Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Po raz pierwszy do naszej redakcji zawitało auto spod znaku Suzuki. Dzisiejszym bohaterem artykułu będzie crossover SX4 z benzynowym silnikiem 1.6 16V o mocy 107KM.

Opis

Historia
Suzuki SX4 debiutowało na rynku polskim w ubiegłym roku. Produkowane jest wspólnie z bliźniaczym Fiatem Sedicii w węgierskiej fabryce. Początkowo dostępna była tylko wersja pięciodrzwiowa, ale obecnie klienci mają do wyboru również czterodrzwiowego sedana. Producent w SX4 oferuje dwa silniki do wyboru: benzynowy 1.6 16V 107KM oraz wysokoprężny 1.9 o mocy 120KM. Ceny Suzuki SX4 rozpoczynają się od 48.900zł za wersję 5-cio drzwiową.

Podwyższony hatchback, czyli Crossover
W ostatnich latach na rynku światowym przyszła moda na podwyższane hatchbacki, czyli Crossovery. Moda ta nie ominęła również marki Suzuki, która oferuje model SX4. Z przodu auto wygląda sympatycznie. Owalne kształty przednich reflektorów powodują, że Suzuki SX4 spogląda na nas z miłym uśmiechem. Linia boczna ukazuje podwyższony hatchback o niezbyt dużych rozmiarach, lecz obłych kształtach nadwozia. Z tyłu również samochód charakteryzuje się zaokrągleniami w każdym calu. Nie znajdziemy tutaj praktycznie żadnego ostrego kanta. Podsumowując Suzuki SX4, jest ciekawym stylistycznie samochodem mogącym podobać się nie tylko Paniom.

Miłe zaskoczenie
Zaglądam do środka Suzuki SX4 i jestem miło zaskoczony przyjaznym dla oka wnętrzem. Zacznijmy od początku. Przednie fotele są dobrze wyprofilowane. Posiadają duże siedziska oraz niezłe trzymanie boczne, zapewniając komfortowe podróżowanie nawet podczas dłuższych wyjazdów. Tylna kanapa, również oferuje dużo wygodnego miejsca dla dwójki dorosłych pasażerów. Miejsca nad głowami jest pod dostatkiem, lecz na nogi może być zbyt mało. Szczególnie kiedy jak przed nami usiądzie wysoki kierowca lub pasażer. Nie powinno być problemów z zapakowaniem naszych wszystkich bagaży do 270 litrowego bagażnika. Małym problemem może być, stosunkowo wysoki, próg załadunkowy.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Konsola środkowa skonstruowana jest w bardzo prosty i czytelny sposób. Na górze usytuowano mini komputer pokładowy przedstawiający podstawowe funkcje. Niżej wbudowano firmowe radio CD/MP3, przyznam szczerze, że świetnie gra! Na samym dole zainstalowano trzy pokrętła obsługujące automatyczną klimatyzację. Wszystko jest intuicyjne i dziecinnie proste w użytkowaniu. Przejrzyste zegary zapewniają bezproblemowy dopływ informacji w każdej sytuacji. Całość deski rozdzielczej w nocy podświetlona jest na krwistoczerwony kolor.
Pora wspomnieć o jakości wykonania wnętrza w Suzuki SX4. Plastiki są dobrej jakości, oprócz tego są miękkie w dotyku i spasowane prawie idealne w każdym calu. Podobnie jest z materiałami, które są najwyższej jakości i łatwe do utrzymania w czystości .

Na wysokie obroty
Testowane Suzuki SX4, pod maską posiada szesnasto zaworowy silnik benzynowy 1.6, o mocy rzędu 107KM. Dodatkowo do dyspozycji mamy 145Nm momentu obrotowego, który dostępny jest przy 4000obr.min. Jak przekładają się te parametry na wrażenia z jazdy prezentowanym SX4? Ważące 1190kg auto pierwsze 100km/h osiąga według producenta w 11.5 sekundy i maksymalnie rozpędzimy je do 172km/h. Jednostkę napędowo połączono z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Poszczególne przełożenia wędrują na swoje miejsce bez większych sprzeciwów, lecz trzeba użyć trochę więcej siły niż w innych autach. Elastyczność nie jest najmocniejszą stroną testowanego silnika. Aby dynamicznie podróżować SX4, musimy jednostkę napędową wkręcać na wysokie obroty, a to owocuje zwiększeniem zużycia paliwa. Układ kierowniczy działa bez zarzutów i każde polecenie wydane przez kierowcę wykonuje nie zastanawiając się nawet sekundy. Zawieszenie to połączenie komfortu i pewnego prowadzenia auta w każdych warunkach. Na bezpieczeństwo jazdy Suzuki SX4, nawet w najmniejszym stopniu nie wpływa podwyższone zawieszenie, które u konkurencji powoduje częste przechyły nadwozia na ostrzej pokonywanych zakrętach. Napęd standardowo przekazywany jest na przednie koła, jednak kierowca ma możliwość włączenia automatycznego rozdziału mocy na obie osie oraz reduktora działającego tylko do 60km/h.
Za każde 100 kilometrów przejechane Suzuki SX4, zapłacimy 35.11zł (przy 4.62zł za litr benzyny 95-oktanowej). Taki wynik uzyskujemy przy średnim spalaniu 7.6 litrów. Dzięki temu na pełnym 50-cio litrowym baku możemy przejechać 657 kilometrów bez wizyty przy dystrybutorze. W mieście zużycie diametralnie wzrasta do 9.3 litra.

Niezła cena
Aby stać się właścicielem Suzuki SX4 musimy mieć tylko 60.900zł. Za niewielką cenę dostajemy w pełni wyposażone auto o ciekawej stylistyce nadwozia i wygodnym wnętrzu. Kolejnym atutem prezentowanego samochodu jest napęd 4x4, który umożliwia zjeżdżanie z utwardzonej drogi. Czy warto zastanowić się nad zakupem Suzuki SX4? Moim zdaniem warto, ponieważ SX4 jest bardzo sympatycznym samochodem o uniwersalnym zastosowaniu. Choć jest małe ale... ja osobiście zastanowiłbym się nad wersją wysokoprężną pod maską.

Plusy
+ Cena
+ Napęd 4x4
+ Przestronne wnętrze
+ Ciekawa stylistyka nadwozia

Minusy
- Zbyt słaba elastyczność silnika
- Wysoki próg załadunkowy

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1586ccm benzynowy
Moc: 107KM przy 5600obr./min
Moment obr.: 145Nm przy 4000obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni/4x4
0-100km/h: 11.5sek.
Vmaks: 172km/h
Zużycie paliwa: 8.9/6.1/7.1 [9.3/6.4/7.6 w teście](l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 657 kilometrów
Wymiary: 4100/1755/1620 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1190kg
Ładowność: 480kg
Pojemność bagażnika: 270/[1045] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5

Wyposażenie: wersja GS 4x4

Cena: 60.900zł. [wersja testowana]

AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej