Małe samochody stają się coraz bardziej popularne na polskim rynku. Powodem tego faktu są rosnące ceny paliw, a co za tym idzie kosztów eksploatacji aut. Dlatego nie można się dziwić, że producenci starają się posiadać w ofercie niewielkie gabarytowo samochody, które pozwalają na sprawne i niedrogie poruszanie się nimi nie tylko na krótkich dystansach. Bardzo dobrym przykładem jest prezentowana dziś Skoda Citigo, która dodatkowo została wyposażona w nową, półautomatyczną skrzynię biegów. Zapraszam do lektury.
Opis
Sympatyczna
Przód Skody Citigo to niewielkich rozmiarów atrapa silnika rozdzielająca sporych rozmiarów lampy. Bok ukazuje krótką maskę silnika i prostokątną przestrzeń pasażerską. Natomiast ścięty tył charakteryzuje się dużych rozmiarów zderzakiem i prostokątnymi światłami.
Pozory mylą
Skoda Citigo oferuje dla swoich pasażerów 4-osobowe wnętrze. Dostęp do tylnej kanapy ułatwia dodatkowa para drzwi. Otwierają się one szeroko, dzięki czemu bez trudu możemy zająć miejsca na tylnych miejscach. Miejsca na nogi jest wystarczająco dużo, podobnie jest z przestrzenią nad głowami.
Tył dysponuje dwuosobową kanapą o wyprofilowanych siedziskach, które od razu informują nas o swojej wygodzie. Z przodu fotele zapewniają wygodną i komfortową podróż. Są obszerne i nieźle wyprofilowane.
Bagażnik udostępnia 255-litrową przestrzeń, którą w łatwy sposób możemy zagospodarować. Niestety, dość wysoko usytuowany próg czasem może utrudnić załadunek cięższych walizek.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Zegary składają się z trzech analogowych wskaźników. Centralnie umiejscowiono dużych rozmiarów prędkościomierz wraz z niedużym wyświetlaczem komputera pokładowego. Po lewej i prawej stronie prędkościomierza znajdują się miniaturowe wskaźniki poziomu paliwa i obrotomierza. Wszystko jest czytelne i przejrzyste niezależnie od pory dnia.
Konsola środkowa to przede wszystkim centralnie umieszczony wyświetlacz nawigacji, który zintegrowany jest z komputerem pokładowym auta. Dzięki temu na ekranie możemy uzyskać bardzo szczegółowe informacje dotyczące parametrów samochodu.
Poniżej znajdują się trzy pokrętła obsługujące manualną klimatyzację, które otoczone są kilkoma przyciskami, w tym włącznikiem podgrzewania siedzisk przednich! Na samym dole usytuowano zintegrowany system muzyczny, który pozytywnie zaskoczy niejedną osobę.
Dodatkowymi atutami wnętrza jest jego jasna tonacja, która wygląda świetnie, choć może powodować problemy z utrzymaniem jej w czystości, oraz sporej wielkości szklany dach. Oba te zabiegi na pewno umilają podróż małą Skodą.
Nowa skrzynia biegów
Pod maską dzisiaj prezentowanej Skody Citigo znajduje się silnik o pojemności 1,0 litra i mocy 75 KM. Moc ta zapewnia przyśpieszenie do pierwszych 100 km/h ważącej zaledwie 940 kg Skodzie w 14,4 sekundy, zaś maksymalnie małe Citigo możemy rozpędzić do 160 km/h.
Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą półautomatycznej, pięciobiegowej skrzyni biegów. Do jej pracy i sposobu zmiany przełożeń musimy się po prostu przyzwyczaić. Biegi zmieniane są ze znaczącym opóźnieniem. Nie powinno to zbyt mocno przeszkadzać podczas poruszania się po zatłoczonych ulicach miasta. Jednak dużo gorzej wygląda sytuacja poza miastem, gdzie długa zmiana przełożenia znacząco wpływa na elastyczność podczas wyprzedzania innych pojazdów i, co za tym idzie, bezpieczeństwo wykonywania takich manewrów. W takich sytuacjach naprawdę warto wykorzystać możliwość manualnej zmiany biegów!
A elastyczność zapewnia przyzwoita wartość momentu obrotowego, który wynosi 95 Nm i dostępna jest w zakresie 3000-4300 obr./min.
Zawieszenie Skody Citigo nastawione jest bardziej na komfortowe resorowanie nierówności. Mimo tak ustawionego zawieszenia Skoda pewnie trzyma się drogi, choć trzeba pamiętać o niewielkiej masie auta, która może czasem spowodować nerwową sytuację przy bocznym wietrze.
Podobnie jak w poprzednio testowanych modelach Citigo, auto jest wyposażone opcjonalnie w system awaryjnego hamowania przed przeszkodą, który naprawdę czasem może się przydać! Aby nie powtarzać się z wcześniejszych artykułów o Citigo, zacytuję ten fragment: "Zasada działania jest prosta. Kiedy kierowca "zagapi się" a system kamer wykryje zbyt szybkie zbliżanie się do przeszkody przed autem, automatycznie uruchomi hamulce powodując zatrzymanie samochodu przed przeszkodą."
Bardzo dobre spalanie
Skoda Citigo podczas jazdy miejskiej zużywała niewielką ilość benzyny, spalanie wyniosło 5,9 litra benzyny bezołowiowej. W trasie było jeszcze lepiej i zużycie spadło do zaledwie 4,1 litra na każde 100 kilometrów. Średnio podczas tygodniowego testu Citigo spalało tylko 5,1 litra paliwa. Niesamowity wynik zważywszy, że mamy do czynienia z małolitrażowym silnikiem wyposażonym w niezbyt sprzyjającą oszczędzaniu paliwa, półautomatyczną skrzynię biegów.
Skoda wie co dobre
Skoda Citigo jest bardzo dobrym samochodem, który mimo swoich niewielkich gabarytów może pełnić rolę auta nie tylko do miasta. Samochodem tym naprawdę może w przyzwoitych warunkach podróżować czwórka dorosłych pasażerów wraz z umiarkowaną ilością bagażu. Silnik zapewnia stosunkowo dobre osiągi, które są w zupełności wystarczające do poruszania się po mieście i poza nim. Szkoda tylko, że bogato wyposażona, prezentowana Skoda to wydatek ponad 53 000 PLN. Sporo jak na auto typowo miejskie. Ale konkurencja też potrafi się wysoko cenić!
Dane techniczne
Dane techniczne:
Silnik: 3-cylindrowy, benzynowy
Pojemność silnika: 999 ccm
Moc: 75 KM przy 6200 obr./min
Moment obr.: 95 Nm przy 3000-4000 obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna
Napęd: przedni
0-100km/h: 14,4 sek.
Vmaks: 161 km/h
Zużycie paliwa: 5,9/4,0/4,7 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa w teście: 6,0/4,1/5,1 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 35 litrów
Teoretyczny zasięg: 686 kilometrów
Wymiary: 3563/1645/1489 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 940 kg
Ładowność: 424 kg
Pojemność bagażnika: 251 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/4
Emisja CO2 : 108 g/km
Opony: 185/55R15
Cena wersji podstawowej z tym silnikiem: 44 615 PLN
Cena wersji testowanej: 53 215 PLN
Wersja wyposażenia: Elegance
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik