Dla Volkswagena rozpoczyna się wyjątkowy rok, który przyniesie ze sobą najwięcej premier w historii firmy. Numerem 1 na spektakularnej liście nowości 2010 jest całkowicie nowe coupe z hybrydowym napędem - niezwykle szybkie, a mimo to wyjątkowo oszczędne, ze sportową stylistyką, pozycjonowane między Scirocco a Passatem CC.
Prezentowany samochód studyjny jest napędzany nowoczesnym, innowacyjnym zespołem silników. Jako jednostkę benzynową Volkswagen zastosował czterocylindrowy wariant silnika TSI. Bezpośredni wtrysk, turbodoładowanie i chłodnica powietrza doładowującego z pojemności skokowej tylko 1,4 litra uzyskują tutaj moc 110 kW/150 KM. To downsizing w czystej postaci. Swoją ekstremalną wytrzymałość technologia TSI zaprezentowała w licznych imprezach sportowych, między innymi na najbardziej wymagającym torze wyścigowym świata - na legendarnej Pętli Północnej niemieckiego toru Nürburgring. Od momentu prezentacji pierwszego silnika TSI już ponad 3,5 miliona samochodów posiada te cztero- i sześciocylindrowe jednostki z wysokim momentem obrotowym. TSI w New Compact Coupe już przy niskich prędkościach obrotowych przekazuje na przednie koła moment obrotowy 240 Nm. Moc tego modelu może być jeszcze większa: między TSI a efektywną, 7-biegową skrzynią DSG wbudowano silnik elektryczny, który z jednej strony pozwala na jazdę tylko ''na prąd'' - bez emisji szkodliwych substancji, z drugiej strony w dużym stopniu wspomaga TSI. Silnik elektryczny rozwija moc 20 kW/27 KM. Podczas tak zwanego ''boostowania'' - na przykład przy przyspieszaniu podczas wyprzedzenia - moc i moment obrotowy obu silników uzupełniają się. Silnik elektryczny jest zasilany baterią litowo - jonową (1,1 kWh), umieszczoną z tyłu samochodu. Podczas jazdy ''na prąd'' TSI jest nie tylko wyłączany, lecz również odłączany sprzęgłem oddzielającym, aby uniknąć strat na skutek hamowania silnikiem. TSI zostanie oddzielony od przekładni również w przypadku, gdy kierowca tylko zdejmie nogę z gazu. Tak zwane ''szybowanie'' jest możliwe nawet przy większych prędkościach, również na autostradzie. Dzięki wyeliminowaniu strat w wyniku hamowania silnikiem New Compact Coupe ''toczy'' się bardzo długo. A to, przy odpowiednim stylu jazdy, ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa.
Przy hamowaniu silnik elektryczny - pracujący w tym przypadku jak prądnica - odzyskuje energię kinetyczną, która jest magazynowana w baterii litowo - jonowej. Naturalnie NCC, tak jak nowe modele BlueMotion Volkswagena, wyposażony jest w system Start-Stop, który zmniejsza spalanie szczególnie w ruchu miejskim i podczas jazdy w korkach.
Wygląd zewnętrzny - stylistyka i wymiary
Przód New Compact Coupe sprawia wrażenie pewnego siebie i skupionego. Ponadto poziome prowadzenie linii z wbudowanymi reflektorami bi-ksenonowymi, diodowymi światłami dziennymi i kierunkowskazami podkreśla szerokość nadwozia.
Sylwetka: cechy stylistyczne, charakterystyczne dla wszystkich nowych Volkswagenów, tworzą kolejną interpretację DNA designu w sylwetce eleganckiego i jednocześnie sportowego coupe. Najlepszym przykładem może być charakterystyczna linia tornado oraz mocno zaznaczone łuki nadkoli. Przecinają one główną powierzchnię dużych, homogenicznych płaszczyzn i stwarzają wrażenie potężnej dynamiki. Wrażenie to uzupełnia wyjątkowa grafika bocznych okien.
Tył: tylna część New Compact Coupe została wykonana w sposób podkreślający siłę, drzemiącą w tym aucie. Dominują tutaj czyste płaszczyzny i wyjątkowe ''barki''. W górnej części pokrywy bagażnika wyprofilowana została krawędź obrysowa, która redukuje zawirowania powietrza i wpływa na doskonałą aerodynamikę samochodu. Zakończenie od dołu stanowi wystylizowany dyfuzor.
New Compact Coupe ma długość 4,54 metra, szerokość 1,78 metra i wysokość 1,41 metra. Ten stosunek dużej szerokości i niskiej wysokości podkreśla dynamiczny charakter Volkswagena. Duże są również: rozstaw kół (z przodu 1,53 metra; z tyłu 1,54 metra) oraz rozstaw osi (2,5 metra).
New Compact Coupe jest czteroosobowym samochodem, oferującym wysoki komfort podczas długich podróży wszystkim pasażerom siedzącym w sportowych, pokrytych jasną skórą fotelach (odcień Berry White). W tym samym kolorze utrzymana jest dolna część kokpitu, części konsoli środkowej i poszycie drzwi. Jako kontrast wprowadzono ciemniejszy odcień (Grigio Quarz) wszystkich pozostałych powierzchni (z wyjątkiem aplikacji i elementów obsługowych).
We wnętrzu Volkswagen daje poczucie największej przestronności w swojej klasie. Odpowiednio duża, mimo niskiego nadwozia, jest odległość między siedziskami a dachem (z przodu i z tyłu) oraz przestrzeń wokół nóg z tyłu. Do 380-litrowego bagażnika tego coupe można bez problemu włożyć bagaż czterech osób.
Nowa sportowa, wielofunkcyjna kierownica jest najważniejszym punktem interakcji człowiek - maszyna. Intuicyjnie prawa ręka opada na dźwignię selekcyjną 7-biegowej DSG, przed nią na tablicy obsługowej umieszczone są nowe elementy sterujące automatyczną klimatyzacją Climatronic oraz 8-calowy ekran dotykowy nowych systemów radiowych i nawigacji. Tablica obsługowa konsoli środkowej jest lekko pochylona w stronę kierowcy. Okrągłe, otoczone chromem, zegary są optymalnie widoczne. Między nimi znajduje się komputer pokładowy i dodatkowy wskaźnik nawigacji.
Tylną część wnętrza zaprojektowano w stylu Gran Tourismo. Pasażerowie siedzą na dwóch wygodnych, sportowych fotelach. Między nimi znajduje się dalszy ciąg konsoli środkowej, która w tylnej części posiada elementy regulacji klimatyzacji, rozkładany podłokietnik i schowek. Wykończenie wnętrza i jakość materiałów pozwalają całkowicie zapomnieć, że New Compact Coupe jest samochodem koncepcyjnym.
Źródło: Volkswagen