Jako, że w moich testach ostatnio przeważały auta z segmentu minivan postanowiłem to zmienić i w ostatnim czasie w moje ręce trafił pickup Musso Sports. Jak się okazało później, wzbudzający bardzo duże zainteresowanie wśród przechodniów. Często też pytano...
....Przepraszam bardzo co to jest za marka tego pickupa?... Takie pytanie bardzo często słyszałem od przypadkowych ludzi podczas parkowania lub postoju.
Opis
Krótka historia
SsangYong Musso Sports w obecnym wyglądzie został zaprezentowany we wrześniu 2002 roku, lecz sprzedaż na naszym rynku poprzez głównego importera SsangYong Poland rozpoczęła się dopiero od stycznia ubiegłego roku. Model ten w Polsce dostępny jest tylko z jedną pięcioosobową kabiną oraz z jednym silnikiem dieslowskim 2.9TD.
Przestronność
Na początek zajrzyjmy do środka. A wewnątrz czeka na nas pięć miejsc, z których cztery są pełno wymiarowe zapewniające wygodne i komfortowe podróżowanie nawet na dłuższych trasach.
Pozycja za kierownicą jest wręcz idealna. Każdy kierowca nie zależnie od wzrostu dopasuje ustawienia fotela oraz kierownicy (regulowana tylko w pionie) do swoich potrzeb.
Spójrzmy teraz na jakość wykończenia kabiny pasażerskiej. Otóż wszystkie wykorzystane materiały do obszycia foteli są bardzo dobrej jakości i nie wiarygodne łatwe w utrzymaniu czystości. W testowanym modelu wnętrze było wykończone w szaro czarnej tonacji. Może nie jest zbytnio miły dla oka ale bardzo praktyczne podczas jazd w terenie. Plastiki są bardzo dobrej jakości a w dotyku nawet przyjemne. Jeśli chodzi o spasowanie to również nie możemy mieć żadnych zastrzeżeń. Jedyną rzeczą jaka skrzypiała podczas jazdy w terenie był przedni podłokietnik.
Przejdźmy teraz do deski rozdzielczej. Spoglądając na nią po raz pierwszy nasuwa się nam wielka prostota jej wykonania.
Dzięki temu jest ergonomiczna i łatwa w obsłudze. Wszystkie przełączniki są na swoim miejscu i nie sprawiają problemu w obsłudze. Zegary są bardzo czytelne i bez żadnych nie potrzebnych dodatków.
Kwestią sporną może być wielkość kierownicy oraz lewarka zmiany biegów. Nie wszystkim przypadnie do gustu ich wielkość niczym z samochodu ciężarowego. Osobiście mi to nie przeszkadzało. Kierownica jak i lewarek leżały idealnie w moich dłoniach.
Na koniec przydałoby się opisać przestrzeń ładunkową zwaną przez niektórych "paką".
A do dyspozycji mamy prawie metr sześcienny powierzchni o wymiarach 1180x1475x510 (w mm). Szkoda tylko że w standardowym wyposażeniu brakuje plandeki przykrywającej całą "pakę". Ale importer zapewnia nam zakup plandeki lub plastikowej zabudowy jako opcje.
Koreańczyk z niemieckim sercem
Czas ruszać w drogę. Odpalam Musso Sports i z pod maski słyszę prawdziwy klekot dieslowskiego silnika. Testowany model wyposażono w turbo doładowaną 5 cylindrową jednostkę dieslowską w układzie rzędowym o pojemności 2874ccm. Silnik produkowany na licencji Mercedesa osiąga 120KM oraz 255Nm. Zapewnia to bardzo dobrą elastyczność podczas jazdy w normalnych warunkach. Prędkość maksymalna według producenta wynosi 155km/h, zaś pierwszą setkę na prędkościomierzu ujrzymy dopiero po 16,4 sekundach. Lecz czy te parametry w prawdziwym aucie terenowym mają jakieś znaczenie? Oczywiście że nie! Tutaj przede wszystkim mają się liczyć własności jezdne w terenie. I dlatego zamierzam to sprawdzić. Jednak aby to zrobić trzeba się najpierw wydostać z zatłoczonego miasta. Chwytam za bardzo masywny ale dobrze leżący w ręku lewarek, zmiany biegów i wrzucam pierwszy bieg, z pięciu dostępnych przełożeń. Po kilkunastu minutach wydostaje się z miasta i wreszcie można się rozejrzeć za jakimś terenem do sprawdzenia zawieszenia i możliwości terenowych testowanego Musso. Długo szukać nie musiałem bo już po kilku kilometrach znajduję idealne miejsce do testu. Wjeżdżając w teren włączam napęd na cztery koła (4H) ponieważ podczas normalnej jazdy napędzane są tylko tylne koła (2H). Musso Sports wyposażone jest również w reduktor (4L), który pomoże przemierzać bardzo trudny teren. Pięciobiegowa manualna skrzynia biegów jest bardzo dobrze ze stopniowana do jazdy w terenie jak i po drogach asfaltowych. Chociaż na dłuższe trasy po normalnych drogach przydałby się szósty bieg. Dodatkowo auto zostało wyposażone w cztery halogeny dachowe, które oświetlają w nocy nieznane nam tereny ułatwiąc podróżowanie.
Zawieszenie z przodu zbudowane jest z niezależnego drążka prowadzącego oraz podwójnego wahacza, zaś z tyłu ze sztywnej osi zawieszonej na sprężynach śrubowych. Jest kompromisem między komfortowym podróżowaniem po asfaltowych drogach a jazdami w terenie i bezproblemowym pokonywaniu wszystkich napotkanych przeszkód. Jednak trzeba pamiętać o parametrach terenowych prezentowanego pickupa. Otóż kąt natarcia wynosi 29 stopni, zejścia 23 stopnie, zaś rampowy 24 stopnie. Jeśli nie przekroczymy tych wartości w terenie to możemy liczyć, że SsangYong Musso Sports nie zawiedzie Nas i dostarczy niesamowitych wrażeń.
Sprawdźmy koszty podróżowania w prezentowanym samochodzie terenowym. Niestety moja jazda w terenie poniosła za sobą trochę większe spalanie niż zapewnia nas producent (8.8 l na 100km). Otóż średnie spalanie wyniosło podczas mojego testu równe 10 litrów na 100km. Co jak na prawie dwu tonowego kolosa nie jest złym wynikiem.
Prawdziwy uniwersalny pickup
Przyszedł czas na końcowe podsumowanie SsangYong Musso Sports. Za niespełna 100tys.zł dostajemy dobrze wyposażonego, uniwersalnego pickupa, który jest ciekawą propozycja dla osób lubiących spędzać aktywnie wolne chwile po za miastem poznając nowe nieznane tereny. Chociaż nie zapominajmy, że dzięki przestronnej kabinie samochód może również pełnić rolę rodzinnej limuzyny. Myślę że jest to godny konkurent dla pozostałych pickupów dostępnych na naszym rynku.
Plusy
- Zawieszenie
- Przestronne wnętrze
- Dobrze spasowane oraz dobrej jakości materiały i plastiki
- Pozycja za kierownicą
Minusy
- Brak szóstego biegu
- Brak plandeki w standardowym wyposażeniu
Dane techniczne
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 2874ccm (turbo diesel)
Liczba cylindrów/zaworów: 5/10
Moc: 120KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 255Nm przy 2400obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Napęd: 4WD
Wymiary przestrzeni ładunkowej: 1180/1475/510 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Objętość przestrzeni ładunkowej: 0.88 [m3]
0-100km/h: 16.4sek.
Vmaks: 155km/h
Zużycie paliwa: 11.6/7.2/8.8 [12.0/7.8/10.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 70 litrów
Wymiary: 4935/1864/1760 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1776kg(bez orurowania)
Ładowność: 745kg
Wyposażenie: ABS, poduszka powietrzna kierowcy, antena wbudowana w przednią szybę, centralny zamek, elektryczne szyby przód/tył oraz lusterka zewnętrzne, klimatyzacja półautomatyczna, radio CD, felgi aluminiowe 16 calowe opony P255/70 R16, LSD (mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu), regulacja wysokości kolumny kierowniczej, wspomaganie kierownicy lakier metalik(+2900zł).
Cena: 99900zł. [wersja testowana]
AUTOR(tekst+fot.): Artur Ławnik