Wybór Skody kojarzy nam się raczej z rozsądkiem, czyli całkiem niezła jakość auta za rozsądną cenę i w tym stwierdzeniu myślę, że większość z nas się zgodzi. Na testy dostaliśmy Rapida w wersji z silnikiem 1.0 TSI 95 KM spiętym ze skrzynią DSG. I na wstępie, pierwsza myśl – silnik 1.0. to będzie szaleństwo na drodze.
Silnik na pewno ekonomiczny, osiąga moc maksymalną 95 KM w zakresie od 5000 do 5500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 160 Nm w zakresie od 1500 do 3500 obr./min. Nasz testowy Rapid był wyposażony w siedmiobiegową skrzynię DSG i nie kłamiąc nawet dawał radę. Czasami gubił się między 2 a 3 biegiem ale możliwe, że to wada egzemplarza. Dwusprzęgłowa skrzynia ma co prawda 7 przełożeń co powinno zapewniać ekonomię także na drogach szybkiego ruchu. Powinno, ale biegi są tak ciasno zestopniowane, że siódmy bieg pojawia się już przy 65 km/h. Ta skrzynia nastawiona jest zdecydowanie na miejskie drogi.
Według danych producenta ważący ok. 1200 kg Rapid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,3 s i rozpędza się do 189 km/h. Nie powala na kolana ale do dynamicznej jazdy po mieście w zupełności wystarczy. Na autostradzie przy rozwijaniu prędkości powyżej 120 km/h było już słabiej, ale i tak ,nie jest tak źle jak zakładałem. Plusem, że całkiem nieźle tłumi hałas przy wyższych prędkościach, także jeśli macie ochotę rozwijać swoje zdolności wokalne to proszę bardzo - auto Was nie zagłuszyJ.
Zawieszenie pracuje zadowalająco na tyle, że nasze cztery litery nie płaczą po każdym zaliczonym dołku. W fotelach siedzi się bardzo wygodnie a materiał jest łatwy w utrzymaniu czystości.
Według danych producenta 95-konny Rapid zużywa w ruchu miejskim 5,5 l benzyny na 100 km. W rzeczywistości, poruszając się w gęstym ruchu miejskim trzeba się liczyć ze spalaniem dochodzącym do prawie 8 l/100 km. W cyklu mieszanym jest już znacznie lepiej i spokojnie łapałem się w granicach 6,0 l/100 km.
W trakcie jazdy każdy poczuje się pewnie, bezpiecznie, ze świadomością, że na pewno dojedzie do domu. To gwarantuje nam Skoda. Moje wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne, wsiadasz i jedziesz bez stresu i bardzo komfortowo.
Przy pierwszym kontakcie Skoda Rapie wywołuje pozytywne odczucia. Ładna sylwetka, pomimo jego klasycznych kształtów, które mogłyby się niektórym znudzić (podyktowane względami praktycznymi), 17 calowe felgi i drobne zmiany kosmetyczne z 2017 r., tj. zmiana oświetlenia przedniego i tylnego na LED, uważam, że robią swoje. Natomiast wnętrze….. Tak jak z zewnątrz prezentuje się bardzo zgrabnie to w środku jednoznacznie stwierdzamy „stan surowy”, czyli czarno i czarno. Faktura na obszyciu foteli trochę rozwesela to smutne wnętrze ale to tyle. Gdyby elementy ozdobne, czyli listwa, która przechodzi przez całą deskę rozdzielczą łącząc obie strony w jedną całość była w jaśniejszym kolorze, było by znacznie lepiej. Na środku system multimedialny z dotykowym ekranem, który spełnia swoje funkcje bez większych problemów. Intuicyjna obsługa upraszcza orientacje. Duży plus za kamerę cofania, na tle konkurencji sprawuje się bardzo dobrze!
W środku jest sporo miejsca, daje poczucie przestrzeni jak na auto kompaktowe oraz jest wygodne. Ładne i wyraźne zegary, a także trójramienna kierownica. Ponadto kiepski dostęp do miejsca na napoje, także miłośnicy picia kawy w aucie będą mieli lekkie utrudnienia, ale trochę główkowania z rana jak wyciągnąć swój kubek z kawą z Rapida, każdemu dobrze zrobi.
Nad konkurencją Rapid ma na pewno jedną przewagę – jest liftbackiem, czyli łatwość korzystania z ogromnego kufra o pojemności 550 litrów. Bagażnik ma regularny kształt, a dodatkowo możemy go wyposażyć w zestaw przegródek i siatek lub dwustronną matę chroniącą wykładzinę przed brudem i zniszczeniem, oczywiście za dodatkową ceną (na szczęście niską).
Skodę cechuje też fakt, że możemy rozszerzyć naszą wersję o ciekawe dodatki za niewielką cenę. Także przykładowo w konfiguratorze za bezkluczykowy system obsługi samochodu dokupimy za 1 550 zł, a kamera cofania ze spryskiwaczem już za 1100 zł. I tak nasz Rapid może też być wyposażony w szereg uchwytów, które czynią codzienne korzystanie z auta wygodniejszym, jak haczyki na torby z zakupami, ogrodzone wnęki w nadkolach, czy kosz na śmieci montowany w uchwycie przednich drzwi.
Podsumowując:
Na stronie Skody możemy wyczytać o 6 powodach, dla których warto kupić Rapida. Oto i one:
- Obietnica przestrzeni - miejsca dla 5 osób i samochód dla każdego - ZGADZAMY SIĘ!
- Moc i Oszczędność - 3 warianty silnika benzynowego i 2 wysokoprężnego oraz zdanie „Będziesz zaskoczony jego mocą i niskim spalaniem” - ZGADZAMY SIĘ W 100 %!
- Liczy się bezpieczeństwo – Rapid dba o bezpieczeństwo każdego i oferuje 5 gwiazdek zdobytych w testach EURO NCAP (najwyższa z możliwych ocen) – ZGADZAMY SIĘ I WIERZYMY NA SŁOWO !
- Przemyślane rozwiązania, czyli praktyczność, które na co dzień będą ułatwiać Tobie i Twoim bliskim podróż – ZGADZAMY SIĘ!
- Rapid uwiedzie Cię elegancją i precyzją – ZGADZAMY SIĘ! P.S. NAS UWIODŁA szczególnie sylwetką
- WIELE DO WYBORU – Wszystkie inspiracje można znaleźć w Oryginalnych Akcesoriach na stronie SKODY – ZGADZAMY SIĘ!
Dane techniczne
DANE TECHNICZNE: Skoda Rapid Style 1.0 TSI 95 KM DSG |
|
SILNIK |
benzyna, R3, 12V |
POJEMNOŚĆ |
999 ccm |
MOC |
95 KM przy 5000 rpm |
MAKS. MOMENT OBR. |
160 Nm przy 1500-3500 rpm |
SKRZYNIA BIEGÓW |
Automatyczna, 7-biegowa DSG |
NAPĘD |
Przednia oś |
0-100 km/h (sek.) |
11,3 |
Vmax |
189 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA (l/100km)(miasto/trasa/średnie) wg wskazań producenta |
4,6 (średnie wg. wskazań producenta) |
ZUŻYCIE PALIWA (l/100km) z testu |
7,0 |
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA |
55 litrów |
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.)(mm) |
4483/1706/1461 |
WAGA (kg) |
1119 kg |
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA |
550/1381 litrów |
LICZBA DRZWI/LICZBA MIEJSC |
5/5 |
OPONY |
215/40 R17 |
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ |
58 000 PLN |
CENA WERSJI TESTOWANEJ |
86 350 PLN |