Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Ekologiczne auta coraz mocniej zaczynają pukać do drzwi naszego motoryzacyjnego rynku. Już prawie każda marka w swojej ofercie ma tego typu pojazd. Skoda również, wprowadziła do gamy całą serię zwaną Greenline. Dziś w teście najmniejsza z nich, a mianowicie Fabia Greenline.

Opis

Czysta biel
Stylistyka ekologicznej Fabii niczym specjalnym nie wyróżnia się od swoich poprzedniczek. Całość nadwozia zostało obniżone o 15mm, z przodu zamontowano dodatkowe wloty powietrza. Ma to wpłynąć na dużo mniejsze spalanie, lecz o nim później. Z przodu widzimy obłe kształty przednich lamp, identycznych jak w Roomsterze. Tył również jest bez zmian i tylko dyskretny zielony napis Greenline informuje nas, z jaką wersją mamy do czynienia.

Ocena stylistyki: 4

Bez zmian
Wnętrze testowanej Skody Fabii jest przestronne i komfortowe dla wszystkich pasażerów. Z przodu zamontowano dobrze wyprofilowane i wygodne fotele. Miejsca jest dużo i nikt nie będzie na jego brak narzekać. Z tyłu, również pasażerowie nie będą odczuwali żadnego dyskomfortu, pod warunkiem, że nie będą zbyt wysocy. Kanapa jest wyprofilowana tak, żeby pomieścić dwie dorosłe osoby i dziecko. Bez problemu zapakujemy nasze bagaże, bo do dyspozycji mamy 300 litrów całkowicie płaskiej podłogi. W załadunku pomoże niski próg załadunkowy.
Spójrzmy teraz deskę rozdzielczą. Zacznijmy od konsoli środkowej. Zdominowana jest przez dwa wyświetlacze. Na górze usytuowano centrum dowodzenia automatyczną klimatyzacją, niżej zaś znajduje się radio MP3 z olbrzymich rozmiarów wyświetlaczem. Zegary są czytelne i przejrzyste niezależnie od pory dnia. W nocy są podświetlone na miły i spokojny odcień zieleni.
Materiały, które jakie wykorzystano w testowanym egzemplarzu są niezłej jakości i nie budzą zastrzeżeń. Miłe w dotyku i dobrze spasowane plastiki nie trzeszczą ani nie pukają podczas jazdy.

Ocena wnętrza: 4+

Oszczędny diesel
Pod maską testowanej Skody Fabii znajduje się trzycylindrowy silnik wysokoprężny 1.4 o mocy 80KM wyposażony w filtr cząstek stałych. Silnik ten do demonów nie należy, ale przecież nie oto tutaj chodzi. Pierwszą setkę Fabia osiąga po 13.2 sekundach a maksymalnie możemy nią podróżować około 170km/h. Silnik został spięty z modyfikowaną, pięciostopniową skrzynią biegów. Jej przełożenia są długie co pomaga w oszczędzaniu paliwa podczas jazdy w trasie, jednak przeszkadza w mieście. Napęd przekazywany jest na przednie koła, na których zamontowano opony o mniejszych oporach toczenia. Elastyczność stoi na dobrym poziomie, a zawdzięczamy to 195Nm momentu obrotowego, uzyskiwanego przy 2200obr./min.
Zawieszenie dopasowano kompromisowo, bo dla kierowcy zapewnia pewne prowadzenie samochodu w każdych sytuacjach, zaś pasażerom podróż w komfortowych warunkach. Układ kierowniczy wykonuje bez zawahania każde polecenia jakie wydaje kierująca osoba.
Pora na sedno sprawy, a mianowicie spalanie. Skoda Fabia Greenline jest mistrzem oszczędzania. Średnie spalanie podczas całego testu oscylowało w granicach 4.3 litrów oleju napędowego. Tak niskie spalanie pozwala na przejechanie 1046 kilometrów na pełnym 45 litrowym baku. Na trasie jest jeszcze lepiej i spada do 3.6 litrów! Niesamowity wynik. W mieście jest gorzej, ale nie ma tragedii, ponieważ zużycie waha się w granicach 5.5 litrów. Kolejnym wielkim atutem tej wersji jest niewielka emisja CO2, która wynosi 109g/km.

Ocena silnika: 5-

Dla lubiących oszczędzać
Skoda Fabia Greenline należy do oszczędnych samochodów w eksploatacji, ale nie podczas zakupu. Testowana wersja to wydatek aż 58 900 zł z dodatkowym wyposażeniem. Sporo, jak na auto tej klasy. W zamian dostajemy samochód z oszczędnym silnikiem dieslowskim, który pomoże w zaoszczędzeniu pieniędzy wydawanych w trakcie codziennego jego użytkowania.

Ocena końcowa: 4+

Plusy
+ Niesamowicie oszczędny silnik
+ Przestronne wnętrze
+ Zestrojenie zawieszenia
+ Bagażnik

Minusy
- Zbyt mało miejsca nad głowami z tyłu
- Cena

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1422ccm turbodiesel
Moc: 80KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 195Nm przy 2200obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 13.2 sek.
Vmaks: 170 km/h
Zużycie paliwa: 5.3/3.4/4.1 [5.5/3.6/4.3 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 45 litrów
Teoretyczny zasięg: 1046 kilometrów
Wymiary: 3992/1642/1498 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1130 kg
Ładowność: 515 kg
Pojemność bagażnika: 300/[1163] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5

Wyposażenie: wersja Greenline

Cena: 53 600 zł [wersja Greenline] 58 900 zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej