Tym razem chcę przedstawić Wam samochód najmniej zawodny w swojej klasie. Oczywiście mam na myśli model Toyoty Corolli pochodzącej z kraju kwitnącej wiśni. Prezentowany japończyk został wyposażony w jednostkę benzynową 1.6 o mocy 110KM.
Opis
ŻyciorysToyota Corolla ostatniej generacji zadebiutowała w 2001 roku i od tego momentu dostępna jest w czterech odmianach. Jako sedan, kombi oraz 3 i 5 drzwiowy hatchback. W 2002 do oferty dołączyła wersja Verso. Cztery lata później cała gama Corollki przeszła mały facelifting. Model został poddany testowi zderzeniowemu zorganizowanego przez Euro NCAP, w którym uzyskał 4 gwiazdki.
Zdjęcie pochodzi ze strony Euro NCAP
Sportowy wygląd
Zewnętrzny wygląd testowanego modelu został dodatkowo wyposażony w pakiet sportowego ospojlerowania. Między innymi poszerzono progi boczne, zamontowano inne zderzaki oraz masywną lotkę nad tylną szybą. Wszystko to razem połączone daje wrażenie jakbyśmy mieli do czynienia z samochodem typowo sportowym.
Jednak takie dodatki spowodowały małe kłopoty w myjni automatycznej. Po prostu odmówiono mycia auta z powodu tylnego spojlera! No cóż widocznie aut ospojlerowanych nie myje się ...?
Ocena stylistyki: 5-
Zaskakująca torpeda
Właśnie tak można nazwać znajdujący się pod maską testowanej Toyoty silnik o pojemności 1598ccm. Benzynowa 16 zaworowa jednostka napędowa o zmiennych fazach rozrządu rozwija 110KM, które nie jednego mogą zaskoczyć.
Gdy już odpalimy silnik i zaczniemy ruszać 110 wierzchowców połączone z 150Nm rozpędza ważącą nie całe 1200kg auto do pierwszej setki w zaledwie 10 sekund. Nasz kres przyśpieszania zakończy się dopiero przy imponującej wartości jak na polskie realia 190km/h. Silnik spięto z precyzyjną pięciobiegową skrzynią manualną, której przełożenia zapewniają bardzo dobrą elastyczność niezależnie od zapiętego biegu.
Układ kierowniczy spisywał się dobrze, dając poczucie całkowitego panowania nad autem. Wspomaganie kierownicy zapewniało lekkie operowanie podczas manewrów na zatłoczonych parkingach.
Zawieszenie prezentowanej Corolli sprawowało się na polskich drogach bardzo dobrze. Tłumiło praktycznie wszystkie nierówności jakie napotykaliśmy podczas testowych jazd zapewniając komfort. Jedyną małą wadą zawieszenia jest tendencja do przechyłów bocznych na ostrzej pokonywanych zakrętach.
Podróżowanie prezentowanym egzemplarzem nie zrobi większego spustoszenia w naszym portfelu. Do przejechania 100km Corolla z tym silnikiem potrzebuje średnio 8 litrów. Co jest bardzo dobrym wynikiem zważywszy na typowe warunki zimowe w jakich odbywał się nasz test.
Ocena silnika: 5
Przestronnie i wygodnie
Jak już zatrzymaliśmy się na stacji przyszła pora na obejrzenie dokładnie wnętrza. Pięciodrzwiową Corollką bezproblemowo możemy podróżować w pełnym komplecie bez żadnego uszczerbku na komforcie.
Kierowca ma do dyspozycji regulację skórzanej kierownicy w dwóch płaszczyznach oraz fotela, zapewnia że każda osoba zasiadająca za sterami Toyoty znajdzie idealną dla siebie pozycję. Pozostali pasażerowie również nie będą narzekać na brak komfortu.
Materiały i plastiki wykorzystane w testowanym modelu nie budziły żadnych zastrzeżeń. Tkaniny są miłe w dotyku i łatwe do utrzymania w czystości zaś plastiki dobrze spasowane.
Deska rozdzielcza jest ergonomiczna i prosta w obsłudze. Wszystko jest na swoim miejscu i łatwo dostępne. Zegary są czytelne i ładnie dla oka podświetlone, co nie przeszkadza nawet podczas dłuższej podróży nocą.
Na sam koniec zajrzyjmy pod klapę bagażnika. Po uniesieniu jej do góry uzyskujemy dostęp tylko do 289 litrowej przestrzeni bagażowej. Owszem jest o regularnych kształtach i o niskim progu załadunku lecz troszkę za mała jak na bagaże pięcioosobowej rodziny. Taka mała wada lecz istotna jak na auto z przeznaczeniem dla rodziny.
Ocena wnętrza: 4+
Niezawodna Toyota
Poprzednie generacje Corollki pokazały, że właściciele tych modeli serwis odwiedzali tylko i wyłącznie podczas przeglądów okresowych. I tak jest również z prezentowanym modelem. Po prostu inwestując w japońską markę nie zawiedziemy się.
Podsumowując mój epizod z Toyotą Corollą mogę polecić ten model wszystkim osobom potrzebującym auto klasy kompakt. Za 66 tys.zł. otrzymujemy przestronny dobrze wyposażony samochód z bardzo dobrą 110 konną jednostką napędową pod maską.
Ocena końcowa: 5-
Plusy
- Silnik
- Przestronne wnętrze
- Niezawodność oraz renoma
- Dobre wyposażenie
Minusy
- Mały bagażnik
Dane techniczne
Dowód osobisty:Pojemność silnika: 1598 ccm (benzyna)
Liczba cylindrów/zaworów: 4/16
Moc: 110KM przy 6000obr./min
Moment obr.: 150Nm przy 4800obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 289/[1190] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 10.0sek.
Vmaks: 190km/h
Zużycie paliwa: 9.0/5.9/7.0 [10.0/6.5/8.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 55 litrów
Wymiary: 4180/1710/1475 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1135kg
Ładowność: 520kg
Wyposażenie: wersja TERRA + dodatki ABS+EBD, 4 airbagi, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby przód, klimatyzacja, komputer pokładowy, radio z CD(4 głośniki), regulacja kierownicy w 2 płaszczyznach, sygnalizacja niezapięcia pasów, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, obręcze kół stalowe 195/60 R15, lusterka zewnętrzne i listwy boczne w kolorze nadwozia, lampy przeciwmgielne przednie , skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, sterowanie radiem w kierownicy, wskaźniki typu Optitron, lakier metalik, czujniki parkowania, spojler tylny, nakładki progów,
Cena: 66197zł. [wersja testowana z dodatkami]
AUTOR: MaxArtur (ał)
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia ze mną zastrzeżone!)
Serdeczne podziękowania dla Andrzeja za pomoc w sesji zdjęciowej do artykułu