Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Niewielkich rozmiarów, dzięki czemu wszędzie uda nam się zaparkować. Ładny stylistycznie, bogato wyposażony, niejedną osobę zachwyca. Tak krótko można scharakteryzować prezentowaną dziś miejską Toyotę iQ.

Opis

Życiorys
W Polsce Toyota iQ debiutowała w kwietniu tego roku. Od początku dostępna jest w jednej wersji silnikowej 1,0 litra o mocy 68 koni mechanicznych. Klient do wyboru ma dwa rodzaje skrzyni biegów: manualna pięciobiegowa i bezstopniowa CVT. Auto oferowane jest w dwóch wersjach wyposażeniowych Luna i Sol.

Tylko dla dwojga
Wnętrze prezentowanego dziś auta teoretycznie zapewnia cztery miejsca. Jednak w praktyce jest zupełnie inaczej i komfortowo podróżować Toyotą iQ mogą tylko dwie dorosłe osoby. Ewentualnie na tylnym siedzeniu zasiądą dzieci, ale tylko pod warunkiem, że są niskiego wzrostu. Z przodu kierowca i pasażer do dyspozycji ma sporo przestrzeni na nogi i nad głowami, a to wszystko mamy zapewnione w bardzo wygodnych i komfortowych fotelami o niezłym trzymaniu bocznym. O bagażniku trzeba zapomnieć i nie jest to wadą, a jego pojemność to raptem 32 litry! Podróżując we dwójkę można złożyć tylne siedzenia i wtedy do dyspozycji mamy 242 litry całkowicie płaskiej podłogi.
Spójrzmy teraz na deskę. Jest bardzo sympatyczna i fikuśna, bo w kształcie odwróconego trójkąta. Na samej górze usytuowano siedmiocalowy wyświetlacz nawigacji i radia CD/MP3. Wszystko obsługiwane jest dotykowo. Wspominając o radiu nie mogę zapomnieć o rewelacyjnym systemie audio, który zadowoli nie jednego melomana. Automatyczna klimatyzacja jest dziecinnie prosta w obsłudze, a są nietypowego kształtu ale nikomu nie powinno to przeszkadzać, składają się z dużego prędkościomierza pod którym zamieszczono miniaturowy obrotomierz. Oddzielnie po lewej stronie znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego. Całość podświetlona jest na żółto-czerwone barwy nie męczące oczu kierowcy.
Skórzana tapicerka oraz plastiki jakie zostały wykorzystane w testowanym egzemplarzu są najlepszej jakości, podobnie jest ze spasowaniem poszczególnych elementów, wszystko tutaj jest bez najmniejszych zastrzeżeń.

Ocena wnętrza: 4+

Szerokie, krótkie i komfortowe
Stylistyka iQ jest równie interesująca, ich wnętrze i dzięki niej niezauważeni nie przejedziemy po ulicach naszego miasta. Z przodu widzimy bardzo szeroki (1680 mm) i wysoki (1500 mm) samochód o wyłupiastych reflektorach osadzonych bardzo wysoko. Przód w ogóle nie zapowiada, że mamy do czynienia z tak małym ale sympatycznym autem. Dopiero z boku naszym oczom ukazuje się niespełna trzymetrowy (2985 mm) samochód o kształcie niemalże kwadratu. Z tyłu, najbardziej charakterystycznym elementem są klosze lamp oraz o trójkątnym kształcie końcówka układu wydechowego. Całość nadwozia przyciąga spojrzenia przechodniów i innych użytkowników dróg.

Ocena stylistyki: 5

Do miasta w sam raz
Niewielki samochód nie potrzebuje dużego i mocnego silnika. Nie inaczej jest w przypadku iQ, który pod malutką maską dysponuje litrowym benzynowym silnikiem o mocy 68KM. Moc ta zapewnia wystarczające osiągi do podróżowania po zatłoczonych ulicach miast. Ważące niecałe 900 kilogramów auto pierwsze sto kilometrów osiąga po niespełna 15 sekundach i maksymalnie rozpędzimy do 150km/h. W prezentowanej wersji silnik połączony jest z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów o stosunkowo długich przełożeniach. Biegi wędrują na swoje wytyczone miejsca bez jakichkolwiek sprzeciwów. Moment obrotowy, który w tym przypadku wynosi zaledwie 91Nm, dostępny jest już przy 4800 obr./min. Połączenie dobrze pracującej skrzyni biegów i momentu obrotowego zapewnia wystarczającą elastyczność, aby sprawnie poruszać się nie tylko po ulicach miast, ale również poza nim.
Układ kierowniczy jest niemalże idealny, a w szczególności gdy dotyczy promienia skrętu. Jest niesamowicie mały i wynosi zaledwie 3,9 metra! Co to oznacza? Otóż to, że Toyotą iQ mamy możliwość zawrócenia na dwóch pasach ruchu. Mało które auto takie coś potrafi. Niesamowite uczucie. Wspomaganie jest bardzo dobrze dobrane i pomaga kierowcy zawsze kiedy on tego potrzebuje, a przy większych prędkościach, wspomaganie usztywnia się dając pewne poczucie panowania nad samochodem.
Zawieszenie jest zestrojone twardo, ale nie można tego uznać za wadę. Spowodowane jest to niewielkim rozstawem osi, który powiększa uczucie twardości zawieszenia. Dzięki, temu iQ bardzo pewnie trzyma się drogi i trudno wyprowadzić ten samochód z równowagi, bo już w standardzie kierowcę wspomaga układ VSC, czyli ESP.
Mały samochód i niewielkie koszty podróżowania, bo ta małolitrażowa jednostka w mieście zadowala się 5,4 litrami benzyny bezołowiowej. Na trasie jest jeszcze lepiej i 68 koni mechanicznych potrzebuje zaledwie 4,3 litra. Średnio podczas trwania całego testu iQ spalało tylko 4,7 litrów benzyny na każde sto kilometrów. Dzięki temu, na pełnym 32 litrowym baku możemy przejechać nawet do 680 kilometrów.

Ocena silnika: 5

Dla indywidualistów
Jedna z najmniejszych na rynku Toyot, jest bardzo ciekawą propozycją dla osób ceniących sobie indywidualizm. Jest to zauważalne pod każdym względem, zaczynając od stylistyki zewnętrznej auta, która przykuwa wzrok niczym magnes, kończąc na bogato wyposażonym wnętrzu auta, a to wszystko za ponad 60 tysięcy złotych. Sporo? Moim zdaniem nie. W zamian dostajemy w pełni wyposażone auto z najnowocześniejszą techniką, która zapakowana jest w bardzo ładny stylistycznie samochód, który niejednej osobie przypadał do gustu.

Ocena końcowa: 5-

Plusy
+ Niewielkie zapotrzebowanie na paliwo
+ Średnica zawracania
+ Bogate wyposażenie
+ Komfortowe wnętrze

Minusy
- Miniaturowy bagażnik

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 998 ccm benzynowy
Moc: 68 KM przy 6000 obr./min
Moment obr.: 91 Nm przy 4800 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 14,7 sek.
Vmaks: 150 km/h
Zużycie paliwa: 5,2/4,0/4,5 [5,4/4,3/4,7 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 32 litrów
Teoretyczny zasięg: 680 kilometrów
Wymiary: 2985/1680/1500 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 845 kg
Ładowność: 355 kg
Pojemność bagażnika: 32/[242] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 3/4

Wyposażenie: wersja Sol

dodatkowe wyposażenie:
lakier metalik (+ 1 350 zł)

Cena: 58 800 zł [wersja Sol] 60 150 zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst+Foto): Artur Ławnik

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej