W dzisiejszym artykule chciałbym Państwu przedstawić trochę niedoceniony i lekko już zapomniany model najbardziej popularnej marki w Polsce, czyli Skody. Mam na myśli przesympatyczne i nietuzinkowe auto, jakim jest Roomster. Zapraszam do lektury
Opis
Od 7 lat
Skoda Roomster, czyli kombivan czeskiej marki, produkowany jest od 2006 roku. Auto początkowo było produkowane tylko w jednej czeskiej fabryce Kvasiny, zaś obecnie produkcja odbywa się dodatkowo w czeskich Vrchlabi oraz na Ukrainie w zakładzie Solomonowo. Wiosną 2010 roku Roomster został poddany lekkim modyfikacjom zewnętrznym, zaś w tym roku zastosowano nowe logo marki, 3- lub 4-ramienną kierownicę oraz nową gałkę zmiany biegów.
Połączenie dwóch koncepcji
Jeśli spojrzymy na Skodę Roomster z boku, do końca przednich drzwi widzimy auto segmentu B.Tył to natomiast doklejona część bagażowa. Umiejętne połączenie tych dwóch elementów tworzy nietuzinkowy i przy tym zaskakująco atrakcyjny samochód rodzinny, za którym do dziś się niektórzy oglądają. Elementy przedniego pasa - lampy, światła przeciwmgielne oraz atrapa silnika - są bardziej spłaszczone, niż w poprzedniej generacji modelu. Dzięki temu optycznie poszerzają dość wąskie, jak to u Skody, nadwozie. Z tyłu najbardziej charakterystycznym elementem są wysoko umieszczone, "fikuśne" lampy.
Dla czwórki osób plus bagaż
Wnętrze auta zachęca nas czterema miejscami dla pasażerów. Z przodu są nieźle wyprofilowane i zapewniają komfortowe podróżowanie, nawet na bardzo dalekich trasach. Z tyłu jest trochę gorzej, bo dobre wrażenie uzyskane dzięki sporej przestrzeni na nogi i nad głowami, psuje niewygodne i zbyt twarde oparcie kanapy.
Nie powinno za to być problemu z zapakowaniem naszych bagaży do 477-litrowego bagażnika o równej podłodze. Jedynie dość wysoki próg załadunkowy może nam nieco uprzykrzyć wyjazd na wakacje.
Spójrzmy na deskę rozdzielczą, która jest taka sama, jak w siostrzanej Fabii. Konsola środkowa jest bardzo prosta w obsłudze i idealnie uporządkowana. Na samej górze znajduje się panel dowodzenia automatyczną klimatyzacją. Niżej kierowca dysponuje małym ekranem radioodtwarzacza CD/MP3.
Zegary są czytelne niezależnie od pory dnia, a ich białe podświetlenie na pewno nie będzie męczyć kierowcy.
Już od kilku lat Skoda przyzwyczaiła nas do świetnej jakości wykończenia wnętrza. Nie inaczej jest w prezentowanym modelu. Wszystko jest bardzo dobrze spasowane i miłe w dotyku, więc uwierzcie mi, że nie mam do czego się przyczepić.
Jest jedno ale.... Musimy uważać podczas wsiadania do przodu, ponieważ możemy uderzyć się ostrym kantem drzwi!
Podstawowy z TSI
Prezentowana Skoda Roomster wyposażona jest w turbodoładowany silnik 1,2 TSI o mocy 85 KM. Czy ten silnik może zaskoczyć? Na pewno nie aż tak, jak mocniejsza 105-konna odmiana, ale nie musimy bać się rozczarowania. Przyśpieszenie do pierwszej "setki", zajmuje około 12,6 sekundy, a podróż wskazówki prędkościomierza skończy się na prędkości maksymalnej wynoszącej około 171 km/h.
Silnik spięty jest z 5-biegową, manualną skrzynią biegów o nieźle dobranych przełożeniach. Szkoda tylko, że nie posiada szóstego przełożenia, które mogłoby stłumić głośniejszą pracę silnika przy większych prędkościach.
Elastyczność budzi nieco wątpliwości. Niby dysponujemy momentem obrotowym wynoszącym niemałe jak na moc silnika 160 Nm, który w dodatku dostępny jest w szerokim całkiem zakresie obrotów - od 1500 do 3500 obr./min. Ale mimo to kierowca musi często sięgać do gałki zmiany biegów, aby zredukować na niższe przełożenie i poprawić w ten sposób uzyskiwane przyspieszenia.
Zawieszenie zapewnia komfortowe i wygodne podróżowanie, a kierowca ma zawsze poczucie panowania nad autem. Rzadko spotykanym rozwiązaniem jest znacząco różny rozstaw przedniej i tylnej osi - o 22 mm. Dzięki temu Roomstera wyjątkowo trudno wyprowadzić z równowagi.
Umiarkowany apetyt na paliwo
Podczas jazdy miejskiej zużycie paliwa w testowanym Roomsterze nie przekraczało 8 litrów benzyny. Na trasie spada do 5,6 litra, zaś średnio podczas całego testu zużycie oscylowało w okolicach 7 litrów na każde sto kilometrów. Całkiem przyzwoity apetyt na paliwo, zważywszy na niewielką moc tego sporego auta, o niemałej powierzchni czołowej.
Bardzo ciekawa propozycja
Skoda Roomster jest naprawdę bardzo ciekawą i moim zdaniem niedocenioną propozycją czeskiej marki. Auto oferuje bardzo dużo przestrzeni i niezły komfort za niezbyt wygórowaną cenę. Dlatego nie mogę zrozumieć, dlaczego ten model jest dość rzadko spotykanym widokiem na polskich drogach.
Dane techniczne
Dane techniczne:
Silnik: benzynowy 4-cylindrowy, turbo
Pojemność silnika: 1197 ccm
Moc: 85 KM przy 4800 obr./min
Moment obr.: 160 Nm przy 1500-3500 obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 12,6 sek.
Vmaks: 171 km/h
Zużycie paliwa: 7,1/4,9/5,7 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 8,0/5,6/6,8 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 808 kilometrów
Wymiary: 4205/1684/1607 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1155 kg
Ładowność: 515 kg
Pojemność bagażnika: 477 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 134 g/km
Opony: 195/55R15
Wersja wyposażeniowa: Ambition
Cena wersji podstawowej: 47 200 PLN
Cena wersji testowanej: 67 200 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)