Dzisiaj zaprezentuję Państwu markę, która po raz pierwszy zawitała pod naszym redakcyjnym oknem. A jest nią Skoda, czyli jedna z popularniejszych marek na polskim rynku. Na początek w moje ręce oddano limitową edycję Skody Octavii z benzynową jednostką 1.6 MPI i mocy 102KM.
Opis
ŻyciorysDruga generacja Skody Octavii w salonach dostępna jest od września 2004 roku. Klienci do wyboru mają dwie wersje nadwoziowe (5 drzwiowy liftback oraz kombi) zaś pod maską szeroką gamę silników. Zaczynając od benzynowych jednostek 1.4 16V 75KM po 2.0 TFSI 200KM a kończąc na wersjach dieslowskich o mocy od 105KM do 170KM.
Niemiecka perfekcja
Wnętrze prezentowanej Skody mimo, że zbudowane jest na płycie podłogowej mniejszego Golfa V oferuję zaskakująco dużą przestronność dla pasażerów z przodu jak i na tylnych miejscach.
A przy tym pojemność bagażnika nie jest mała. Jest wręcz przeogromna i wynosi całe 560 litrów. A takiego kufra nie mają nawet prawdziwe limuzyny!
Przednie fotele dzięki dobremu wyprofilowaniu i posiadaniu dobrego trzymania bocznego zapewniały wygodne i komfortowe podróżowanie nawet na dalekich trasach.
Deska rozdzielcza zaprojektowana została iście w stylu niemieckiego perfekcjonizmu. Wszystko jest uporządkowane, łatwe w obsłudze i na swoim miejscu. Szkoda tylko, że za bardzo uporządkowane i bez jakiegoś polotu. Na szczęście sytuacje ratuje dwukolorowa tapicerka i ciekawa stylistyka zegarów podświetlonych na zielono.
Kierownica i lewarek skrzyni biegów mimo, że nie są pokryte skórą leżały dobrze w dłoniach i nie budziły zastrzeżeń. Materiały jakie zostały wykorzystane w testowanym egzemplarzu były dobrej jakości, lecz trochę gorzej było z plastikami. I nie chodzi o ich spasowanie, które było bardzo dobre zaś o twardość. Owszem nie jest źle, ale szczerze mówiąc mogłoby być lepiej. Podsumowując wnętrze Skody Octavii bez wahania można ocenić jako przestronne, komfortowe. A przymykając oko na nieliczne wady jest wręcz perfekcyjne.
Z charakterem
Początkowo tuż po przesiadce z dużo mocniejszego auta miałem mieszane odczucia co do 102 konnej benzynowej jednostki o pojemności 1.6.
Lecz już po pierwszych kilometrach okazało się, że ten silnik może miło zaskoczyć. Mimo stosunkowo niewielkiej mocy oraz nie zbyt dużemu momentowi obrotowemu (148Nm przy 3800obr./min.) auto sprawnie i ochoczo przyśpieszało. Pierwszą setkę na prędkościomierzu ujrzymy po 12.3 sekundach zaś prędkość maksymalna wynosi całe 190km/h. Dzięki dobrze zestopniowanej i precyzyjnej 5 biegowej skrzyni biegów elastyczność stała na dobrym poziomie. Wyprzedzanie innych, wolniejszych pojazdów nie sprawia większych kłopotów. Po prostu redukujemy na mniejszy bieg i wyprzedzamy.
Zawieszenie mimo twardszego zestrojenia zapewniało dobry komfort podróżowania i pewne prowadzenie auta nawet przy większych prędkościach.
Przyszła pora wizyty na stacji paliwowej. Po zatankowaniu 55 litrowego baku okazało się, że moja testowa Octavia średnio potrzebuje 7.5 litra na każde 100km. Wynik jak na auto z silnikiem benzynowym trzeba uznać za dobry. Niestety tak dobrze nie jest podczas jazdy po zatłoczonych ulicach miast. Wtedy spalanie potrafi wzrosnąć do 10 litrów.
Podsumowując
Skoda Octavia drugiej generacji jest bardzo ciekawą propozycją dla osób potrzebujących przestronnego, komfortowego i rodzinnego auta, za niespełna 70tys.zł.
Za tą cenę dostajemy dobrze wyposażony w miarę dynamiczny samochód nadający się idealnie do pełnienia roli rodzinnego auta.
Plusy
- Przestronne wnętrze
- Ogromny bagażnik
Minusy
- Spore spalanie w mieście
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1595ccm (benzynowy)
Moc: 102KM przy 5600obr./min
Moment obr.: 148Nm przy 3800obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 12.3 sek.
Vmaks: 190 km/h
Zużycie paliwa: 9.8/5.7/7.2 [10.1/6.3/7.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 55 litrów
Wymiary: 4572/1769/1462 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1255 kg
Ładowność: 660 kg
Pojemność bagażnika: 560 l
Wyposażenie: wersja Mint ABS + ASR + MSR + MBA + EBV, ACS - system pokolizyjny, poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, pasy bezpieczeństwa przednich foteli z regulacją wysokości i pirotechnicznymi napinaczami, 3 regulowane na wysokość zagłówki i 3 trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie, asymetrycznie dzielone siedzisko i oparcie tylnej kanapy, Climatic-klimatyzacja półautomatyczna z funkcją chłodzenia schowków, czujnik parkowania-tył, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego (Servotronic), elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane szyby z przodu z systemem zabezpieczającym przed przytrzaśnięciem, instalacja radiowa (4 głośniki, antena), kierunkowskazy zintegrowane z lusterkami, lampki odblaskowe w przednich drzwiach, miejsce na butelki 1l w drzwiach przednich, przyciemniane szyby, wycieraczki Aero szyby przedniej i tylnej itd.
Dodatkowe wyposażenie czujnik temperatury zewnętrznej (+200zł), radioodtwarzacz Skoda Auto Stream z CD (+1600zł), obręcze kół ze stopów lekkich HELIOS 6,5Jx15 cali z oponami 205/60 R15 (+2000zł).
Cena: 64.299zł. [wersja Mint] 68.099zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ł.
(Zdjęcia): Andrzej M. oraz Marcin Ł.
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia ze Auto Testy zastrzeżone!)