W dzisiejszym teście zaprezentuje najmłodsze dziecko marki Skoda. Oczywiście jest nią Fabia drugiej generacji. Do mojej dyspozycji została oddana wersja benzynowa o pojemności 1.2 i mocy 70KM w wyposażeniu Style Monnari
Opis
Mini RoomsterOglądam Fabie z przodu, przechodzę powoli do linii bocznej, zatrzymuję się przy środkowym słupku i widzę niemal pomniejszonego Roomstera. Pozostała część to całkowicie nowe nadwozie, które dodatkowo urozmaicono jednym ze wzorów oklein. Są one od niedawna dostępne w ofercie kryjące się pod nazwą Monnari. Mój egzemplarz był ozdobiony wzorem o nazwie "Storczyk", aby stać się posiadaczem tak dekoracyjnej Fabii należy wyłożyć od 450zł do 999zł. Całość nadwozia to zwarta bryła o ciekawych kształtach i ładnej stylistyce nadwozia.
Przestronnie ale...
Wnętrze wita nas dwukolorową tapicerką i deską rozdzielczą. Taki oto zabieg ożywia wnętrze a jednocześnie jest miły dla oka. Materiały jakie wykorzystano do obszycia foteli w testowym egzemplarzu są dobrej jakości i nie budzą zastrzeżeń. Podobnie jest z plastikami, które są o miękkiej strukturze i miłe w dotyku. Spasowanie jest dobre i nie mam większych zastrzeżeń.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Składa się z dwóch wyświetlaczy.
Górny należy do obsługi automatycznej klimatyzacji, zaś niżej usytuowano radio CD. Całość jest przejrzysta i dziecinnie prosta w obsłudze. Jak jest z zegarami?
Są przejrzyste i czytelne w każdych warunkach pogodowych a do tego ładnie zaprojektowane i podświetlone. Owszem widać podobieństwo do tych które są w Roomsterze, ale nie możemy tego uznać za wadę.
Przejdźmy do siedzisk. Przednie są wygodne i dobrze wyprofilowane, zapewniają komfort podczas krótkich jak i dalekich podróży. Z tyłu miejsca na nogi jest sporo, ale gorzej jest nad głowami, więc wysocy pasażerowie nie będą go mieli zbyt dużo. No, cóż nie wszystko można mieć.
Bagażnik oferuje nam 300 litrową przestrzeń bagażową o równych kształtach. Jest to jeden z większych bagażników w swojej klasie. Kolejny plus dla Skody.
3 cylindry i 70 KM pod maską
Otwieram maskę i moim oczom ukazuje się jednostka benzynowa o pojemności 1198ccm . Jest to trzycylindrowy silnik osiągający moc 70KM i 112Nm momentu obrotowego.
Po odpaleniu moim uszom dobiega charakterystyczny dźwięk silnika trzycylindrowego. A jak parametry przekładają się na osiągi testowanego egzemplarza? Demonem szybkości na pewno nie można go nazwać, lecz źle nie jest. Pierwsza setka na prędkościomierzu pojawia się po niespełna 15 sekundach zaś maksymalnie rozpędzimy ważącą 1050kg Fabię do 163km/h. W mieście silnik jest w sam raz, ale na trasie przy komplecie pasażerów jest już gorzej, ponieważ często trzeba redukować aż do trzeciego biegu, aby sprawnie ten manewr wykonać. Niewielka moc odczuwalna jest szczególnie podczas wyprzedzania innych samochodów. Silnik spięto z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów, o krótkich skokach i dobrze dobranych przełożeniach, które bez problemów wędrują tam, gdzie jest ich miejsce.
Pora na zawieszenie. Zostało zestrojone tak, aby zapewniało komfort. I ten zabieg udał się Skodzie. Podróżowanie nią to czysta przyjemność, nierówności są dobrze tłumione a auto trzyma się pewnie drogi. Układ kierowniczy jest prawidłowo dopasowany do samochodu. Nie za czuły i nie za sztywny. Po prostu w sam raz.
Przyszła pora na wizytę pod dystrybutorem stacji paliw. Po przebyciu 661km do mojego baku zalałem 43.75 litrów benzyny bezołowiowej. Co daje średnie zużycie oscylujące w granicach 6.8 litra na 100km. W mieście spalanie zależne jest od warunków i wynosi 7.7-8.0 litrów.
Czas pokaże...
...czy druga generacja Fabii stanie się wielkim hitem jak poprzednia jej wersja. Na pewno nowa Skoda Fabia oferuje nam przestronne wnętrze i duży bagażnik. Pod maską znajdziemy silnik sprawujący się dobrze w mieście. Ja jednak zastanowiłbym się nad mocniejszym silnikiem lub jednostką wysokoprężną. A jak jest z ceną? Cena wersji testowanej nie jest mała i wynosi aż 56.950zł. Dużo? Moim zdaniem sporo. Jednak przyszły właściciel Fabii ma duży wybór wersji a cenę zawsze dopasuje do własnej kieszeni.
Plusy
- Sporej wielkości bagażnik
- Dobrze zestrojone zawieszenie
- Ciekawa stylistyka nadwozia
- Aranżacja nadwozia różnymi okleinami
Minusy
- Cena
- Mało miejsca nad głowami z tyłu
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1198 (benzynowy)
Moc: 70KM przy 5400obr./min
Moment obr.: 112Nm przy 3000obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 14.9 sek.
Vmaks: 163 km/h
Zużycie paliwa: 7.7/4.9/5.9 [8.0/5.6/6.8 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 45 litrów
Wymiary: 3992/1642/1492 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1050kg
Ładowność: 515kg
Pojemność bagażnika: 300/[1163] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczna miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja Style Monnari
Cena: 42.700zł.[wersja Style Monnari] 56.950zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)