Firma SsangYong wprowadza na polski rynek coraz większą ofertę swoich aut. Od pewnego czasu najmniejszym autem w ofercie koreańskiej firmy jest Actyon i właśnie ten model niedawno trafił do mojej redakcji.
Opis
WyglądTym razem stylistykę zewnętrzną auta pominę (po prostu każdy z Nas ma inne gusta), pozostawiając ocenę Państwu po obejrzeniu zdjęć zamieszczonych na końcu artykułu.
Przestronne wnętrze
Zaglądając do środka Actyona mamy wrażenie, że już znamy to wnętrze. I nie mylimy się, ponieważ podobnie zaprojektowana deska rozdzielcza występuje między innymi w Kyrone. I tak jak tam panuje tu spokój i harmonia a główną uwagę przykuwa ekran monitora obsługującego radio oraz nawigację. Po lewej stronie usytuowano centrum dowodzenia: podgrzewanymi fotelami, rozdziałem napędu na osie oraz regulacją świateł. Zegary również nie budzą zastrzeżeń są przejrzyste i czytelne, niezależnie czy jedziemy w dzień czy w nocy. Przyjrzyjmy się fotelom. Przednie są obszerne i zapewniają wysoki komfort. Podobnie jest z tyłu gdzie miejsca wystarczy trzem dorosłym osobom. Z bagażami również nie będziemy mieli problemów, ponieważ do dyspozycji mamy 467 litrów przestrzeni bagażowej o płaskiej podłodze. Niestety, dużą wadą jest bardzo wysoki próg załadunkowy nie ułatwiający życia, osobom pakującym bagaże.
Pora przyjrzeć się bliżej jakości materiałów oraz plastików wykorzystanych w prezentowanym Actyonie. Skóra jaką pokryto fotele jest dobrej jakości i bardzo miła w dotyku. Plastiki mimo swojej twardej struktury są dobrze spasowane i do naszych uszu nie dobiegają żadne trzaski. Po prostu są solidnie spasowane... i tak powinno być.
Nie za szybki, lecz w sam raz
Zajrzyjmy pod maskę testowanego SsangYonga. Naszym oczom ukazuje się 2 litrowa, wysokoprężna jednostka napędowa, zbudowana w technologii Common Rail. Silnik ten osiąga moc 140 koni mechanicznych oraz dość wysoki moment obrotowy równy 310Nm. Takie parametry w aucie osobowym zapewniałyby dobre wyniki, lecz tutaj 2 tonowa masa własna powoduje, że Actyon pierwszą setkę osiąga w 15 sekund. Prędkość maksymalna, również nie powala na kolana i wynosi około 160km/h. No cóż, nie mamy do czynienia z samochodem sportowym, tylko z ciężkim SUV’em. Silnik połączono z precyzyjną, manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach. Zawieszenie zestrojono stosunkowo miękko, choć jak na auto z zacięciem terenowym przystało. Dzięki tak ustawionemu zawieszeniu, autem podróżujemy komfortowo i przyjemnie. Układ kierowniczy grzecznie słucha poleceń wydawanych przez kierowcę Actyona.
Napęd przekazywany jest standardowo na tylną oś. Jednak na tym nie koniec, ponieważ do dyspozycji mamy napęd 4x4 oraz możliwość załączenia reduktora, gdy planujemy wjechać w trudniejszy teren.
Na koniec przyszedł czas wspomnieć o spalaniu. W mieście Actyon potrzebuje średnio 11 litrów oleju napędowego, zaś po za miastem zapotrzebowanie na paliwo spada do 6.5 litrów. SsangYong Actyon podczas całego testu średnio potrzebował 8 litrów na każde 100km. Jest to wynik zadawalający jak na auto z tej grupy.
Dla wszystkich
Długo zastanawiałem się jak podsumować SsangYonga Actyona? Muszę przyznać, że jest to dobrze wyposażony samochód klasy SUV, za w miarę rozsądną cenę zakupu (124.500zł wersja testowana). Auto dobre sprawdza się w mieście oraz w specjalnym terenie, dzięki reduktorowi. Moim zdaniem jest godnym konkurentem dla innych aut tego segmentu.
Plusy
+ Oszczędny silnik
+ Przestronne wnętrze
+ Cena (patrząc na konkurencję)
Minusy
- Wysoki próg załadunkowy bagażnika
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1998ccm turbo diesel (Common Rail)
Moc: 141KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 310Nm przy 1800-2700obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: tylny/4x4
0-100km/h: 15.0sek.
Vmaks: 163km/h
Zużycie paliwa: 10.4/6.3/7.8 [11.0/6.5/8.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 75 litrów
Teoretyczny zasięg: 940 kilometrów
Wymiary: 4455/1880/1735 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1976kg
Ładowność: 564kg
Pojemność bagażnika: 467 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja Elite
Cena: 117.300zł. [wersja Elite] 124.500zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik