Skoda Yeti w jest obecna w polskich salonach już od ponad 5 lat. Mimo upływu tak długiego czasu ciągle wzbudza zainteresowanie wśród potencjalnych klientów. W tym roku czeska marka zaprezentuje lekko tylko zmodyfikowanego następcę, a my tymczasem na pożegnanie obecnej wersji prezentujemy Państwu jej najbardziej ekskluzywną odmianę Laurin&Klement.
Opis
Sympatyczny Misio
Zewnętrznie najbogatszą odmianę można rozpoznać jedynie po dwóch elementach. Po specjalnie zarezerwowanych,17-calowych alufelgach o ciekawym kolorze oraz po dyskretnych logach Laurin&Klement na nadkolach. Reszta to dobrze znany, czeski "Misio", uśmiechający się do nas z przodu podwójnymi światłami, zaś z tylu odznaczający się mocno ściętą, kwadratową klapą bagażnika.
Full wypas
Modele czeskiej marki oznaczone logiem Laurin&Klement charakteryzują się bardzo bogato wyposażonym wnętrzem. Począwszy od bardzo dobrej jakości skórzanej tapicerki przez rewelacyjnie brzmiący system audio, kończąc na olbrzymim panoramicznym dachu.
Kierowca jak i pasażer dysponują nieźle wyprofilowanymi fotelami o obszernych siedziskach, ale zbyt małym trzymaniu bocznym. Tylna kanapa bez problemu pomieści na pewno dwóch, a na krótkim dystansie nawet i trzech dorosłych pasażerów.
Niezależnie od zajmowanego miejsca, przestrzeni zarówno na nogi jak i nad głowami na pewno nikomu nie zabraknie.
Bagażnik o pojemności 391 litrów do największych nie należy, ale dzięki ustawnej podłodze jest uniwersalny i na pewno każdemu powinien wystarczyć do codziennego użytkowania.
Deska rozdzielcza jest uporządkowana tak, aby już po pierwszych chwilach wiedzieć, co do czego służy. Dzięki temu nawet obsługa dotykowego ekranu radia jest prosta i intuicyjna.
Zegary to mocno zaakcentowane dwie tuby rozdzielone wyświetlaczem komputera pokładowego. Wszystko jest bardzo dobrze czytelne, a w nocy oświetlone na miły kolor.
Najmocniejszy
Prezentowana dziś Skoda Yeti wyposażona jest najmocniejszy z całej palety dostępnych dla tego modelu jednostek, silnik benzynowy. Jest nim turbodoładowany, 16-zaworowy silnik o pojemności 1,8 litra i mocy maksymalnej 160 KM. Charakteryzuje się on dobrymi osiągami, nie tylko na papierze, ale również w rzeczywistości.
Pierwsze 100 km/h na prędkościomierzu jesteśmy wstanie zobaczyć po 8,4 sekundy, a maksymalnie Yeti rozpędzić możemy do równych 200 km/h.
Silnik przekazuje napęd na koła za pośrednictwem 6-biegowej, manualnej skrzyni biegów o stosunkowo krótkich skokach lewarka. Do poszczególnych przełożeń nie mam większych zastrzeżeń i według mnie skrzynia jest idealnie dopasowana do możliwości jednostki.
Napęd przekazywany jest na obie osie za pomocą V generacji systemu Haldex, który sprawnie reaguje na jakiekolwiek uślizgi kół i efektywnie wspomaga kierowcę w bezpiecznym podróżowaniu.
Ciekawym systemem wspomagającym jazdę poza utwardzonymi drogami jest "offroad". Elektroniczny system jest swoistym automatycznym hamulcem, który pomaga opanować auto przy bardzo stromych i śliskich zjazdach. Naprawdę to działa i warto zaopatrzyć się w ten gadżet!
Układ kierowniczy oraz zawieszenie bardzo dobrze ze sobą współpracują i oprócz komfortu podróżowania zapewniają bezpieczeństwo. Po prostu tak, jak powinno być.
Spore spalanie
Niestety, niemała moc silnika plus spore gabaryty auta powodują, że spalanie do najmniejszych nie należy. W mieście Yeti potrafi spalić nawet 11 litrów benzyny. W trasie zużycie spada do 8 litrów, zaś podczas tygodniowego testu średnie spalanie wyniosło aż 9 litrów na każde 100 kilometrów. Sporo!
Podsumowując
Skoda Yeti jest bardzo dobrą propozycją dla osób lubiących nie tylko komfortowe podróżowanie, ale również aktywne spędzanie wolnych chwil poza miastem z całą rodziną. Zapytacie pewnie, po co komu odmiana Laurin&Klement, za którą w prezentowanej odmianie trzeba wydać aż 118 tys zł? Tak, zgadzam się, że cena jest olbrzymia, ale w zamian oprócz opisanych zalet uzyskamy jeszcze luksus, niczym w prawdziwej limuzynie.
Dane techniczne
Dane techniczne:
Silnik: 4-cylindrowy, benzynowy, turbo
Pojemność silnika: 1798 cmm
Moc: 160 KM przy 4500-6200 obr./min
Moment obr.: 250 Nm przy 1500-4500 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 8,4 sek.
Vmaks: 200 km/h
Zużycie paliwa: 10,1/6,9/8,0 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 11,0/8,0/9,0 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 665 kilometrów
Wymiary: 4223/1793/1691 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1430 kg
Ładowność: 620 kg
Pojemność bagażnika: 391/(1735) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 189 g/km
Opony: 225/50R17
Wersja wyposażeniowa: Laurin&Klement
Cena wersji podstawowej: 108 350 PLN
Cena wersji testowanej: 118 350 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik
Galeria
{imagonx}photos/skoda/yeti_18tsi_160km_4x4_laurin_&_klement_po081vs_2013{/imagonx}