Napęd na obie osie, najczęściej w postaci elektronicznie sterowanego rozkładu mocy na wszystkie koła. Coraz częściej takie rozwiązanie trafia nie tylko do jakże popularnych SUVów, ale również do aut typowo rodzinnych (takich, jak niedawno testowany przez Damiana Seat Alhambra) czy nawet kompaktowych „kombiaków”. Dziś chciałbym Państwu zaprezentować brata bliźniaka Seata Alhambry, czyli Volkswagena Sharana. Przyjrzymy się wersji napędzanej wysokoprężnym silnikiem 2,0 TDI o mocy 140 koni mechanicznych i wyposażonej właśnie w napęd na obie osie. Zapraszam do lektury.
Opis
Typowy NiemiecStylistycznie Sharana bez problemu dopasujemy do rodziny Volkswagena. Z przodu dominują diodowe światła do jazdy dziennej i wielkie logo umieszczone na sporych rozmiarów atrapie silnika. Bok to typowy van z krótką przednią maską i dużą przestrzenią pasażerską. A to wszystko osadzone na 17-calowych alufelgach. Tył to pokaźnych rozmiarów klapa bagażnika, ozdobiona ciekawie zaprojektowanymi lampami.
Wielki komfort
Volkswagen w tym egzemplarzu postanowił zastosować odsuwane drzwi pasażerów, co bardzo ułatwia dostanie się do trzyosobowej tylnej kanapy. Zarówno kanapa jak i przednie fotele są przestronne, wygodne i zapewniają zawsze bardzo dobry komfort podróżowania.
Na konsoli środkowej centralnie umieszczono dotykowy ekran obsługujący nawigację, radio CD/MP3. Poniżej znajduje się panel sterowania automatyczną klimatyzacją. Jak przystało na „Niemca”, wszystko jest uporządkowane i naprawdę bardzo proste i intuicyjne w obsłudze.
Zegary umilają podróż delikatnym, białym odcieniem cyferblatów z dodatkowym akcentem w postaci czerwonych wskazówek. Pomiędzy zegarami znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego, na którym możemy zobaczyć najważniejsze parametry auta.
Na pewno nie będziemy mieli żadnych problemów z zapakowaniem walizek do niesamowicie obszernego bagażnika. Podróżując tylko w pięć osób, do wykorzystania mamy aż 809 litrów pojemności! Całkowicie płaska podłoga i możliwość złożeni tylnej kanapy dodatkowo podnoszą i tak wysoką ocenę możliwości przewozowych auta.
Skórzano-alkantarowa tapicerka jest bardzo dobrej jakości i nie wymaga większej uwagi w celu utrzymania jej w czystości. I to mimo, że jest beżowego koloru!
W sam raz
Jak już na początku wspomniałem, pod maską prezentowanego dziś „autobusu” Volkswagena znajduje się silnik wysokoprężny o mocy 140 KM. Moc ta uzyskiwana jest z dwulitrowej jednostki napędowej wyposażonej w turbinę. Osiągi, mimo że mamy do czynienia z typowo rodzinnym autem, są więcej niż dobre. Volkswagen bardzo ochoczo przyśpiesza do pierwszych 100 km/h – zajmuje mu to nieco ponad 11 sekund. Wynik może nie powala na kolana, ale jest to dużych rozmiarów van o sporej masie własnej (1867 kg). Według producenta prędkość maksymalna wynosi 191 km/h.
Kierowca do dyspozycji posiada sporej wartości moment obrotowy, który w tym przypadku wynosi 320 Nm. Dostępny jest on w dość wąskim przedziale od 1750 do 2500 obr./min. Napęd przekazywany jest na obie osie za pomocą sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów oraz systemu Haldex 5. generacji.
Zawieszenie jest zestrojone typowo „po niemiecku”, czyli twarde, ale niepozbawione komfortu podróżowania. Bezpieczeństwo jest zapewnione dzięki najróżniejszym systemom wspomagającym kierowcę. Układ kierowniczy dopasowuje siłę wspomagania do zaistniałej sytuacji, czy to parking czy autostrady.
Podsumowując:
Volkswagen Sharan jest idealnym samochodem do podróżowania po całej Europie z kompletem pasażerów i w dodatku z ogromną ilością bagażu. Napęd na obie osie, mimo braku blokad dyferencjałów, jest naprawdę bardzo przydatnym wyposażeniem. Szczególnie docenimy go podczas poruszania się po piaszczystym lub pokrytym śniegiem terenie. Jak dla mnie Sharan jest naprawdę ciekawą propozycją dla osób uwielbiających wygodne i bezpieczne podróżowanie. Warto zastanowić się, czy nie lepiej dołożyć kilkanaście tysięcy złotych i zamiast kupować auto w nadwoziu kombi zainwestować w większego vana.
Dane techniczne
Dane techniczne:Silnik: wysokoprężny (turbo), R4, 16 zaw.
Pojemność silnika: 1968 ccm
Moc: 140 KM przy 4200 obr./min
Moment obr.: 320 Nm przy 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 11,4
Vmaks: 191 km/h
Zużycie paliwa: 7,4/5,2/6,0 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 8,5/5,9/7,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 70 litrów
Teoretyczny zasięg: 820 kilometrów
Wymiary: 4854/1904/1740 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1867 kg
Ładowność: 713 kg
Pojemność bagażnika: 267/809/2430 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/7
Emisja CO2: 158 g/km
Opony: 225/50R17
Wersja wyposażeniowa: Highline
Cena wersji podstawowej: 145 490 zł
Cena wersji testowanej: około 170 000 zł
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik