Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

W niezwykłych okolicznościach przyrody poligonu drawskiego sprawdzałem w praktyce półtorej nowości koncernu Volkswagen. Dlaczego półtorej? O tym w materiale poniżej.
Na rynek wjechały właśnie nowy VW Tiguan i mocno odnowiony VW Crafter. I to właśnie Crafter jest ową połową nowości. Bo auto w zasadzie przeszło tylko głębszy lifting. W sumie jednak, zmieniło się na tyle, że warto poświęcić mu słów kilka.

Odnowiony Crafter, to wyostrzona stylistyka, przearanżowane wnętrze, oszczędne ale mocne silniki TDI najnowszej generacji oraz znacznie obniżone zużycie paliwa i koszty eksploatacji - to cechy nowego Volkswagena Craftera. Dzięki nowym czterocylindrowym silnikom TDI udało się obniżyć wartości spalania i emisji CO2 nawet o 33 procent, a koszty paliwa i o 25 procent!



Udoskonalony pod względem technicznym Crafter podnosi standardy w segmencie dużych pojazdów użytkowych (dopuszczalny ciężar całkowity od 3,0 do 5,0 t) na nowy, bardziej przyjazny dla środowiska i optymalny pod względem ceny poziom. Istotną rolę odgrywają przy tym wyjątkowo efektywne dwulitrowe silniki TDI z bezpośrednim wtryskiem Common Rail. Zastępują one, we wszystkich wersjach Craftera z 6-biegową przekładnią manualną, stosowane dotychczas silniki TDI o pojemności 2,5 litra. Nowe czterocylindrowe jednostki dostępne są w trzech wersjach mocy: 80 kW/109KM, 100 kW/136 KM i 120 kW/163 KM.



Każde auto wyposażono w pakiet BlueMotion Technology który obejmuje między innymi system Start- Stop, rekuperację (odzyskiwanie energii), tempomat oraz dłuższe przełożenie. Wszystkie silniki TDI 2.0 l z turbodoładowaniem spełniają oczywiście normę Euro5 oraz kryteria jeszcze bardziej surowej klasyfikacji EEV (Enhaced Environmental Friendly Vehicle).



Dzięki znacznie lżejszym czterocylindrowym silnikom oraz innym rozwiązaniom udało się zmniejszyć ciężar własny nowego Craftera w prawie wszystkich wersjach, co wpłynęło na zwiększenie jego ładowności. W niektórych wariantach wzrosła ona nawet o 90 kilogramów, czyli prawie dziesięć procent. Dla wielu firm jest to niezwykle istotny czynnik.

Przód nadwozia, z poziomymi liniami osłony chłodnicy, podąża za aktualnym designem marki. We wnętrzu zastosowano nowe i wytrzymałe materiały. Nowy Crafter oferuje trzy klasy masy pojazdu: 3,0, 3,5 i 5,0 ton; trzy rozstawy osi: krótki, średni i długi oraz cztery podstawowe typy nadwozia: furgon, Kombi, skrzyniowy oraz podwozie. Furgon i Kombi są dostępne z trzema wysokościami dachu, a furgon także z przedłużonym zwisem nadwozia. Specjalne miejsce zajmuje bus Hannover, którym może podróżować nawet 19 pasażerów.

Tiguan to w zasadzie zupełnie nowe auto. Stylistyką nawiązuje do większego Touarega. Całkowicie na nowo zaprojektowany został design przedniej części nadwozia. Tiguan - jako jedyny w swojej klasie może być zamawiany w wersji przeznaczonej przede wszystkim do poruszania się po utwardzonych drogach lub w wersji specjalnie dostosowanej do jazdy po bezdrożach. Obie te wersje modelu różnią się przednią częścią nadwozia: Onroad(Sport & Style) ma kąt natarcia 18 stopni, Offroad, Track & Style aż 28 stopni.



Wraz ze zmianą modelu do oferty Tiguana włączonych zostało wiele nowych systemów wspierających kierowcę. Należą do nich: system rozpoznający zmęczenie kierowcy (seryjny w Sport & Style oraz Track & Style), systemy świateł drogowych współpracujące z kamerami - Light Assist (światła H7) i Dynamic Light Assist (reflektory biksenonowe) oraz system ułatwiający utrzymanie toru jazdy Lane Assist. Nowością w Tiguanie jest także elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS.



Rozszerzyła się też gama silników w modelu. Trzy z siedmiu, wszystkie czterocylindrowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, są nowością w ofercie. Cztery mocne silniki benzynowe (TSI o pojemności od 1,4 do 2,0 l.) rozwijają moc między 90 kW/122 KM a 155 kW/210 KM. Spektrum mocy silników wysokoprężnych (TDI) sięga od 81 kW/110 KM do 125 kW/170 KM. Jako opcja dostępna jest 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DSG).

Wszystkie Tiguany w wersji BlueMotion Technology posiadają systemy Start-Stop i rekuperacji. W rezultacie, nawet z napędem na wszystkie koła, Tiguan 2.0 TDI 4MOTION BlueMotion Technology o mocy 103 kW/140 KM zużywa około 5,8 l/100 km.

Artur Balwisz

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej