Na pożegnanie ze starym modelem Skody Superb, która niedawno przeszła face lifting, w moje ręce trafiła topowa odmiana Laurin&Klement z mocnym, benzynowym, dwulitrowym silnikiem o mocy 200 KM oraz rewelacyjną, automatyczną skrzynią biegów DSG. Zapraszam do lektury artykułu.
Opis
Laurin&Klement
Od samego początku istnienia modelu Superb klient miał możliwość zamówienia w salonie Skody topowej odmiany Laurin&Klement. Z zewnątrz odróżnia się ona od innych wersji nowym wzorem 18-calowych felg aluminiowych oraz tylnymi lampami, które wykonane są w technologii LED.
Orient Express
Wnętrze prezentowanej Skody Superb to zauważalny luksus. Począwszy od bardzo dobrej jakości skórzanej tapicerki (o brązowym kolorze) przez rewelacyjnie brzmiący system audio, kończąc na trochę mniej profesjonalnie wyglądających telewizorkach, umiejscowionych w oparciach przednich foteli.
Auto oferuje tyle przestrzeni, że naprawdę trudno znaleźć inny samochód z tego segmentu z tak wielką ilością miejsca we wnętrzu. I tak z przodu do dyspozycji mamy dwa bardzo komfortowe i całkiem nieźle wyprofilowane fotele. Oferują one szeroki zakres regulacji, dzięki czemu każdy znajdzie odpowiednią dla siebie pozycję za kierownicą. Tył to prawdziwy „Orient Express”, czyli niemal salonka na kołach. Na mocno wyprofilowanej kanapie czekają na pasażerów dyskretnie podświetlone w nocy podnóżki, zaś każdy pasażer może swobodnie założyć nogę na nogę, nikomu z przodu przy tym nie przeszkadzając.
Do przewozu bagaży wykorzystać możemy bardzo obszerny bagażnik. 565 litrów to największa pojemność w klasie! Dostęp do niego jest zrealizowany bez zarzutów dzięki systemowi o nazwie Twindoor. Jeśli zaistnieje potrzeba zapakowania czegoś większego, to dzięki temu systemowi mamy możliwość dostania się do bagażnika identycznie, jak w aucie typu liftback (wraz z tylną szybą), zaś standardowo kufer otwiera się jak w limuzynie.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Centralne miejsce na konsoli środkowej zajmuje sporych rozmiarów dotykowy ekran obsługujący radio CD/MP3, nawigację, system czujników wspomagających parkowanie i genialny system audio. Niżej znajdują się najpotrzebniejsze przyciski obsługujące dwustrefową, automatyczną klimatyzację. Zegary umieszczono w dwóch chromowanych tubach, między którymi usytuowano wyświetlacz komputera pokładowego o bardzo dobrej czytelności niezależnie od pory dnia.
Dynamicznie
Mój testowy egzemplarz wyposażony jest w turbodoładowaną, dwulitrową jednostkę napędową TSI o mocy 200 KM. Silnik ten oferuje bardzo dobre osiągi dość ciężkiej Skodzie (1555 kg).
I tak pierwszą setkę na prędkościomierzu ujrzymy już po 7,8 sekundy, zaś maksymalnie Superba jesteśmy w stanie rozpędzić do około 240 km/h. Solidną elastyczność zapewnia duży moment obrotowy, który wynosi równe 280 Nm, dostępny w szerokim zakresie obrotów.
Na uzyskiwane przez auto osiągi korzystnie wpływa również niesamowicie dopracowana, skrzynia biegów DSG. Oferuje ona 6 przełożeń, które są zmieniane, tak szybko, że niemalże niezauważalnie dla kierowcy.
Szybsza jazda w ciasnym zakrętach pokazała, że w tym aucie dobrze zestrojono układ kierowniczy i zawieszenie. Jest zaskakująco twardo, jak na segment auta, ale mimo to podróż Superbem jest komfortowa. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a polecenia, jakie wydajemy, wykonywane są natychmiastowo. Dzięki temu kierowca ma zawsze pewność panowania nad samochodem.
Z apetytem
Niestety, 200-konny silnik TSI do oszczędnych nie należy, co szczególnie zauważalne jest w mieście. Superb z tą jednostką potrafi spalić w takich warunkach 12,5 litra benzyny, nawet przy spokojnej jeździe. W trasie jest dużo lepiej i zużycie spada do 8,3 litra. Średnio podczas całego testu spalanie wynosiło 10,4 litra na każde 100 kilometrów. Sporo, ale nie jest na tyle dużo, aby uznać to za wadę. Po prostu ten typ tak ma!
Kawał dobrego samochodu
Skoda, projektując Superba, stworzyła naprawdę kawał dobrego samochodu. Pod względem dostępnej przestrzeni oraz ceny zakupu topowej odmiany jest bezkonkurencyjna w swojej klasie i trudno znaleźć jej bezpośredniego konkurenta.. Idealne auto dla lubiących komfortowe i luksusowe podróżowanie, o ile nie zwracają uwagi na niemałe zużycie paliwa. Nie wierzysz? Sam się o tym przekonaj w najbliższym salonie Skody.
Dane techniczne
Dane techniczne:
Silnik: 4-cylindrowy, turbodoładowany, benzynowy
Pojemność silnika: 1984 ccm
Moc: 200 KM przy 5000 obr./min
Moment obr.: 280 Nm przy 1700 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna DSG
Napęd: przedni
0-100km/h: 7,8 sek.
Vmaks: 236 km/h
Zużycie paliwa: 10,6/6,3/7,9 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 12,5/8,3/10,4 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 598 kilometrów
Wymiary: 4838/1817/1462 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1555 kg
Ładowność: 638 kg
Pojemność bagażnika: 565/(1700) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 178 g/km
Opony: 225/40R18
Wersja wyposażeniowa: Laurin&Klement
Cena wersji podstawowej: 134 600 PLN
Cena wersji testowanej: 148 800 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)