Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Skoda Roomster to jeden z najciekawszych minivanów na naszym rynku. Szczególnie kiedy mamy do czynienia z "uterenowioną" wersją o nazwie Scout. I właśnie ten model z silnikiem 1.9TDI i mocy 105KM trafił do naszego testu.

Opis

Nie pomylimy go z innymi autami
Skoda Roomster Scout przypomina samochodzik zbudowany z klocków LEGO. Najbardziej jest to widoczne patrząc na Roomstera z boku. Do końca przednich drzwi widzimy auto klasy B, zaś tył to już doklejona część bagażowa z dostawczaka. Jednak umiejętne połączenie w jedną całość tworzy niespotykany i atrakcyjny samochód rodzinny, za którym na pewno każdy się obejrzy. Dodatkowego uroku dodają plastikowe wstawki wokół całego auta oraz przepiękne pięcio-ramienne 17 calowe alufelgi.




Przestrzeni jest tu pod dostatkiem
Podczas jazd testowych pewien Pan zadał mi pytanie "jak mogę w jednym zdaniu opisać wnętrze Roomstera?". Po kilku chwilach odpowiedziałem krótko: "2 + 2 + 477 litrów bagażu". Minivan Skody to w praktyce 4 osobowe auto a powód jest prosty. Środkowe, tylne miejsce jest tak wąskie i małe, że praktycznie przeznaczone jest tylko dla dziecka. Pozostałe siedziska zapewniają osobom dorosłym wygodne i komfortowe podróżowanie. Miejsca nad głową i na nogi jest w brud. Jeśli ktoś zacznie narzekać na jego brak to po prostu zgrzeszy.



Podobna sytuacja jest w przypadku bagażnika, który ma pojemność 477 litrów. Jego kształty są regularne i łatwe do zagospodarowania podczas pakowania wakacyjnych walizek.



Przejdźmy do konsoli środkowej. I tutaj bardzo miłe zaskoczenie w postaci ciekawie zaprojektowanej części środkowej oraz nowego wzoru zegarów. Deska rozdzielcza jak i zegary są bardzo prosto i czytelnie zaprojektowane. Obsługa jest intuicyjna, bezproblemowa i tak łatwa, że małe dziecko będzie potrafiło obsłużyć poszczególne funkcje radia czy klimatyzacji.




A jak jest z plastikami i materiałami użytymi we wnętrzu prezentowanego auta. Otóż materiały pokrywające siedzenia są dobrej jakości i miłe w dotyku. Niestety trochę gorzej jest z plastikami, które mimo dobrego spasowania powinny być lepszej jakości.

Stary, ale jary
Pod maską testowanego Roomstera znajduję się bardzo znana w świecie motoryzacji, jednostka wysokoprężna zaprojektowana przez panów z Wolsburga. Silniki zbudowane są w technologii pompowtryskiwaczy dzięki niezbyt wyżyłowanej mocy noszą miano nie do "zajeżdżenia". I słowa te nie są rzucane na wiatr, ponieważ w starszych Passatach silniki osiągają przebiegi rzędu 400-500tys.km bez poważniejszych awarii. Lecz, koniec gadania o historii, czas przejść do faktów. Z pojemności 1896ccm producent dziś uzyskuje moc rzędu 105KM i 240Nm. Powiecie pewnie, że żadnej rewelacji nie ma, ale pamiętajcie z jakim typem auta mamy do czynienia.



I tak ważącemu 1255kg Roomsterowi sprint do pierwszej setki zajmuje 11.5 sekundy a kres jego przyśpieszenia oscyluje w granicach 180km/h. No, cóż jak na polskie realia i klasę tego modelu wyniki trzeba uznać za bardzo dobre. Silnik współpracuje z precyzyjną 5 biegową manualną skrzynią biegów. Poszczególne skoki między biegami są krótkie, dzięki temu kierowca minivana, którym bez wątpienia jest Roomster, może poczuć się jak w sportowym aucie. Biegi wchodzą bez oporów, po prostu płynnie jak "nóż nasmarowany masłem, wędrujący po kromce chleba".
A jak ma się sytuacja z zawieszeniem. I tutaj mamy rzadko spotykane rozwiązanie, lecz bardzo korzystnie wpływające na prowadzenie samochodu i bezpieczeństwo podróżowania. Mam na myśli szerszy rozstaw kół tylnych w stosunku do przednich. Jak to wpływa na jazdę. Otóż dzięki takiemu zabiegowi Roomster, mimo wyższego nadwozia prowadzi się bardzo pewnie i bez obaw podczas pokonywania zakrętów. Drugim atutem związanym z zawieszeniem jest jego zestrojenie. Owszem jest stosunkowo twarde, ale komfortowe. Jest jednak małe ale związane z 17 calowymi felgami i nisko-profilowymi oponami. Połączenie opon o niskim profilu i twardego zawieszenia nie zawsze dobrze wpływa na komfort jazdy po naszych drogach.
Przyszła pora na największy minus w testowanym modelu. Nazwa Scout i podwyższone nadwozie z plastikowymi nakładkami sugerują, że mamy do czynienia z autem o napędzie 4x4. I tutaj niespodzianka ponieważ o napędzie "na cztery łapy" możemy pomarzyć. A szkoda....
Na koniec pora wspomnieć o spalaniu naszego Scouta. A tu największy plus dla tego auta, ponieważ na stacji benzynowej zbyt częstymi gośćmi nie będziemy. Powód jest prosty. Na 55 litrach przejedziemy około 1000km, co daje średnie spalanie rzędu 5.5 litra. Ten wynik uzyskamy przy bardzo spokojnym traktowaniu gazu. Jednak gdy mamy cięższą nogę spalanie wzrasta zaledwie o jeden litr i wynosi 6.5 litra na 100km.

Prawie na każdą okazję
Skoda Roomster jest na pewno jednym z ciekawszych samochodów w klasie minivanów o unikatowej stylistyce. Lecz, niestety taki indywidualizm sporo kosztuje a w wersji dziś prezentowanej to aż 87.900zł. No, cóż cena może i wysoka, lecz warto rozważyć zakup tego auta posiadając rodzinę i oczywiście pieniądze.

Plusy
- Małe spalanie
- Przestronne wnętrze
- Duży bagażnik

Minusy
- Brak napędu 4x4
- Cena

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1896ccm (turbo diesel)
Moc: 105KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 240Nm przy 1800obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 11.5 sek.
Vmaks: 180 km/h
Zużycie paliwa: 6.7/4.6/5.3 [7.0/5.0/5.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 55 litrów
Wymiary: 4219/1695/1650 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1255kg
Ładowność: 515kg
Pojemność bagażnika: 477 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Wyposażenie wersja: Scout

Cena: 73.400zł. [wersja Scout] 87.900zł. [wersja testowana]

AUTOR (Tekst + Zdjęcia): Artur Ławnik

(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej