Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

 

Mówiąc o rodzinie myślimy o żonie, dzieciach, domu i ewentualnie psie. Często bywa tak, że zapominamy o istotnej w obecnych czasach kwestii czyli aucie, które ma służyć nie tylko nam ale i całej rodzinie. Pal licho jazdę na krótkich dystansach do sklepu, szkoły, przedszkola czy naszej podróży do pracy. W grę wchodzą dłuższe wycieczki i wysoki komfort. Kwestia zasadnicza to budżet jakim dysponujemy żeby stać się właścicielem auta, które wszystkie wymienione „czynniki” będzie w stanie nam zapewnić. Jeśli mamy na zbyciu kasę w przedziale 100 – 200 tys. zł to opcji jest wiele, a jedną z nich jest Skoda Superb Combi.

 

Opis

 

Skoda Superb I generacji pojawiła się na rynku w 2001 roku i już wtedy biła na głowę konkurencję w swojej klasie. Przestronne wnętrze, atrakcyjny wygląd i szeroka lista oferowanych silników. Mało który koncern oferował taki wachlarz możliwości. W 2008 Skoda zaprezentowała II odsłonę limuzyny, aspirującej do klasy premium. Superb to połączenie ciekawej linii, komfortu i przestronności za rozsądną cenę. Owszem, są osoby, które przywiązują wagę do znaczka jaki znajduje się na masce samochodu i z pewnością wybraliby typowe auto klasy premium typu Mercedes, Audi czy BMW jednak stan ich konta na to nie pozwala. I wydawać się może, że to czynnik zasobności konta nakręcał do tej pory sprzedaż tego modelu. I generacja do 2008 roku może pochwalić się sprzedażą na poziomie 130 tys. sztuk, natomiast II odsłona wysoko podbiła poprzeczkę ilości sprzedanych aut - do 2015 roku przekroczył 560 tys. sztuk.

 

Obecnie możemy cieszyć oko III generacją Skody Superb. Cieszyć bo czeska limuzyna koncernu VAG wygląda jeszcze lepiej. Chromowany grill, nowe światła przednie, za które inżynier powinien dostać nagrodę bo wyglądają obłędnie i liczne przetłoczenia, które nadają lekko sportowego charakteru. Jak to możliwe, że kombi wygląda agresywnie? Przecież to cholera niemożliwe… a jednak 2w1 jest możliwe. Moim zdaniem nadwozie Superb Combi prezentuje się znacznie lepiej niż Passat Variant.

 

 

Długa linia dachu została zwieńczona małym spojlerem nadając szyku. Tylne światła wdzierające się na klapę bagażnika zostały ostro skrojone i kształtem nawiązują nieco do przednich kloszy. Mimo zadka o znacznych rozmiarach i dość długiego tylnego zwisu auto prezentuje się niesamowicie, a efekt ten wzmagają aluminiowe felgi w rozmiarze 19-cali. Niestety te efektownie wyglądające obręcze wymagają dopłaty 3 500 zł, tak samo jak metalizowany lakier Beż Cappuccino, który wyceniono na 2 500 zł.

 

Zanim jeszcze przejdziemy stricte do wnętrza Skody muszę wspomnieć o ważnej rzeczy, która ma ogromny wpływ na niewiarygodne właściwości przewozowe. Chodzi o lekką, modułową płytę podłogową MQB wykorzystaną przy wspomnianym VW Passacie B8. Skoda nie dość, że urosła w stosunku do poprzedniej generacji to także w stosunku do przywoływanego Passata, od którego jest dłuższa o 89 mm i szersza o 32 mm. Także rozstaw osi jest większy w Skodzie o 50 mm. To wszystko znajduje przełożenie na ilość przestrzeni we wnętrzu.

 

Co ma Skoda czego nie mają inni? No chyba nie musze nikogo czarować, że Skoda Superb a w dodatku Combi posiada największe wnętrze pośród aut osobowych. Miejsca nie brakuje w I a tym bardziej w II rzędzie siedzeń. Nieważne gdzie usiądziemy będziemy cieszyć się ogromną przestrzenią na nogi oraz nad głową. Długie skrzydła drzwi ułatwiają wsiadanie i zajmowanie miejsca w bardzo wygodnych fotelach oraz na tylnej kanapie. Tapicerka jakiej użyto do obicia foteli wygląda bardzo elegancko. Pikowany materiał nadaje wyjątkowości siedziskom. Poza tym fotele przednie sterowane są elektrycznie a do tego posiadają funkcję pamięci.

 

 

Wizualnie wnętrze wygląda na większe niż jest za sprawą panoramicznego dachu z opcją szyberdachu. Przednia część? To przede wszystkim kokpit z centralnym wyświetlaczem, którego rozmiar różni się w zależności od potrzeb (wybrać możemy pomiędzy 5; 6,5; 8 – cali). Zegary umieszczone za dużym wieńcem trójramiennej kierownicy z przyciskami wielofunkcyjnymi to powiew tradycji połączonej ze światem multimedialnym. Najważniejsze, że są czytelne oraz spełniają swoje zadanie.

 

Niestety we wnętrzu znalazły się elementy tak bardzo przeze mnie znienawidzone a stosowane w coraz większej ilości aut. Mowa o lakierowanych w kolorze black piano plastikach. Nieodporne na zarysowania, wyłapujące wszystkie pyłki i każde nawet najdelikatniejsze dotknięcie kończy się pozostawieniem odcisku. Dla mnie ten kolor może być zastąpiony szczotkowanym aluminium lub plastikiem je imitującym, tak jak zrobiono to na całej długości deski rozdzielczej.

 

Wracając do świata multimediów musimy wiedzieć, że producent daje kilka istotnych rozwiązań dla rodzin, których dzieci w podróży zwyczajnie się nudzą. Jednym z nich jest chociażby możliwość dokupienia wieszaków na tablety do zamontowania na oparciach przednich siedzeń. Jeśli to nie pomoże to na pocieszenie dla siebie możemy zakupić Sound System CANTON. Nagłośnienie znanej marki składa się z 12 głośników umiejętnie rozmieszczonych we wnętrzu Superba, o mocy 610 W. To powinno zagłuszyć wrzaski naszych pociech. Jeśli to nie przyniesie oczekiwanego skutku pozostaje nam… bagażnik o pojemności 660 l, który możemy powiększyć do 1950 l składając oparcie tylnej kanapy. Z pewnością znajdziem tam dla siebie spokojny zakątek.

 

Co pod maską? Przez długi czas zacierałem ręce na mocniejszą jednostkę napędową, której moc to 280 KM, jednak los zesłał mi doładowanego diesla o pojemności 2-litrów i mocy 190 KM. Maksymalny moment obrotowy sięgający 400 Nm pozwala rozpędzić luksusowe kombi do 228 km/h, natomiast start do pierwszej setki zajmuje 7,7 s. Duże znaczenie odgrywa w tym także automatyczna przekładnia DSG z ilością 6-przełożeń. Nienaganna praca automatu sprawia, że przyspieszanie jest płynne a biegi zmieniane są niezauważalnie bez zbędnych szarpnięć i opóźnień.

 

 

Działanie automatycznej przekładni uzależnione jest także od trybu jazdy (system Driving Mode). Tryb ECO znacząco skraca przełożenia i dobiera możliwie najwyższy bieg do jazdy, który ma prowadzić do oszczędniejszej jazdy. Tryb Comfort to normalna praca skrzyni za to zmienia się charakter całego auta a w szczególności zawieszenia, które jest miękkie i precyzyjnie wybiera każdą nierówność. Dla mnie zmiany najbardziej odczuwalne były podczas pokonywania poprzecznych nierówności na jezdni czyli progów zwalniających. Tryb Sport mówi sam za siebie. Skrzynia pracuje szybko i wydłuża przełożenia, a zawieszenie oraz układ kierowniczy sztywnieją przybierając sportowego charakteru. To co to w takim wypadku tryb Indiviudal? To możliwość wybrania czegoś idealnie pod siebie. Sportowe zestrojenie kierownicy, miękkie zawieszenie i sportowe nastawy silnika. Rewelacyjna konfiguracja do jazdy w mieście bez patrzenia na spalanie. Ogólnie rzecz biorąc, aktywne zawieszenie DCC robi robotę.

 

Właśnie, w zakresie spalania nie jest najgorzej. W trasie przy prędkości 120/140 km/h osiągnąłem wynik 5,5 l. W mieście? Wszystko zależy od stylu jazdy, ale jesteśmy w stanie osiągnąć spalanie na poziomie 7,2 l co przy 2-litrowym silniku, 190 koniach mocy oraz znacznych rozmiarów nadwoziu to wynik więcej niż zadowalający. Zwłaszcza, że niektóre auta ery downsizingu przy silniku i mocy mniejszej o co najmniej 50% potrafią spalać więcej.

 

I z tego miejsca chciałbym przejść do podsumowania. Jeżeli mam na zbyciu blisko 200 000 PLN i poszukujemy nowego auta, którego głównymi zaletami będzie przestronność, pojemność, komfort, niskie spalanie i nienaganny wygląd to możemy pokusić się o wybór Skody. Jeżeli jednak szukamy czegoś więcej, a dla niektórych więcej oznacza za większą kasę i logo marki Premium na masce to… nie jest to Skoda Super Combi Style? Dlaczego? Bo do takich aut trzeba dorosnąć. Trzeba mieć rodzinę żeby docenić zalety Superba.

 

Dane techniczne

Dane techniczne: 

Silnik: turbodoładowany diesel, R4, 16
Pojemność silnika: 1968 ccm 
Moc: 190 KM przy 3500 obr./min 
Moment obr.: 400 Nm przy 1750 – 3250 obr./min 
Skrzynia biegów: DSG 6-biegowa, automatyczna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 7,7 
Vmaks: 228 km/h 
Zużycie paliwa: 6,3/4,7/5,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany) 
Zużycie paliwa testowe: 7,2 (l/100km) (średnie) 
Pojemność baku: 66 litrów 
Teoretyczny zasięg: 860 kilometrów 
Wymiary: 4856/1864/1477 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach) 
Waga: 1525 kg 
Pojemność bagażnika: 660/1950 l 
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 138 g/km 
Opony: 235/40 R19 
Cena wersji podstawowej: 93 880 PLN 
Cena wersji testowanej: 179 000 PLN 

 

 

Autor(tekst+fot.): Damian Goś

 

Galeria

 

 

 

Fot. Damian Goś

 

 

 

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej