Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

 

 

 

Przez wiele lat Suzuki Vitara była symbolem terenówki z prawdziwego zdarzenia. Niezniszczalna, z charakterem i do tego niebojąca się wyzwań i ciężkiej pracy. Teraz, fani japońskiej marki drżą z obawy przed nowym, bo Suzuki po blisko 17 latach postanowiło reaktywować Vitare. Czy obawy są słuszne? Czy tylko strach ma wielkie oczy?

 

Opis

 

 

 

W trakcie testu nie brakowało zainteresowanych nowym Suzuki Vitara. Na pierwszy rzut oka widać jednak, że obecny model nie wiele ma wspólnego z wytrwałą terenówką sprzed lat, a jedynie postępuje ze współczesnymi trendami i nabywa miano crossover’a. Konkurencja zdążyła już się na dobre zadomowić i podbić serca klientów, jednak Suzuki nie jest bez szans żeby tych potencjalnych klientów przeciągnąć na swoją stronę.

 

 

 

Nadwozie nowej Vitary nie porywa finezją za to urzeka prostotą. To może być klucz Suzuki do przyciągnięcia klientów, którym nie przypadły do gustu modne kroje konkurencji. Przedni pas został całkowicie zmieniony. Nowe światła, zmieniony grill, masywny zderzak oraz dość długa maska z wyraźnie nakreślonymi przetłoczeniami. Efektownie wyglądają przetłoczenia linii bocznej wędrujące od dolnej części drzwi wznosząc się po długości do tylnych lamp.

 

 

 

Z bielą nadwozia bardzo mocno kontrastują czarne osłony progów, zderzaków oraz dolnych części drzwi, a także lakierowane w najciemniejszym kolorze 17-calowe alufelgi.

 

 

 

Stylizacja wnętrza ściśle nawiązuje swoją prostotą do kroju nadwozia. Minimalistyczna deska rozdzielcza została ozdobiona i zarazem rozweselona czerwonymi obramowaniami nawiewów, nawiązując kolorystycznie do przeszyć kierownicy, foteli i mieszka skrzyni biegów.

 

 

 

Za grubym wieńcem trójramiennej kierownicy znalazły się analogowe zegary z cyfrowym wyświetlaczem po środku. Centralna część kokpitu została zdominowana przez czerń fortepianowego lakieru z dotykowym ekranem. Obsługa multimediów jest dość intuicyjna. Poniżej znajdziemy pokrętła do sterowania automatyczną klimatyzacją, co moim zdaniem jest lepszym rozwiązaniem niż upychanie obsługi nawiewu w wyświetlaczu. Na pewno jest bezpieczniejsze w użytkowaniu podczas jazdy. Dość ciemne wnętrze przełamują srebrne wstawki, które znajdziemy na tunelu środkowym, boczkach drzwi czy na kokpicie, który został w ten sposób podzielony na pół.

 

 

 

Gabaryty nadwozia bardzo mylą. Ilość miejsca we wnętrzu pozytywnie zaskakuje. Tylna kanapa pomieści dwie rosłe osoby zapewniając wystarczającą przestrzeń na nogi i nad głowami. Z przodu również zasiadamy komfortowo, ciesząc się sporą ilością miejsca, a fotele pokryte połączeniem skóry z zamszem zapewniają wygodną podróż.

 

 

 

Pod maską Suzuki Vitary znalazł się nowy silnik BOOSTERJET. To turbodoładowana jednostka o pojemności 1.4 litra, która zapewnia moc 140 KM oraz maksymalny moment obrotowy na poziomie 220 Nm. Silnik został wsparty 6-biegową, manualną skrzynią biegów. Pozwala ona w pełni wykorzystać możliwości silnika, zarówno pod względem dynamiki jak i oszczędności. Wszystko jest zależne od naszej nogi i umiejętności. Moc generowana przez motor przenoszona jest wszystkie koła dzięki napędowi Allgrip.

 

 

 

Według danych technicznych producenta auto rozpędza się do setki w 9,5 s. Vitara nie jest demonem prędkości, za to takie sprawia wrażenie. Szczególnie w trybie sport, gdzie auto jest bardziej „narwane” niż w innych trybach jazdy. Zawieszenie jak na crossover jest dość sztywne, twarde, aż za bardzo. Wszelkie nierówności przenoszone są do środka i wyraźnie odczuwalne.

 

 

 

Ogromną zaletą Vitary jest jej cena w stosunku do tego co oferuje. Podstawowa wersja Vitary z napędem na przednie koła oraz silnikiem 1.6 VVT oraz 5 biegowym manualem otwiera cennik kwotą 61 900 zł. Decydując się na wersję S z napędem Allgrip, 6 biegową, manualną skrzynią biegów oraz nowym motorem 1.4 BOOSTERJET to już wydatek, który zmusi nas do sięgnięcia w głąb portfela – 95 900 zł. Czy warto wybrać droższą wersję? To już kwestia oczekiwań względem auta, sądzę jednak, że większość zadowoli tańsza wersja rozbudowana o wybrane dodatki.

 

 

Wyposażenie standardowe - wersja S

 

Bezpieczeństwo

  • System stabilizacji toru jazdy ESP® + kontrola trakcji TC
  • System ABS + EBD + wspomaganie hamowania awaryjnego BAS
  • Czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera
  • System dezaktywacji poduszki czołowej pasażera
  • Boczne i kurtynowe poduszki powietrzne
  • Poduszka kolanowa kierowcy
  • Hill Hold Control (wspomaganie ruszania na wzniesieniu)
  • Hill Descent Control (wspomaganie zjazdu ze wzniesienia, dla wersji ALLGRIP)
  • System kontroli ciśnienia w oponach TPMS
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Belki wzmacniające w drzwiach bocznych
  • Przednie 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi i ogranicznikami siły napięcia oraz regulacją wysokości mocowania
  • Tylne 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi dla zewnętrznych siedzeń
  • Zagłówki na tylnych siedzeniach z regulacją wysokości (3 szt.)
  • System mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX
  • System kontroli zapięcia pasów bezpieczeństwa
  • Blokada zamka w drzwiach tylnych
  • System składania pedału hamulca w razie kolizji
  • Dodatkowe światło STOP
  • Immobiliser
  • System Engine Auto Stop Start
  • Radar Brake Support (system wspomagania hamowania awaryjnego z detektorem radarowym)
  • System ostrzegania o awaryjnym hamowaniu (ESS)
  • Zintegrowane czujniki cofania (przód/tył) z sygnalizacją dźwiękową i wizualną
  • Funkcja automatycznego włączania świateł

 

Komfort

  • Elektryczne, progresywne wspomaganie układu kierowniczego
  • Regulacja kolumny kierownicy (pion + poziom)
  • Klimatyzacja automatyczna z filtrem przeciwpyłkowym
  • Centralny zamek ze zdalnym sterowaniem
  • Elektryczna regulacja szyb bocznych (przód/tył)
  • Interaktywny system multimedialny z ekranem dotykowym 7" (języki: EN-DE-NL-FR-IT-ES-PT-HU-RU)
  • Połączenie ze smartfonem
  • Kamera cofania (tył pojazdu, obraz w kolorze)
  • Nawigacja
  • Komunikacja bezprzewodowa Bluetooth® z zestawem głośnomówiącym i przyciskami sterowania w kole kierownicy
  • Skórzana kierownica z przyciskami sterowania radiem i tempomatem
  • Tempomat adaptacyjny z ogranicznikiem prędkości
  • Gniazdo USB
  • Gniazdo 12V
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy i pasażera z przodu
  • Wyświetlacz wielofunkcyjny (zegarek cyfrowy, temperatura zewnętrzna, zużycie paliwa, zasięg jazdy, wskaźnik załączonego biegu)
  • Przełącznik napędu ALLGRIP z sygnalizacją załączonego trybu pracy (dla wersji ALLGRIP)
  • System podpowiedzi zmiany biegów GSI
  • Dzielone i składane oparcie tylnej kanapy (60:40)
  • Pakiet zimowy (podgrzewane fotele przednie + nawiew na nogi pasażerów tylnych siedzeń)
  • Elementy wykończenia wnętrza w kolorze srebrnym
  • Pakiet Oświetlenie (podświetlenie miejsca na nogi z przodu i półeczki dolnej; osłony przeciwsłoneczne z podświetlanymi lusterkami)
  • Bagażnik z systemem podwójnej, płaskiej podłogi
  • Zamszowo-skórzana tapicerka siedzeń (czarna)
  • System kluczyka elektronicznego
  • Czujnik deszczu
  • 2 dodatkowe głośniki wysokotonowe
  • Aluminiowe nakładki pedałów (dla wersji 6MT)

 

Nadwozie

  • Reflektory LED (dla świateł mijania)
  • Automatyczna regulacja wysokości świecenia reflektorów
  • Tylne światło przeciwmgłowe
  • Szyby atermiczne
  • Wycieraczka tylnej szyby ze spryskiwaczem
  • Ogrzewanie tylnej szyby
  • Felgi aluminiowe 17" czarne
  • Zestaw naprawczy koła
  • Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
  • Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
  • Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze satynowym
  • Zabezpieczenie nadwozia (osłony nadkoli, progów i zderzaków)
  • Klapa bagażnika otwierana elektromagnetycznie
  • Antena dachowa
  • Przednie światła przeciwmgłowe
  • Relingi dachowe (srebrne)
  • Przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia
  • Kierunkowskazy w obudowach lusterek zewnętrznych

 

 

Dane techniczne

Dane techniczne: 

Silnik: turbo, R4, 16V
Pojemność silnika: 1373 ccm 
Moc: 140 KM przy 5500 obr./min 
Moment obr.: 220 Nm przy 1500 obr./min 
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: Allgrip 4X4
0-100km/h: 9,5 s. 
Vmaks: 200 km/h 
Zużycie paliwa: 6,1/4,7/5,2 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany) 
Zużycie paliwa testowe: 8,8 (l/100km) (średnie) 
Pojemność baku: 47 litrów 
Teoretyczny zasięg: 550 kilometrów 
Wymiary: 4175/1775/1610 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach) 
Waga: 1140 kg 
Pojemność bagażnika: 375/710 l 
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5 
Opony: 215/55 R17 
Cena wersji podstawowej: Vitara 61 900 PLN 
Cena wersji testowanej: 95 900 PLN

 

 

Autor(tekst+fot.): Damian Goś

 

Galeria

 

 

 

Fot. Damian Goś

 

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej