W naszym serwisie Auto Testy Toyota Yaris II generacji już raz wystąpiła. Wtedy testowałem wersję dieslowską z najbogatszym wyposażeniem. Tym razem w moje ręce trafiła Yaris z najmocniejszym silnikiem benzynowym o m mocy 87KM.
Opis
Jako, że okres wakacyjny w pełni postanowiłem pojechać w dłuższą podróż. Jako cel podróży wybrałem Kraków oraz góry Tatry a więc będzie okazja sprawdzić czy auta miejskie nadają się do wojaży po nieco górzystych terenach.
Przestronnie
Zanim wyruszę w zaplanowaną drogę przyjrzę się bliżej wnętrzu. Tak jak było we wcześniej testowanej Yaris tutaj również mamy do dyspozycji 7 schowków umiejscowionych na desce rozdzielczej. Możliwe jest to dzięki zamieszczonemu centralnie prędkościomierzu, do którego nie mam żadnych zastrzeżeń. Również do deski rozdzielczej nie mam uwag. Jest przejrzysta, czytelna oraz ergonomiczna.
Przejdźmy do foteli. Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra i zapewnia wygodne i komfortowe podróżowanie nawet na bardzo dalekich trasach. Dodatkowo komfort wzrósł dzięki dobrze wyprofilowanym siedzeniom. Podobnie jest na tylnych miejscach gdzie bezproblemowo może podróżować trzech dorosłych pasażerów.
Pora ocenić jakość plastików oraz materiałów. Spasowanie plastików jest dobre i nie budziło większych uwag. Podobnie jest z materiałami wykorzystanymi do obszycia siedzeń. Są bardzo dobrej jakości, miłe w dotyku oraz łatwe w utrzymaniu czystości.
Na koniec bagażnik. Do zapakowania mam trzy torby i zacząłem się zastanawiać czy bagażnik Yarisa je pomieści... Bo przecież jest to auto miejskie, ale okazuje się, że nie mam czym się martwić. Do dyspozycji mamy 272 litrów przestrzeni bagażowej o regularnych kształtach oraz podwójnej podłodze, która przydaje się do schowania drobnych rzeczy.
Silnik
Mój egzemplarz testowy wyposażono w najmocniejszą jednostkę benzynową dostępną obecną w Yraisie. Silnik zbudowany w technologii VVT-i o pojemności 1298ccm osiąga moc 87KM oraz 124Nm momentu obrotowego.
Takie parametry zapewniają przyśpieszenie do pierwszej setki w 11.5 sekundy zaś prędkość maksymalna wynosi 170km/h. Podczas moich testów Yaris potrzebował średnio 6.5 litra na 100km. Co trzeba uznać za bardzo dobry wynik patrząc, że mamy do czynienia z benzynowym silnikiem.
Zawieszenie ogólnie mówiąc sprawowało się bez większych zarzutów. Dobrze zestrojone i zapewniające wysoki komfort podróżowania.
Miasto
Yaris jako druga z mniejszych Toyot (pierwszą jest Aygo) idealnie spisuję się w zatłoczonych miastach. Dzięki niewielkim gabarytom bez problemu prawie wszędzie znajdziemy miejsce parkingowe. Spalanie w mieście nie należy do najmniejszych i wynosi 7.5 litra na 100km. Trochę za duży wynik jak na auto do miasta.
Trasa
Mały samochód nie znaczy tylko do miasta i miałem okazję to sprawdzić. Trasa Warszawa-Kraków-Zakopane i z powrotem udowodniło, że Yaris jest odpowiednim autem nawet na dalekie podróże. Elastyczny silnik zapewnia żwawe i bezproblemowe poruszanie się na normalnych trasach, ale również po górskich serpentynach.
Toyota Yaris w trasie średnio zadawalała się 5.6 litrami na 100km. Jednak podczas jazdy po górach spalanie wzrastało do 6.2 litrów. Ale jak na benzynową jednostkę są to wartości do zaakceptowania. Jedynym małym mankamentem jaki zauważyłem podczas bardzo wietrznej pogody, w którą wracałem do Warszawy, to że auto podatne jest na mocniejsze boczne podmuchy wiatru. Spowodowane jest to wysokim nadwoziem.
Na każdą okazję
Tak mogę ocenić Toyotę Yaris II generacji po mojej dłuższej przygodzie wakacyjnej. Yaris nie tylko nadaje się do miasta, ale również bezproblemowo może służyć jako mniejszy rodzinny pojazd, którym bez wahania możemy wybrać się na wakacje.
Cena może nie jest mała (prawie 54tys.zł.), ale w zamian dostajemy prawie w pełni wyposażone auto o przestronnym wnętrzu. Ostateczny wybór jak zawsze pozostawiam Państwu.
Plusy
- Przestronne wnętrze z licznymi schowkami
- Dobrze zestrojone zawieszenie
- Silnik
- Bogate wyposażenie
Minusy
- Cena
- Spore spalanie w mieście
Dane techniczne
Dowód osobisty:Pojemność silnika: 1298ccm (benzynowy)
Moc: 87KM przy 6000obr./min
Moment obr.: 124Nm przy 4200obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 272/[737] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 11.5sek.
Vmaks: 170km/h
Zużycie paliwa: 7.2/5.3/6.0 [7.5/5.6/6.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 42 litrów
Wymiary: 3750/1695/1530 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1055kg
Ładowność: 425kg
Wyposażenie: wersja SOL ABS + EBD + BA, boczne poduszki powietrzne, przednie poduszki kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne (przód i tył), poduszka kolanowa kierowcy, dzielona (60/40), składana oraz przesuwana tylna kanapa, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne oraz szyby przednie, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, klimatyzacja manualna, komputer pokładowy, 16 calowe alufelgi, lakierowane lusterka boczne i klamki zewnętrzne oraz zderzaki, radio RDS + CD + MP3 + WMA + 6 głośników, regulacja nachylenia oparcia tylnej kanapy, skórzana kierownica ze sterowaniem radiem, wspomaganie kierownicy, zamek centralny sterowany pilotem.
Dodatkowe wyposażenie lakier metalik (+1500zł)
Cena: 53700zł. [wersja testowana]
AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ł. (ał)
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)