W dzisiejszym teście (wyjątkowo ekspresowym) zaprezentuję Państwu dobrze znany naszej redakcji Auto Testy model Toyoty czyli Yaris. Po testach bogatszych wersji 1.4 D-4D oraz 1.3 VVT-i przyszła pora na podstawową jednostkę napędową 1.0 VVT-i o mocy 69KM. I właśnie taki egzemplarz trafił w moje ręce.
Jako, że na łamach naszego serwisu już dwukrotnie występował Yaris dziś głównie skupię się na wrażeniach z jazdy. Bo po co się powtarzać opisując wnętrze.
Opis
Krótka historiaObecna generacja Toyoty Yaris debiutowała w polskich salonach pod koniec 2005 roku. Od początku dostępna jest w dwóch wersjach nadwoziowych (jako 3 i 5 drzwiowy hatchback) oraz trzema jednostkami napędowymi do wyboru.
Pod maską...
...testowanego egzemplarza znajdowała się benzynowa jednostka napędowa o pojemności 998ccm.
Silnik o zmiennych fazach rozrządu osiągał 69KM i 93NM. Takie parametry zapewniały autu ważącemu ponad tonę niezbyt dobry sprint do pierwszej setki wynoszący prawie 16 sekund. Ale cóż to nie jest sportowe auto! Jego przeznaczeniem mają być i są nimi zatłoczone ulice wielkich miast. Również prędkość maksymalna nie była oszałamiąca. Tylko albo szczerze mówiąc aż 155km/h bo i tak w mieście taka prędkość nam się nie przyda!
Silnik spięto z 5 biegową manualną skrzynią biegów do której nie miałem większych zastrzeżeń. Poszczególne biegi wędrowały na swoje miejsce bez problemu i były dobrze ze stopniowane. Elastyczność stała na przyzwoitym poziomie, gdy wkręcaliśmy jednostkę na wyższe obroty (powyżej 3tys.obr./min.).
Zawieszenie testowanego Yarisa dzięki dobremu zestrojeniu zapewniało pewne prowadzenie nawet po tak dziurawych i nierównych drogach jakie mamy w Polsce. Stalowe 15 calowe felgi wyposażone w kołpaki dawały możliwość spokojnego podjeżdżania pod krawężniki bez obawy o szybkie uszkodzenie koła.
Czas wspomnieć o spalaniu. Otóż podczas jazdy po zatłoczonym mieście testowy Yaris potrzebował średnio 7.0 litrów na 100km. Po wyjechaniu w trasę spalanie spadało do wartości 5.6l. Wyniki te trzeba uznać za dobre.
Na każdą okazję
Toyota Yaris II z podstawowym silnikiem benzynowym 1.0 jest idealnym samochodem do poruszania się po ulicach wielkich miast. W miarę dynamiczny i oszczędny silnik dobrze sprawdza się w zatłoczonych aglomeracjach miejskich. Prezentowany egzemplarz mało nie kosztuje, jego cena wynosi 48100zł. Za te pieniądze otrzymujemy autko miejskie z przyzwoitym wyposażeniem.
Na koniec mając pełen obraz oferowanych modeli Yarisa takie krótkie podsumowanie. Yaris 1.0 VVT-i 69KM - idealny mieszczuch, Yaris 1.3 VVT-i 87KM - dla nie lubiących diesli, Yaris 1.4 D-4D 90KM - dla oszczędnych.
Zalety
- Przestronne wnętrze z licznymi schowkami
- Dobrze zestrojone zawieszenie
Wady
- Cena
- Spore spalanie w mieście
Dane techniczne
Dowód osobisty:Pojemność silnika: 998 ccm (benzynowy)
Moc: 69KM przy 6000obr./min
Moment obr.: 93Nm przy 3600obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 272/[737] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 15.7sek.
Prędkość maksymalna: 155km/h
Zużycie paliwa: 6.4/4.9/5.4 [7.0/5.6/6.1 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 42 litrów
Wymiary: 3750/1695/1530 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1030kg
Ładowność: 410kg
Wyposażenie: wersja Luna A/C ABS + EBD + BA, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, dzielona (60/40), składana oraz przesuwana tylna kanapa, elektryczne szyby przód/tył oraz lusterka, klimatyzacja manualna, komputer pokładowy, koła 185/60/R15, zderzaki w kolorze nadwozia, radio RDS z CD + 4 głośniki, wspomaganie kierownicy itd.
Dodatkowe wyposażenie lakier metalik (+1500zł)
Cena: 46600zł. [wersja Luna A/C] 48100zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ł.
(Zdjęcia): Marcin Ł.
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia ze mną zastrzeżone!)