Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 


Załóżmy, że jesteśmy przywiązani do jednej marki i jest nią czeska Skoda. Potrzebujemy rodzinnego auta, najlepiej kombi o dużym bagażniku. Dodatkowym wymogiem jest auto maksymalnie klasy kompaktowej. Wtedy wybór pada na Fabię Kombi i Octavię Kombi. Jednak żeby nie było tak prosto, do pojedynku wybraliśmy Octavię Kombi Tour, czyli model sprzed faceliftingu.

Opis

Historia

Pierwsza Fabia w salonach zagościła w 1999 roku i od tamtej pory bije rekordy sprzedaży na całym świecie. Od 2007 roku na rynku dostępna jest druga generacja tego modelu. Auto występuje jako pięciodrzwiowy hatchback i kombi.

Trzy lata przed Fabią, czyli w 1996 roku, swój debiut miała Octavia, która produkowana była początkowo do 2004 roku. Natomiast w latach 2004-2010, równocześnie z obecną generacją, auto było dostępne jako Octavia Tour. Klient do wyboru ma nadwozie typu liftback i kombi.

Przestrzeni pod dostatkiem

Zajrzyjmy do wnętrz testowanych aut. Jak przystało na auta tej samej marki, są stosunkowo podobne do siebie. Zarówno Fabia jak i Octavia oferują zaskakująco dużo miejsca dla wszystkich pasażerów. Przednie fotele, dzięki dobremu wyprofilowaniu i posiadaniu niezłego trzymania bocznego, zapewniają wygodne i komfortowe podróżowanie niezależnie od ilości czasu spędzonego w aucie. Z tyłu do dyspozycji są trzyosobowe kanapy o bardzo dobrym wyprofilowaniu siedzisk. Miejsca na nogi minimalnie więcej jest oczywiście w Octavii, która jest po prostu większa od Fabii. Choć i w mniejszym modelu nikt nie będzie narzekać na dyskomfort w podróży.

A jak wygląda sytuacja z bagażnikami? Tutaj mało który konkurent może dorównać przestrzeniom jakie oferują Skody. Octavia Kombi udostępnia aż 605-litrowy bagażnik o całkowicie płaskiej podłodze, natomiast Fabia Kombi zapewnia zaledwie o 100 litrów mniej przestrzeni. Oba wyniki są najlepszymi w swoich klasach co zasługuje na wielkie brawa dla czeskiej marki.

Przyjrzyjmy się teraz deskom rozdzielczym, zaczynając od Octavii. Konsola środkowa składa się niewielkiego, ale prostego w obsłudze radia oraz panelu do sterowania manualną, jednostrefową klimatyzacją, którą obsługujemy przy pomocy trzech przycisków i pokręteł.

Kierownica i lewarek skrzyni biegów, mimo że nie są pokryte skórą, leżą dobrze w dłoniach i nie budzą zastrzeżeń.

W Fabii jest podobnie. Konsola środkowa to trzy pokrętła od manualnej klimatyzacji, które usytuowano na samej górze. Poniżej znajduje się radio MP3 z olbrzymich rozmiarów dotykowym wyświetlaczem.

Zegary są czytelne i przejrzyste niezależnie od pory dnia, a w nocy są podświetlone na miły i spokojny odcień bieli.

Materiały, które jakie wykorzystano w testowanych egzemplarzach, są niezłej jakości i nie można mieć do nich zastrzeżeń. Miłe w dotyku i dobrze spasowane plastiki nie trzeszczą ani nie pukają podczas jazdy nierównymi drogami.

Krótko mówiąc - wnętrza obu aut są tak zaprojektowane i wykonane, że nasuwa się stwierdzenie "niemiecka perfekcja".

Podobne osiągi

Prezentowana dziś Skoda Octavia wyposażona jest w jedyny dostępny w tym modelu silnik benzynowy 1,6 i mocy 102 KM. Moc nie jest imponująca, ale po kilkunastu kilometrach silnik potrafi miło i pozytywnie zaskoczyć. Pierwszą setkę na prędkościomierzu ujrzymy po 12.4 sekundach zaś prędkość maksymalna wynosi 189 km/h.

Dobrze dopasowana manualna, pięciobiegowa skrzynia biegów sprawie, że auto ochoczo przyśpiesza mimo niewielkiego momentu obrotowego (148 Nm). Również elastyczność jest lepsza, niż wynikałoby to z "suchych" danych na papierze. Wyprzedzanie innych pojazdów napotkanych na naszej drodze nie sprawia większych kłopotów, ale pod warunkiem dobrze dobranego biegu.

Zawieszenie mimo twardszego zestrojenia zapewnia bardzo dobry komfort podróżowania i pewne prowadzenie auta nawet przy ostrzej pokonywanych zakrętach. Poprzeczne nierówności są idealnie tłumione, dzięki czemu kierowca wraz z pasażerami nie odczuwa żadnego dyskomfortu i ma poczucie bezpieczeństwa w podróży.

A jak jest w mniejszej Fabii? Testowany przez nas model wyposażony jest w nowy wysokoprężny silnik Common Rail o pojemności 1,6l, dysponujący mocą 90 KM. Silnik ten zastąpił wysłużoną jednostkę 1,9 TDI, której konstrukcja oparta na pompowtryskiwaczach sięgała lat 90. Nowy silnik charakteryzuje się dużo lepszą kulturą pracy. Nawet poranne odpalanie jest miłe dla uszu właściciela i sąsiadów.

Fabia 1,6 TDI do pierwszych 100 km/h rozpędza się podobnie jak większa Octavia w czasie 12,6 sekund i maksymalnie ważące 1129 kg auto można rozpędzić do 176 km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła przy pomocy 5-biegowej manualnej skrzyni biegów.

Elastyczność zapewnia 230 Nm momentu obrotowego, dostępnego niestety tylko w przedziale 1500-2500 obr./min. Fakt ten powoduje dość częste sięganie do lewarka zmiany biegów w celu dobrego dopasowania przełożenia do danej sytuacji.

Fabia wyposażona jest w zupełnie inaczej zestrojone zawieszenie. Jest bardziej miękkie porównując bezpośrednio do większej Octavii. Zawieszenie te zapewnia dużo większy komfort, ale nie pozwala zbytnio na agresywniejszą jazdę. Odczuwalne są delikatne przechyły nadwozia, które jednak nie są w żaden sposób niebezpieczne w czasie podróży.

Ekonomiczne

Mimo zupełnie odmiennych jednostek napędowych obu dziś prezentowanych aut, spalanie na pewno nie zrujnuje naszego portfela. W mieście Octavia zadowala się 10 litrami benzyny bezołowiowej natomiast w trasie zużycie spada do 6 litrów. Podczas całego testu Octavia Kombi średnio spalała 8 litrów na każde 100 kilometrów, co daje teoretyczny zasięg w granicach 690 kilometrów na pełnym baku.

Skoda Fabia Kombi średnio podczas tygodniowego użytkowania spalała zaledwie 4,7 litra oleju napędowego. W mieście zużycie wzrastało do 5,5 litrów natomiast w trasie spadało do 4,0 litrów. Dzięki takiemu spalaniu na niewielkim, 45-litrowym baku Fabią możemy śmiało przejechać do 1000 kilometrów na jednym tankowaniu. Brawo!

Co wybrać?

Pora na podsumowanie i wybór auta, choć muszę przyznać że decyzja nie jest prosta. Oba modele zapewniają bardzo komfortowe i przestronne wnętrza, a ich bagażniki to po prostu ogromne przestrzenie bagażowe, które w dowolny sposób możemy zagospodarować. Silniki mimo różnych technologii (benzyna i diesel) mają dość podobne osiągi i trudno określić, który z nich jest lepszy. A jak jest z cenami? Większa Octavia Kombi Tour to koszt 66 030 zł za w pełni wyposażoną i prezentowaną dziś odmianę. Fabia Kombi, podobnie jak większa siostra, wyposażona została we wszystko, co najpotrzebniejsze do codziennego użytkowania auta. Liczne dodatki niestety podniosły cenę prezentowanego dziś modelu do bagatela 81 240 zł, a to już dużo jak na tą klasę auta. Kończąc artykuł czas dokonać wyboru, lecz to pozostawię Wam, drodzy czytelnicy.

Dane techniczne

Dane techniczne: Octavia Kombi Tour
Pojemność silnika: 1595 ccm (benzynowy)
Moc: 102 KM przy 5600 obr./min
Moment obr.: 148 Nm przy 3800 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 12,4 sek.
Vmaks: 189 km/h
Zużycie paliwa: 9,7/5,6/7,2 (10,0/6,0/8,0 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 690 kilometrów
Wymiary: 4572/1769/1462 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1285 kg
Ładowność: 600 kg
Pojemność bagażnika: 605/(1655) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 168 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Opony: 195/65 R15

Wyposażenie: wersja Tour

Cena:
51 400 zł (wersja Tour) 66 030 zł (wersja testowana)

Dane techniczne: Fabia Kombi
Pojemność silnika: 1598 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 90 KM przy 4200 obr./min
Moment obr.: 230 Nm przy 1500-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 12,6 sek.
Vmaks: 176 km/h
Zużycie paliwa: 5,1/3,6/4,2 (5,5/4,0/4,7 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 45 litrów
Teoretyczny zasięg: 957 kilometrów
Wymiary: 4239/1642/1498 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1129 kg
Ładowność: 530 kg
Pojemność bagażnika: 505/(1485) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 109 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Opony: 195/55 R15

Wyposażenie: wersja Ambition

Cena: 55 900 zł
(wersja Ambition 1,6 TDI) 81 240 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Skoda Octavia Kombi 1,6 MPI 102KM Tour

Skoda Fabia Kombi 1,6 TDI 90KM Ambition

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej