Monte Carlo to dwudziestotysięczna dzielnica księstwa Monako, położona na malowniczym stoku górskim nad Morzem Liguryjskim. Dzielnica ta słynie nie tylko z licznych kasyn, ale również z dwóch najbardziej znanych imprez - rajdu samochodowego oraz ulicznego wyścigu Formuły 1 Grand Prix Monako. Dla uczenia 110. rocznicy obecności marki Skoda w motosporcie, w ubiegłym roku do salonów trafiła limitowa wersja Fabii - Monte Carlo 2011.
Opis
II generacja
W 1999 roku czeska marka Skoda wprowadziła do sprzedaży całkowicie nowy model. Była to Fabia, która zastąpiła wysłużoną już Felicję. Fabia pierwszej generacji dostępna była w trzech wersjach nadwoziowych: 5-drzwiowy hatchback, sedan i kombi. Po 7 latach producent zaprezentował II generację modelu, jednocześnie wycofując z oferty 4 drzwiowego sedana. Najbardziej popularny model Skody dwa lata temu przeszedł delikatne odświeżenie i modernizację nadwozia
Co wyróżnia?
Stylistycznie Fabię Monte Carlo 2011 można odróżnić po kilku elementach. Są to przede wszystkim lakierowane na czarno elementy nadwozia takie jak: dach, alufelgi, wewnętrzna część przednich reflektorów i świateł do jazdy dziennej, atrapa silnika. Oprócz tego czarnego koloru są spojlery i listwy boczne, zaś tylny zderzak przypomina swoimi kształtami ten pochodzący z modelu RS. Dzięki tym elementom i połączeniu ich z żółtym kolorem nadwozia, wygląd naszej Fabii stał się zadziorny i sportowy, co na pewno przypadnie do gustu młodszym użytkownikom tego auta.
Tak jak powinno być
Jedyne różnice, jakie zauważymy we wnętrzu auta to czarne obicie sufitu oraz nakładki progowe z logiem "2011 Monte Carlo". Reszta pozostała bez zmian.
Wnętrze prezentowanej Skody Fabii oferuje komfort i przestronność dla czwórki dorosłych osób plus dziecko. Przód to nieźle wyprofilowane, obszerne i wygodne fotele posiadające nawet niezłe trzymanie boczne. Zarówno kierowca, jak i pasażer, bez problemu znajdą dla siebie komfortową pozycję do podróży. Tył to dość mocno wyprofilowana kanapa uwzględniająca dwa miejsca dla dorosłych, choć niezbyt wysokich osób.
Nie powinniśmy mieć problemu z zapakowaniem naszych bagaży, bo do dyspozycji mamy 315 litrów bagażnika z całkowicie płaską podłogą. Pakując cięższe walizki, na pewno docenimy dość niski próg załadunkowy.
Konsola centralna zdominowana jest przez dwa wyświetlacze. Pierwszy to panel sterowania automatyczną jednostrefową klimatyzacją. Jej obsługa jest bardzo prosta i na pewno nikomu nie sprawi kłopotów. Poniżej usytuowano radio MP3 z dotykowym wyświetlaczem.
Zegary są czytelne i przejrzyste niezależnie od pory dnia, zaś w nocy ich podświetlenie na spokojny odcień bieli będzie koić zmęczone oczy.
Materiały, jakie wykorzystane są w testowanym egzemplarzu, są dobrej jakości i nie budzą zastrzeżeń. Miłe w dotyku i dobrze spasowane plastiki nie trzeszczą ani nie pukają podczas jazdy.
Najmocniejszy, a zarazem oszczędny ropniak
Sportowy wygląd auta sugeruje, że pod maską siedzi mocny benzyniak. Jednak rzeczywistość jest zupełnie inna i prezentowana Fabia Monte Carlo wyposażona jest w bardzo dobrze znaną, wysokoprężną jednostkę napędową o pojemności 1,6 i mocy 105KM. Jednostka Common Rail charakteryzuje się dobrą kulturą pracy, ale dopiero po rozgrzaniu silnika do optymalnej temperatury. Podczas porannego rozruchu zauważalna jest dość głośna praca, charakterystyczna dla starszych wysokoprężnych jednostek.
Ważącą 1144 kg Fabia rozpędza się do pierwszych stu kilometrów na godzinę w 10.9 sekundy, jednak na tym nie koniec bo testowany model ochoczo przyśpiesza do prędkości maksymalnej wynoszącej około 190km/h.
Silnik połączono z 5-cio biegową, manualną skrzynią biegów, której przełożenia są tak dobrze dobrane, że szósty bieg wydaje się zbędny. Połączenie sporego momentu obrotowego (250 Nm) z nieźle pracującą skrzynią biegów, pozwala na uzyskanie bardzo dobrej elastyczności, która może pomóc nagłych sytuacjach na drodze.
Układ kierowniczy bez zarzutu współpracuje z kierowcą, w mgnieniu oka wykonując wydane przez niego polecenia.
Zawieszeniem zestrojono stosunkowo twardo, jak na auto typowo miejskie i rodzinne. Zaletą takiego ustawienia jest poczucie bezpieczeństwa w każdej zaistniałej sytuacji. Fabia bardzo pewnie, niczym "przyklejona" pokonuje każdy ostrzejszy zakręt.
Oszczędność
Mimo sportowych aspiracji silnika, może on pochwalić się niedużym apetytem na paliwo. W czasie trwania testu średnio jednostka zużywała 5.2 litrów na każde 100 kilometrów. W mieście spalanie oscyluje przy 6 litrów oleju napędowego zaś na trasie potrafi spaść nawet do 4,5 litrów. Przy tak niewielkim zużyciu paliwa na 45 litrach mamy możliwość przejechania ponad 800 kilometrów bez obawy o stację paliw.
Dla indywidualistów
Skoda Fabia Monte Carlo 2011 jest bardzo ciekawą propozycją dla młodszych fanów czeskiej marki. Wyróżniająca się stylistyka zapewnia, że na pewno będziemy się wyróżniać spośród innych egzemplarzy tego modelu. Oprócz stylistyki atutem tego modelu jest dynamiczny i oszczędny silnik pod maską.
Plusy
Stylistyka auta
Oszczędny silnik
Przestronne wnętrze
Wygodne fotele
Minusy
Dość głośna praca silnika przy porannym uruchamianiu
Dane techniczne
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1598 ccm turbodiesel Common Rail
Moc: 105 KM przy 4200 obr./min
Moment obr.: 250 Nm przy 1500-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,9 sek.
Vmaks: 188 km/h
Zużycie paliwa: 5,1/3,6/4,2 (6,0/4,5/5,2 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 45 litrów
Teoretyczny zasięg: 865 kilometrów
Wymiary: 4000/1642/1498 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1144 kg
Ładowność: 530 kg
Pojemność bagażnika: 315/(1180) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 109 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km
Wyposażenie: wersja Style Monte Carlo 2011
dodatkowe wyposażenie: lakier metalik (+ 1 650 zł), Dodatkowe 4 głośniki z tyłu (+ 250 zł), System nawigacji satelitarnej Amundsen+ (+ 3 000 zł), Przygotowanie pod GSM II z Bluetooth z Maxi DOT bez uchwytu (+ 1 900 zł), Gniazdo mulitimedialne MDI (+ 600 zł), Poduszka powietrzna pasażera z deaktywacją (+ 200 zł), ESP Plus (+ 2 000 zł), Stalowe koło dojazdowe (z podnośnikiem i kluczem) (+ 140 zł), Wielofunkcyjna 3-ramienna skórzana kierownica obsługująca radio i telefon (z małym pakietem skórzanym;skóra naturalna+ekologiczna) (+ 300 zł), Obręcze kół ze stopów lekkich TRINITY 7J x 17 (+ 700 zł), Podłokietnik przedni z zamykanym schowkiem (+ 600 zł) Pakiet dla palących (popielniczka z przodu, zapalniczka) (+ 100 zł) Pakiet schowków (+ 200 zł), Alarm z czujnikiem przechyłu (+ 1 000 zł), Klimatyzacja automatyczna (Climatronic) - z funkcją chłodzenia schowka (+ 999 zł), Spryskiwacze reflektorów przednich (od Style ze wskaźnikiem poziomu płynu spryskiwacza) (+ 600 zł), Fotele przednie z regulacją wysokości (+ 300 zł), Podgrzewane fotele przednie (+ 850 zł), Podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej (+ 250 zł)
Cena: 66 200 zł (wersja Style 1,6 TDI 105KM) 77 339 zł (wersja testowana)
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik