Skoda Octavia w różnych odmianach i wyposażeniach już wielokrotnie gościła na łamach naszej strony. Można by rzecz, że ten temat się wyczerpał i lepiej poczekać na całkowicie nowy model Octavii, niż po raz kolejny opisywać to samo. Jednak ja, na przekór wszystkim, spędziłem kilka dni z Octavią kombi, z małolitrażowym silnikiem dieslowskim 1,6 TDI i specjalnym pakietem Green Tec.
Opis
Bez zmian
Spoglądając z przodu na Octavię zauważamy przypominające bumerangi lampy, mocno nachodzące na przednie nadkola. Zabieg ten powoduje wrażenie, że samochód się do nas uśmiecha. Bok Skody to typowe nadwozie kombi, które niczym specjalnym się nie wyróżnia z tłumu innych samochodów. Tył to przede wszystkim charakterystyczne tylko dla rodziny czeskich Skód, sporych rozmiarów i ciekawie zaprojektowane klosze lamp. Połączenie tego wszystkiego w całość to ciągle świeże i ładne auto.
Komfortowo, a bagażnik to istna przepaść
Wyjątkowo zacznijmy od bagażnika. Oferuje on olbrzymią przestrzeń ładunkową, która w standardzie wynosi aż 605l. Dodatkowym atutem bagażnika jest całkowicie płaska podłoga i niski próg załadunkowy.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Jest bardzo charakterystyczna dla marki i na pewno nie pomylimy się z innym producentem. Centralnie znajduje się dotykowe centrum dowodzenia radiem oraz nawigacją. Minimalnie niżej zainstalowano kilka przycisków wraz z dwoma pokrętłami od automatycznej i dwustrefowej klimatyzacji.
Zegary znajdujące się przed kierowcą są czytelne i przejrzyste niezależnie od pory dnia, a ponadto w nocy są podświetlone w sposób przyjazny dla oka.
Pasażerowie podróżujący z przodu do dyspozycji mają bardzo dobrze wyprofilowane i obszerne fotele, posiadające również niezłe trzymanie boczne. Natomiast z tyłu dysponujemy wygodną kanapą z miejscem teoretycznie dla trójki pasażerów.
W sam raz
Moja Skoda Octavia została wyposażona w testowaną już w tym roku wysokoprężną jednostkę napędową 1,6 TDI o mocy 105KM. Silnik ten zastąpił jednostkę 1,9 TDI o tej samej mocy, lecz zbudowanej w technologii pompowtryskiwaczy. Silnik ten uchodził za "niezniszczalny", ale względy ekologiczne i marketingowe zmusiły do zastąpienia go nowocześniejszą jednostką. Pozwala na rozpędzenie rodzinnej Skody do pierwszej setki w 11,4 sekundy i osiągnięcie maksymalnie około 190km/h.
Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów o dość krótkich przełożeniach, które wspomagają w osiągnięciu niskiego zużycia paliwa (więcej o tym w dalszej części artykułu). Jednak tak zestrojona skrzynia biegów zmusza kierowcę do dość częstej zmianie przełożeń, aby sprawnie rozpędzać samochód.
Wystarczająco duży moment obrotowy, który wynosi 250Nm, pozwala na ochocze przyśpieszanie auta pod warunkiem utrzymywania silnika w przedziale 1500-2500 obr./min.
Zawieszenie to przede wszystkim komfort resorowania nierówności. Jednak mimo dość miękkiego zawieszenia nie zapomniano o bezpieczeństwie. W testowanej Skodzie Octavii nie odczułem żadnych niepokojących objawów wynikających z pracy zawieszenia, nawet przy większych prędkościach.
Wielki atut
Największym atutem prezentowanej dziś wersji silnikowej Octavii to na pewno niewielki apetyt na paliwo. W mieście spalanie nie przekracza 5,5 litra oleju napędowego, a w uzyskaniu takiego wyniku na pewno pomaga system Start&Stop. Jazda poza miastem powoduje, że zużycie potrafi spaść nawet do 4 litrów, natomiast tygodniowa przygoda z Octavią pozwoliła na przejechanie ponad 1100 kilometrów na 55 litrowym baku co daje średnie spalanie na poziomie 4,7 litrów. Rewelacyjne niskie spalanie przy dość dużym nadwoziu Skody.
Gdyby nie ta cena
Testowana Skoda Octavia Kombi do najtańszych niestety nie należy. Ponad 100 tysięcy złotych za kompaktowe kombi to spory wydatek. Mimo tego faktu naprawdę z czystym sumieniem mogę polecić prezentowane dziś auto. Warto zapoznać się z tym modelem i silnikiem w najbliższym salonie "czeskiej" marki.
Dane techniczne
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1598 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 105 KM przy 4400 obr./min
Moment obr.: 250 Nm przy 1500-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 11,4 sek.
Vmaks: 191 km/h
Zużycie paliwa: 5,1/3,6/4,2 (5,5/4,0/4,7 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 1170 kilometrów
Wymiary: 4569/1769/1468 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1305 kg
Ładowność: 675 kg
Pojemność bagażnika: 605 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 109g/km
Wyposażenie: Ambition Green Tec
Green Tec Pakiet obejmuje: funkcję start&stop, funkcję rekuperacji energii, opony o zmniejszonym oporze toczenia 195/65 R15. Dedykowany jest do silników 1.6 TDI CR i 1.4 TSI
Cena: 85 800 zł (wersja Ambition Green Tec) 109 530 zł (wersja testowana)
AUTOR (Tekst): Artur Ławnik Fot. Skoda