Niewielkie, kompaktowe sedany na rynku europejskim nie są zbytnio popularne. Klienci ze Starego Kontynentu wolą kupować hatchback'i i kombi, a nie auta z "doklejanym kufrem". Jednak producenci tak łatwo się nie poddają i coraz śmielej wprowadzają do swojej oferty, do tej pory niszowe, sedany klasy kompakt. Przykładem mogą być Peugeot 301, Citroen C-Elysee czy prezentowana dziś Skoda Rapid.
Od 2012
Najnowsza Skoda Rapid jest samochodem debiutującym w ubiegłym roku. Dostępna jest tylko w jednej wersji nadwoziowej, jako 5-drzwiowy liftback. Klient do wyboru ma cztery silniki benzynowe: 1,2 MPI 75KM, 1,2 TSI 85 i 105 KM, 1,4 TSI 122 KM oraz jeden wysokoprężny 1,6 TDI o mocy 105 KM. Auto produkowane jest w czeskiej fabryce mieszczącej się w Mlada Boleslav.
Opis
Niby sedanRapid podobnie jak większa siostra Octavia z boku jest wizualnie pełnoprawnym sedanem, jednak w praktyce jest to nadwozie typu liftback (szyba tylna unoszona razem z klapą bagażnika). Z przodu widzimy nową stylistykę, która charakteryzuje się dość mocno "spłaszczonymi" i prostokątnymi reflektorami oraz zmniejszoną atrapą silnika z odświeżonym logo marki. Tył to sporych rozmiarów lampy o kloszach w charakterystycznym kształcie .
Niesamowita przestrzeń
Zaglądając do środka od razu zauważymy niesamowicie wielką przestrzeń pasażerką. Z przodu do dyspozycji mamy obszerne i nieźle wyprofilowane fotele. Tył to trzyosobowa kanapa o dużym siedzisku. Zarówno z przodu jak i z tyłu miejsca nie zabraknie nikomu. Przestrzeni, szczególnie na nogi jest tak dużo, że z niedowierzaniem spoglądam na klasę auta. Z tyłu pasażerowie mogą spokojnie założyć nogę na nogę i na pewno nie odczują dyskomfortu podróży. Jednak na tym nie koniec, ponieważ największy atut wnętrza dopiero przed nami! Otwieramy tylną, wysoko unoszoną klapę bagażnika i naszym oczom ukazuje się całkowicie płaski i ogromnej wielkości bagażnik do którego dostęp jest po prostu idealny! Jego pojemność to aż 550 litrów!!! Niesamowity wynik, wielkie brawa dla Skody.
Przyjrzyjmy się teraz desce rozdzielczej i zacznijmy od zegarów. Są typowo "skodowskie" i składają się z dwóch, czytelnych i przejrzystych cyferblatów rozdzielonych wyświetlaczem komputera pokładowego, który komunikuje się z nami w naszym ojczystym języku. Konsola środkowa przypomina tą z Fabii. Składa się z centralnie umieszczonego radia wyposażonego w 7-calowy wyświetlacz dotykowy. Niżej znajduje się żywcem wyjęty z Fabii panel od jednostrefowej, automatycznej klimatyzacji oraz szereg funkcyjnych przycisków. Wszystko jest bardzo proste i intuicyjne w obsłudze i na pewno szybko zorientujemy się co do czego służy.
Kończąc wędrówkę po wnętrzu chciałbym przyjrzeć się materiałom i plastikom jakie zostały tutaj wykorzystane. Jasnobeżowa tapicerka materiałowa umila podróżowanie, ale do najprostszych w utrzymaniu czystości na pewno nie będzie należeć. Plastiki są stosunkowo twarde, lecz są bardzo dobrze spasowane i niezłej jakości, do której nie można mieć większych uwag
Spokojny ropniak
Pod maską prezentowanej Skody Rapid znajduje się dobrze znana wysokoprężna jednostka napędowa, którą odnajdziemy prawie w każdym modelu Skody. Mowa jest o silniku 1,6 TDI o mocy 105 KM. Moc nie jest powalająca, ale zapewnia przyzwoite osiągi autu ważącemu 1265 kg. Pierwsze 100 km/h na prędkościomierzu jesteśmy wstanie ujrzeć po niespełna 10,4 sekundy, zaś maksymalnie możemy osiągnąć 190 km/h.
Napęd jest przekazywany na przednie koła za pośrednictwem manualnej, 5-biegowej skrzyni biegów o dobrze dobranych przełożeniach, któreŁ łączą ekonomiczną jazdę i niezłe osiągi. Jedyną wadą jest brak szóstego przełożenia, które na pewno przydałoby się do jazdy z prędkościami autostradowymi - we wnętrzu auta byłoby wtedy ciszej.
Elastyczność jest bardzo dobra, a zapewnia ją spory moment obrotowy, który w tym przypadku wynosi 250 Nm. Dostępny jest on jednak jedynie w niewielkim zakresie obrotów o czym kierowca musi po prostu pamiętać.
Układ kierowniczy bez zarzutu współpracuje z kierowcą i w mgnieniu oka wykonując wydane przez niego polecenia.
Natomiast zawieszenie zestrojono stosunkowo twardo, jak na auto tej klasy. Jednak zaletą takiego ustawienia jest poczucie bezpieczeństwa w każdej zaistniałej sytuacji.
Ponad 1000 kilometrów na jednym baku
Tak, tak jest to możliwe, testowana Skoda Rapid na 55-litrowym baku jest wstanie zapewnić podróż na dystansie ponad 1000 kilometrów bez tankowania. Zapewnia nam to niewielkie zużycie paliwa, wynoszące podczas całego testu średnio zaledwie 5,1 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Coś fantastycznego, szczególnie, że znów ceny paliw poszły w górę i zaczynają oscylować w granicach 6 zł za litr!
Gdyby nie ta cena
Rapid to kolejna bardzo ciekawa i godna uwagi propozycja, ciągle rozwijającej się czeskiej marki Skoda. Auto zapewnia olbrzymią przestrzeń we wnętrzu, dzięki czemu oferuje wysoki komfort podróżowania przy niewielkim apetycie na paliwo. Niestety Skoda za prezentowaną, topową odmianę modelu każe klientowi słono zapłacić, bo aż 80 360 PLN. Jednak tańsze wersje - jestem o tym w stu procentach przekonany - będą sprzedawać się na przysłowiowym "pniu"
Plusy
Ciekawa stylistyka
Niesamowita przestrzeń wnętrza
Ogromny bagażnik
Przyzwoite osiągi
Oszczędny silnik
Minusy
Niewielki zakres dostępności maksymalnego momentu obrotowego
Brak szóstego biegu
Cena
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1598 ccm turbodiesel
Moc: 105 KM przy 4400 obr./min
Moment obr.: 250 Nm przy 1500-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,4 sek.
Vmaks: 190 km/h
Zużycie paliwa: 5,6/3,7/4,4 (6,1/4,1/5,1 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 1078 kilometrów
Wymiary: 4483/1706/1461 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1265 kg
Ładowność: 535 kg
Pojemność bagażnika: 550 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 114 g/km
Opony: 215/40R17
Cena podstawowa: 72 450 PLN
Cena wersji testowanej: 80 360 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik