Przez wiele lat Suzuki Vitara była symbolem terenówki z prawdziwego zdarzenia. Niezniszczalna, z charakterem i do tego niebojąca się wyzwań i ciężkiej pracy. Teraz, fani japońskiej marki drżą z obawy przed nowym, bo Suzuki po blisko 17 latach postanowiło reaktywować Vitare. Czy obawy są słuszne? Czy tylko strach ma wielkie oczy?
Opis
W trakcie testu nie brakowało zainteresowanych nowym Suzuki Vitara. Na pierwszy rzut oka widać jednak, że obecny model nie wiele ma wspólnego z wytrwałą terenówką sprzed lat, a jedynie postępuje ze współczesnymi trendami i nabywa miano crossover’a. Konkurencja zdążyła już się na dobre zadomowić i podbić serca klientów, jednak Suzuki nie jest bez szans żeby tych potencjalnych klientów przeciągnąć na swoją stronę.
Nadwozie nowej Vitary nie porywa finezją za to urzeka prostotą. To może być klucz Suzuki do przyciągnięcia klientów, którym nie przypadły do gustu modne kroje konkurencji. Przedni pas został całkowicie zmieniony. Nowe światła, zmieniony grill, masywny zderzak oraz dość długa maska z wyraźnie nakreślonymi przetłoczeniami. Efektownie wyglądają przetłoczenia linii bocznej wędrujące od dolnej części drzwi wznosząc się po długości do tylnych lamp.
Z bielą nadwozia bardzo mocno kontrastują czarne osłony progów, zderzaków oraz dolnych części drzwi, a także lakierowane w najciemniejszym kolorze 17-calowe alufelgi.
Stylizacja wnętrza ściśle nawiązuje swoją prostotą do kroju nadwozia. Minimalistyczna deska rozdzielcza została ozdobiona i zarazem rozweselona czerwonymi obramowaniami nawiewów, nawiązując kolorystycznie do przeszyć kierownicy, foteli i mieszka skrzyni biegów.
Za grubym wieńcem trójramiennej kierownicy znalazły się analogowe zegary z cyfrowym wyświetlaczem po środku. Centralna część kokpitu została zdominowana przez czerń fortepianowego lakieru z dotykowym ekranem. Obsługa multimediów jest dość intuicyjna. Poniżej znajdziemy pokrętła do sterowania automatyczną klimatyzacją, co moim zdaniem jest lepszym rozwiązaniem niż upychanie obsługi nawiewu w wyświetlaczu. Na pewno jest bezpieczniejsze w użytkowaniu podczas jazdy. Dość ciemne wnętrze przełamują srebrne wstawki, które znajdziemy na tunelu środkowym, boczkach drzwi czy na kokpicie, który został w ten sposób podzielony na pół.
Gabaryty nadwozia bardzo mylą. Ilość miejsca we wnętrzu pozytywnie zaskakuje. Tylna kanapa pomieści dwie rosłe osoby zapewniając wystarczającą przestrzeń na nogi i nad głowami. Z przodu również zasiadamy komfortowo, ciesząc się sporą ilością miejsca, a fotele pokryte połączeniem skóry z zamszem zapewniają wygodną podróż.
Pod maską Suzuki Vitary znalazł się nowy silnik BOOSTERJET. To turbodoładowana jednostka o pojemności 1.4 litra, która zapewnia moc 140 KM oraz maksymalny moment obrotowy na poziomie 220 Nm. Silnik został wsparty 6-biegową, manualną skrzynią biegów. Pozwala ona w pełni wykorzystać możliwości silnika, zarówno pod względem dynamiki jak i oszczędności. Wszystko jest zależne od naszej nogi i umiejętności. Moc generowana przez motor przenoszona jest wszystkie koła dzięki napędowi Allgrip.
Według danych technicznych producenta auto rozpędza się do setki w 9,5 s. Vitara nie jest demonem prędkości, za to takie sprawia wrażenie. Szczególnie w trybie sport, gdzie auto jest bardziej „narwane” niż w innych trybach jazdy. Zawieszenie jak na crossover jest dość sztywne, twarde, aż za bardzo. Wszelkie nierówności przenoszone są do środka i wyraźnie odczuwalne.
Ogromną zaletą Vitary jest jej cena w stosunku do tego co oferuje. Podstawowa wersja Vitary z napędem na przednie koła oraz silnikiem 1.6 VVT oraz 5 biegowym manualem otwiera cennik kwotą 61 900 zł. Decydując się na wersję S z napędem Allgrip, 6 biegową, manualną skrzynią biegów oraz nowym motorem 1.4 BOOSTERJET to już wydatek, który zmusi nas do sięgnięcia w głąb portfela – 95 900 zł. Czy warto wybrać droższą wersję? To już kwestia oczekiwań względem auta, sądzę jednak, że większość zadowoli tańsza wersja rozbudowana o wybrane dodatki.
Wyposażenie standardowe - wersja S
Bezpieczeństwo |
||
|
|
|
Komfort |
||
|
|
|
Nadwozie |
||
|
|
|
Dane techniczne
Dane techniczne:Silnik: turbo, R4, 16V
Pojemność silnika: 1373 ccm
Moc: 140 KM przy 5500 obr./min
Moment obr.: 220 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: Allgrip 4X4
0-100km/h: 9,5 s.
Vmaks: 200 km/h
Zużycie paliwa: 6,1/4,7/5,2 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 8,8 (l/100km) (średnie)
Pojemność baku: 47 litrów
Teoretyczny zasięg: 550 kilometrów
Wymiary: 4175/1775/1610 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1140 kg
Pojemność bagażnika: 375/710 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Opony: 215/55 R17
Cena wersji podstawowej: Vitara 61 900 PLN
Cena wersji testowanej: 95 900 PLN
Autor(tekst+fot.): Damian Goś