Pewnego, jeszcze ładnego i ciepłego październikowego poniedziałku udałem się do Warszawy po odbiór najnowszej odmiany Toyoty Rav4. Po krótkich formalnościach okazało się, że do mojej dyspozycji oddano wersję dieslowską 2.2 D-4D o mocy 136KM
Opis
ŻyciorysModel Rav4 od 1994 znany jest na polskim rynku. Początkowo pierwsza generacja dostępna była jako wersja 3 drzwiowa zaś rok później do gamy dołączyła 5 drzwiowa odmiana. W 2000 roku do salonów trafiła druga generacja, która okazała się wielkim hitem w segmencie samochodów SUV. Po 6 latach Toyota wprowadza na rynek polski oraz światowy najnowszą już trzecią generacje modelu Rav4. Najnowsze wcielenie dostępne jest tylko jako 5 drzwiowe nadwozie.
Komfortowo i przestronnie
Zanim wyruszę w drogę przyjrzę się bliżej wnętrzu. Po otwarciu drzwi do środka zaprasza nas beżowa tapicerka niczym w jakieś limuzynie. Taki zabieg mimo, że nie jest zbyt praktyczny bardzo ożywia wnętrze. Materiały oraz plastiki są bardzo dobrej jakości i nie mam żadnych zastrzeżeń.
Patrząc na deskę rozdzielczą nasuwają mi się dwa określenia: nowoczesność i tradycyjność. Spowodowane jest to tym, że zegary, czytelne, przejrzyste i zarazem ciekawie podświetlone są zbudowane w nowoczesnym systemie Optitron zaś konsola środkowa jest skonstruowana w tradycyjny sposób. Obsługa poszczególnych przełączników nie sprawia jakiś problemów. Jest po prostu intuicyjna i łatwa.
Przednie fotele zapewniają dobry komfort choć mogłyby posiadać lepsze trzymanie boczne. Ale z drugiej strony nie mamy do czynienia z autem sportowym tylko typowym SUVem. Miejsca z przodu jak i z tyłu jest sporo i nikt nie powinien narzekać na jego brak. Na tylnej kanapie zasiąść mogą dwie a nawet trzy dorosłe osoby.
Na koniec obejrzyjmy bagażnik. Jak to bywa w autach typu SUV do dyspozycji nie mamy zwykłej klapy unoszonej do góry, lecz normalne drzwi. Niestety producent nie przystosował tych drzwi do ruchu prawostronnego i otwierają się tylko na prawą stronę. Jednak po jej otwarciu do naszej dyspozycji ukazuje się aż 586 litrowa przestrzeń bagażowa o bardzo regularnych kształtach.
Diesel pod maską
Toyota Rav4 wyposażona została w wysokoprężną jednostkę napędową Common Rail o pojemności 2231ccm.
Z pojemności tej uzyskano 136KM oraz 310Nm momentu obrotowego. Dzięki temu ponad 1.5 tonowy kolos pierwszą setkę osiąga zaledwie w 10.5 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 180km/h. Silnik współpracował z 6 biegową manualną skrzynią nie budząc zastrzeżeń. Podobnie sprawa się miała z elastycznością jednostki napędowej. Niestety długo nie mogłem się przyzwyczaić do bardzo twardego sprzęgła, które brało na samej górze. Wyjątkowo wspomnę o wygłuszeniu. Kilka dni przed rozpoczęciem testu prezentowanego modelu miałem okazję przejechać się wersją benzynową o mocy 150KM i przyznam się szczerze, że testowana dieslowska wersja jest o wiele cichsza!
Zestrojenie zawieszenia było wręcz idealne na polskie drogi. Auto trzymało się pewnie drogi nawet przy większych prędkościach. Po prostu nie za miękkie nie za twarde a w sam raz.
Pora wspomnieć coś o napędzie najnowszego wcielenia Rav4. Podczas normalnej jazdy 100% mocy jest przekazywana na przednią oś. Jeśli jednak komputer wykryje uslizg przedniej osi moc zostanie podzielona w stosunku 55:45 na obie osie. Jako, że auto nie posiada żadnego reduktora to o prawdziwym terenie możemy zapomnieć.
Na koniec przyszła pora na koszty podróżowania Rav'ką. Podczas moich jazd testowych auto średnio potrzebowało 6.8 litra na każde 100km drogi. Jak na swoje gabaryty oraz masę własną jest to wynik wręcz rewelacyjny!
Podsumowanie
Toyota Rav4 trzeciej generacji jest godnym następcą poprzedniej wersji i bez wahania można się pokusić o sformułowanie: ...Warta grzechu....
Za równe 120tys.zł. otrzymujemy prawie w pełni wyposażone, uniwersalne auto o przestronnym i komfortowym wnętrzu. Zaś w zimie na pewno docenimy napęd 4x4. A i tak wybór pozostawiam Państwu.
Zalety
- Dynamiczny i oszczędny silnik
- Przestronne i funkcjonalne wnętrze
- Duży bagażnik
- Bogate wyposażenie
Wady
- Tylne drzwi otwierane na prawą stronę
Dane techniczne
Dowód osobisty:Pojemność silnika: 2231ccm (turbo diesel Common Rail)
Moc: 136KM przy 3600obr./min
Moment obr.: 310Nm przy 2000-2800obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przód/4x4
Pojemność bagażnika: 586/[b.d.] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 10.5 sek.
Vmaks: 180 km/h
Zużycie paliwa: 8.1/5.6/6.6 [8.5/6.0/6.8 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 60 litrów
Wymiary: 4395/1815/1720 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1586kg
Ładowność: 605kg
Wyposażenie: wersja Sol ABS + EBD + BA, VSC+ (z TRC i HAC), bezpieczna kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, przednie poduszki boczne, podwójne kurtyny powietrzne, poduszka kolanowa kierowcy, centralny zamek z pilotem, chłodzony schowek, elektryczne wspomaganie kierownicy, elektrycznie otwierane szyby przód i tył, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, fotele w drugim rzędzie siedzeń z możliwością przesuwania i regulacją oparcia, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, komputer pokładowy, lakierowane zderzaki, zewnętrzne lusterka i klamki, opony 225/65 R17 + felgi aluminiowe, pokrywa koła zapasowego, przednie lampy przeciwmgłowe, radio CD mp3 + 6 głośników, relingi dachowe, roleta przestrzeni bagażowej, skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów, sterowanie radiem przy kierownicy, zegary typu Optitron, zmieniarka 6CD.
Dodatkowe wyposażenie lakier metalik (+2500zł)
Cena: 117500zł. [wersja Sol] 120000zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ł.
(Zdjęcia): Andrzej M oraz autor
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)