W ostatnich latach typowa polska rodzina to rodzice plus jedno dziecko a czasem pies. W motoryzacji tego zmniejszenia nie widać. Z roku na rok coraz to większą popularnością cieszą się samochody typu minivan i prawie każda marka posiada taki model w swojej ofercie. Nie inaczej jest z japońską Toyotą, która w swojej ofercie posiada Corollę Verso. I właśnie ten model z silnikiem 1.8 VVTI trafił do dzisiejszego testu.
Opis
Krótka historiaToyota Corolla Verso gości w polskich salonach od 2002 roku jako 5 wersja nadwoziowa. Model ten dostępny jest w dwóch odmianach: 5 i 7 osobowa. Pod maską do dyspozycji mamy od benzynowego silnika 1.6 110KM do najmocniejszego dieslowskiego 2.2 DCAT o mocy 177KM.
2+3+2
Na początek zajrzyjmy do wnętrza. W środku teoretycznie czeka na nas 7 miejsc, ale w praktyce jest już inaczej. Trzeci rząd siedzeń przy długości samochodu 4360mm to po prostu tylko dwa małe dodatkowe foteliki, z których polecam skorzystać tylko w trybie awaryjnym i na krótkich dystansach.
W drugim rzędzie jest już lepiej i mamy do dyspozycji trzy oddzielne fotele zapewniające komfortowe podróżowanie. Podobnie ma się sprawa z przednimi miejscami, są wystarczająco wyprofilowane i zapewniają komfort.
Spójrzmy na deskę rozdzielczą. Konsola centralna ma dwa oblicza. W dzień jak to mój znajomy określił przypomina: ...małego przezroczystego ipoda.... Zaś w nocy to zielono-błękitne centrum dowodzenia statku kosmicznego.
Podobnie rzecz ma się z zegarami typu Optitron w dzień nie każdemu przypadną do gustu, lecz gdy tylko zrobi się ciemno to zmienia się o nich nasza opinia.
A teraz trochę krytyki. Mój egzemplarz miał nie najlepszej jakości plastiki. Są twarde i miejscami chropowate. Do tego dochodzi niezbyt staranne spasowanie, którego przyczyną może być miejsce produkcji tego modelu a jest nim Turcja. Jednak nie przesądzajmy tego do końca bo mogę przepuszczać, że miało to miejsce tylko w tym egzemplarzu.
Na koniec przyszedł czas na bagażnik. A jego pojemność zależy od ilości osób na pokładzie. Przy 7 osobach z tyłu pozostaje zaledwie 65 litrowy schowek na drobne zakupy. Przy 5 fotelach już jest lepiej bo pojemność wynosi 397 litrów. Jeśli jednak będziemy podróżować tylko we dwie osoby to do dyspozycji mamy 1563 l. całkowicie płaskiej przestrzeni ładunkowej.
Do spokojnej jazdy
Pod maską testowanego egzemplarza znajdował się benzynowy silnik o zmiennych fazach rozrządu (VVTI) i pojemności 1.8. Z jednostki tej uzyskano moc 129KM oraz 170Nm momentu obrotowego.
Prędkość maksymalna to równe 195km/h zaś pierwszą setkę ujrzymy dopiero po 11 sekundach. Wynik nie powala nas na kolana, lecz nie wymagajmy sportowych osiągów od auta typowo rodzinnego. Owszem większa moc przydałaby się choćby w przypadku wakacyjnego wypadu w góry, ale do spokojnej jazdy ten silnik jest w sam raz.
Układ kierowniczy oraz zawieszenie jest dobrze zestrojone i nie budzi większych zastrzeżeń. Jedyną wadą jest tendencja do nadsterowności i przechyłów nadwozia podczas szybszej jazdy po ostrych łukach. Całe szczęście wtedy do akcji wkracza VSC (odpowiednik ESP), który pomaga z wyprowadzeniem samochodu z nerwowej sytuacji.
Na stacji benzynowej nie będziemy zbyt częstymi gośćmi mimo, że nie mamy tu do czynienia z bardzo oszczędnym dieslem. Corrolla Verso zadawalała się średnio 8 litrami na 100km. Co przy 60 litrowym zbiorniku daje zasięg rzędu 750km.
Podsumowując
Za niespełna 87tys.zł stajemy się właścicielem prezentowanego modelu Toyoty.
Dużo...? Moim zdaniem nie, ponieważ w zamian dostajemy przestronny i bardzo bogato wyposażony samochód. I mimo kilku wad ten samochód na pewno znalazłby się w moim garażu. Oczywiście pod warunkiem, że miałbym rodzinę i te niespełna 87tys.zł.
Plusy
- Cena
- Bogate wyposażenie
- Przestronne wnętrze
- Stosunkowe małe spalanie
Minusy
- Zbyt słaby silnik
- Mały bagażnik
- Spasowanie niektórych plastików
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1794ccm (benzynowy)
Moc: 129KM przy 6000obr./min
Moment obr.: 170Nm przy 4200obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10.8sek.
Vmaks: 195km/h
Zużycie paliwa: 9.9/6.5/7.7 [10.5/7.2/8.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 60 litrów
Wymiary: 4360/1770/1630 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1400kg
Ładowność: 635kg
Pojemność bagażnika: 65/397/1563 l [7/5/2 osób]
Ilość miejsc: 7
Wyposażenie: wersja Sol ABS + EBD, VSC + TRC + BA, poduszki przednie, pełno wymiarowe kurtyny powietrzne, poduszka kolanowa, boczne poduszki powietrzne, 4 hamulce tarczowe, automatyczna klimatyzacja, bezpieczny kluczyk, centralny zamek sterowany pilotem z funkcją Deadlock, czujnik deszczu, elektryczne szyby przednie i tylne, elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka, felgi aluminiowe, fotele w drugim rzędzie siedzeń z możliwością przesuwania i regulacją oparcia, kierownica trójramienna skórzana, komputer pokładowy, lampy przeciwmgielne, lusterka w kolorze nadwozia, lusterko elektro-chromatyczne, opony 205/55 R16, radioodtwarzacz CD + 6 głośników, regulacja kierownicy w 2 płaszczyznach, relingi dachowe, roleta bagażnika, skórzana gałka zmiany biegów, sterowanie radiem w kierownicy, tempomat, wskaźniki typu Optitron o niebieskim podświetleniu, wspomaganie kierownicy, zderzaki w kolorze nadwozia.
Cena: 86.700zł. [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ł.
(Zdjęcia): autor oraz Andrzej M.
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)