Już po raz drugi Toyota Motor Poland zorganizowała Eco Challenge 2009. Impreza miała na celu zapoznanie się z nowoczesnymi technologiami stosowanymi w autach marki Toyota oraz podniesienie umiejętności oszczędnej i ekologicznej jazdy.
Zapraszamy do relacji
Rajd został podzielony na cztery etapy, dwa sportowe i dwa ekologiczne. Pierwszy etap sportowy odbył się na terenie Akademii Jazdy Toyoty. Polegał na pokonaniu sportowej próby na zmiennej nawierzchni (asfalt, płyta poślizgowa) szkoleniową Toyotą Auris.
Po krótkiej i szybkiej próbie, zawodnicy biorący udział w Eco Challenge mieli za zadanie przejechać wyznaczoną trasę w jak najkrótszym czasie a przy tym spalając jak najmniejszą ilość paliwa. W tym roku w ekologicznych jazdach wzięło udział osiem aut. Cztery z napędem hybrydowym, czyli model Prius oraz cztery samochody z benzynowymi jednostkami stworzonych w technologii Toyota Optimal Drive. Były to modele iQ 1,0 VVT-I, Yaris 1,33 VVT-I, Urban Cruiser 1,33 VVT-I oraz Auris 1,6 Valvematic. Zanim wszyscy wyruszyli w prawie 200 kilometrową trasę auta zostały zatankowane do pełna na stacji paliw Shell w Sochaczewie, który był jednym ze sponsorów drugiej edycji Eco Challenge.
Pierwszy etap ekologiczny wiódł drogami o różnym ukształtowaniu terenu i zakończył się w przepięknej scenerii Ośrodka URM Łańsk. Następnego dnia uczestnicy zmodyfikowaną trasą powrócili na autodrom Akademii Jazdy Toyota w Sochaczewie, gdzie czekała na wszystkich druga sportowa próba.
Po przejechaniu ponad 350 kilometrów zwycięzcami w generalnej klasyfikacji Toyota Eco Challenge zostali Krystian Plato (TVN Turbo) i Marcin Lewandowski (Wysokie Obroty) jadącymi najmniejszym autem, czyli iQ uzyskując średnie spalanie równe 3,9 litra na 100 kilometrów. Drugie i trzecie miejsce przypadło dla załóg jadących hybrydowymi Priusami, które osiągnęły spalanie 4,0 i 4,1 litrów. Załogi te to: Alan Szerszeń (Auto Świat) z Jakubem Lewandowskim (Auto Świat) oraz Zbigniew Juchniewicz (Nowości Toruńskie) z Robertem Bieleckim (Autocentrum.pl).
"W tym roku Toyota wprowadziła do swojej oferty silniki spalinowe ekologicznej serii "Toyota Optimal Drive", które dzięki zmniejszonemu zużyciu paliwa, pozwoliły naszym mały samochodom (Yaris, iQ, Urban Cruiser) nawiązać rywalizację z hybrydowym Priusem drugiej generacji. To był unikalny i jedyny w swoim rodzaju pojedynek, gdyż w przyszłym roku ten model zostanie zastąpiony przez hybrydowego Priusa trzeciej generacji, która znowu nie da szans konwencjonalnym samochodom w zakresie zużycia paliwa" - podsumowuje Robert Mularczyk kierujący działem PR/CSR Toyoty Motor Poland.
"Nie mogliśmy bezpośrednio porównywać osiągnięć ekonomicznych wszystkich startujących modeli. Dlatego przygotowałem specjalny wzór przeliczeniowy, który pozwolił nam wyłonić ostateczną klasyfikację załóg. O skali umiejętności wszystkich startujących świadczy fakt, iż różnice w punktacji bezwzględnej miedzy zwycięzcami a ostatnią punktowaną załogą wyniosły zaledwie 3,31 punktu (najlepszy wynik to wartość 432,1 pkt, najsłabszy - 435,41 pkt)" dodaje Maciej Kaczmarek - komandor rajdu oraz eko-lider Toyoty Motor Poland.
Fot. Artur Ławnik