Toyota Verso jest następczynią najbardziej niezawodnego modelu w klasie minivanów, którą była Corolla Verso. W Polsce dostępna jest od prawie roku z czterema jednostkami napędowymi. Klient ma do wyboru dwa silniki wysokoprężne i dwa benzynowe. Toyota Verso w standardzie oferuje aż siedem poduszek powietrznych oraz VSC, czyli system antypośligowy. Samochód sprzedawany jest w czterech wersjach wyposażeniowych: Luna, Sol, Sol Plus oraz Prestige. My sprawdziliśmy benzyniaka 1,8 w wersji wyposażeniowej Sol Plus.
Opis
Rodzinny minivanStylistyka Toyoty Verso, niczym szczególnym nie wyróżnia się wśród innych minivanów. Jej sylwetka jest stonowana, choć nie można odmówić jej dostojności. Z przodu najbardziej charakterystycznymi elementami są mocno wyprofilowane, sporych rozmiarów reflektory. Bok ukazuje typowego minivana z krótką maską i dużą przestrzenią pasażerską. Z tyłu ozdobą przykuwającą wzrok są fikuśne lampy o całkowicie przezroczystej strukturze kloszy. Auto mocno przypomina sylwetką Corollę Verso, ale Toyota wprowadziła tutaj sporo nowości i świeżości w nadwoziu.
Zegary na środku
Siadając za kierownicą Toyoty Verso, widzimy centralnie umieszczone zegary. Owszem są czytelne i przejrzyste, ale ich usytuowanie jest zupełnie nie w moim stylu, bo prędkościomierz i pozostałe wskaźniki zawsze powinny być przed kierowcą. No, cóż kwestia przyzwyczajenia i przede wszystkim gustu. Konsola środkowa praktycznie w całości zagospodarowana jest dla siedmiocalowego, dotykowego wyświetlacza radia, połączonego z dokładną nawigacją Polski. Poszczególne funkcje, które obsługujemy przy pomocy tego wyświetlacza nie sprawią nikomu żadnych problemów. Podobnie jest z przyciskami obsługującymi automatyczną klimatyzację.
Prezentowana Toyota Verso oferuje siedem miejsc, jednak w praktyce jest zupełnie inaczej. Z przodu wygodnie usiądzie każdy, w nieźle wyprofilowanych fotelach. Z tyłu na pasażerów czeka trzyosobowa kanapa umożliwiająca indywidualne regulowanie kąta oparcia siedziska dla każdego pasażera. Z przodu i w drugim rzędzie przestrzeni na nogi nikomu nie zabraknie. Trzeci rząd, to ukryte w podłodze dwa fotele, które po rozłożeniu już swoim wyglądem, zniechęcają do siadania w nich, a sam fakt dostania się na siedzisko, wymaga umiejętności czysto gimnastycznych. Kompletny brak miejsca na nogi sprawia, że usiąść mogą tam tylko małe dzieci. Najlepiej, jednak podczas zakupu tego modelu wybrać wersję pięcioosobową, aby nie kusić awaryjnych sytuacji.
Bagażnik ma do zagospodarowania trzy przestrzenie zależne od liczny pasażerów. Przy komplecie pasażerów do dyspozycji mamy zaledwie 155 litrów, jednak najczęściej będziemy korzystać z bagażnika o standardowych rozmiarach, czyli 440 litrów. W momencie przewiezienia większej ilości bagażu, a po złożeniu dwóch rzędów siedzeń, możemy uzyskać całkowicie płaską przestrzeń o pojemności aż 1696 litrów.
Materiały, którymi pokryto siedziska są bardzo dobrej jakości i myślę, że nie będą sprawiać żadnych kłopotów podczas użytkowania auta. Podobnie jest plastikami, które mimo twardej struktury są dobrze spasowane i nie dają o sobie znać, podczas podróżowania dziurawymi drogami.
Ta sama pojemność a moc większa
Testowana Toyota Verso posiada pod maską zmodyfikowany silnik benzynowy, który zbudowany jest w technologii Valvematic. Jest, to zmodyfikowany system VVT-I. Na czym ta zmiana polega? Jest, to połączenie systemu kontrolującego czas otwarcia i zamknięcia zaworów oraz serwomechanizmu odpowiadającego za skok zaworów. Dzięki nowej technologii z niezmienionej pojemności 1,8 litra uzyskano 147 koni mechanicznych, czyli o całe 18 KM więcej niż w poprzedniej jednostce. Jak to sprawdza się w praktyce? Okazuje się, że jazda minivanem nie oznacza nudy dla prowadzącego, co sprawdziliśmy na zamkniętym terenie. Auto mimo swojej wagi bardzo ochoczo rwie się do przodu, zachowując przy tym umiarkowany hałas w kabinie pasażerskiej. Pierwsza setka osiągana jest po około 10 sekundach, zaś prędkość maksymalna oscyluje w granicach 190 km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni biegów. Poszczególne biegi są dobrze dobrane, choć do lewarka często musimy sięgać z powodu krótkich przełożeń. Elastyczność zapewnia stosunkowo spory moment obrotowy równy 180Nm, który dostępny jest dopiero przy 4000 obr./min, a to powoduje częste kręcenie silnika na wysokie obroty i w końcowym efekcie może owocować, większym zużyciem paliwa.
Zawieszenie zostało zestrojone przede wszystkim komfortowo i bezpiecznie. Szczególnie jest, to zauważalne podczas szybkiej jazdy po zakrętach i łukach. Ja, sprawdziłem to podczas jazdy w ciasnym slalomie. Nadwozie Toyoty Verso dość mocno wychylało się na boki, lecz wszystko odbywało się w granicach bezpieczeństwa.
Układ kierowniczy sprawnie i bez oporu wykonuje wszystkie wydawane polecenia przez kierowcę a co najważniejsze chodzi lekko i precyzyjnie w każdej sytuacji.
Jazda rodzinnym autem zawsze powinna należeć do oszczędnych i przyjemnych nawet podczas wizyt na stacji paliwowej. Mimo, że mam do czynienia z benzynową jednostką napędową, podróżowanie Verso do najdroższych nie należy. Dzięki nowoczesnej technologii i programowi "Toyota Optimal Drive - Minimise & Maximise", w mieście spalanie wynosi około 10 litrów. W trasie zużycie potrafi spaść nawet do 7,2 litra, zaś średnio podczas całego testu nie przekraczało 8 litrów co przy pełnym 60-cio litrowym baku, umożliwia przejechanie około 800 kilometrów.
Ciekawa propozycja
Prezentowana dziś Toyota Verso jest bardzo ciekawą i godną polecenia propozycją, auta rodzinnego, dysponującego sporą przestrzenią pasażerską oraz ustawnym bagażnikiem. Za nieźle skalkulowaną cenę, możemy stać się posiadaczem w pełni wyposażonego samochodu z nowoczesnym i dynamicznym silnikiem benzynowym o umiarkowanym apetycie na paliwo. Jedyną kwestią, nad którą zastanowiłbym się to zakup auta w wersji siedmioosobowej. Według mnie, wystarczająca i w pełni funkcjonalna jest standardowa, odmiana pięcioosobowa.
Plusy
+ Dynamiczny silnik przy umiarkowanym apetycie na paliwo
+ Dobrze skalkulowana cena
+ Bogate wyposażenie
+ Jakość materiałów
Minusy
- Mało praktyczny trzeci rząd siedzeń
- Przechyły nadwozia podczas ostrzejszej jazdy po zakrętach
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1798ccm benzynowy
Moc: 147 KM przy 6400 obr./min
Moment obr.: 180 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,4 sek.
Vmaks: 190 km/h
Zużycie paliwa: 8,9/5,7/6,9 (9,7/7,2/7,7 w tesćie) (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 780 kilometrów
Wymiary: 4440/1790/1670 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1505 kg
Ładowność: 620 kg
Pojemność bagażnika: 155/440/1696 l [7/5/2 miejsca]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/7
Wyposażenie: wersja Sol Plus
dodatkowe wyposażenie: nawigacja HDD (nawigacja z ekranem 7 cali, polskim menu, kamerą cofania, oraz zintegrowanym serwerem muzycznym o pojemności 10GB) (+ 6 500zł),
Pakiet Chrome (chromowana listwa na grill, chromowana obudowa lamp przeciwmgielnych, chromowana listwa na klapę w bagażniku, chromowane listwy boczne) (+ 2 000zł), Pakiet Life (pionowa siatka na ładunek, wykładzina bagażnika, czujniki cofania, nakładki progowe, nakładka ochronna na tylny zderzak) (+ 1 900zł)
Cena: 90 900 zł [wersja Sol Plus] 103 200 zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
Fot. autor i Toyota Motor Poland