyny, zaś w trasie wartość ta spada nawet do 4,1 litra na 100 kilometrów. Podczas tygodniowego testu średnie zużycie paliwa wyniosło tylko 5,3 litra! Rewelacyjny wynik!

Gdyby nie cena

Volkswagen Polo jest bardzo ciekawą propozycją dla osób ceniących sobie wygodne przemieszczanie się niewielkim gabarytowo autem. Benzynowy silnik zapewnia bardzo dobre osiągi przy umiarkowanym apetycie na paliwo. Jedynym większym problemem jest cena zakupu odświeżonego modelu. W najbogatszej specyfikacji Highline – taką otrzymaliśmy do testu – faktura opiewać będzie na ponad 75 tysięcy złotych! Owszem, w zamian otrzymujemy bogate wyposażenie, takie jak szklany dach, dobrze grające radio, obsługiwane przez dotykowy ekran, automatyczną klimatyzację i wiele innych. Ale to nadal jest tylko auto klasy B, które teoretycznie ma być „dla ludu”. Niemniej jednak, pomijając cenę, Polo jest w każdym calu autem godnym polecenia!

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: 4-cylindrowy, benzynowy (turbo)
Pojemność silnika: 1197 ccm
Moc: 110 KM przy 5000 obr./min
Moment obr.: 175 Nm przy 1500-4000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9,3 s
Vmaks: 196 km/h
Zużycie paliwa: 6,2/4,1/4,9 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 6,5/4,1/5,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 45 litrów
Teoretyczny zasięg: 850 kilometrów
Wymiary: 3970/1682/1485 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1060 kg
Ładowność: 420 kg
Pojemność bagażnika: 280/(952) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 110g/km
Opony: 215/40R17
Wersja wyposażeniowa: Highline
Cena wersji podstawowej: 63 690 PLN
Cena wersji testowanej: 75 400 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

 


Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej