Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Najmniejsza z propozycji czeskiego producenta aut ponownie trafiła w nasze ręce. Škoda Citigo, dziś w odmianie Monte Carlo, które wyglądem wyróżnia się spośród innych aut tej marki.

Opis

Od 5 lat
Škoda Citigo na polskim rynku jest obecna już od ponad 5 lat. Dostępna jest w dwóch odmianach nadwoziowych. Jako 3- i 5-drzwiowe auto klasy miejskiej. Klient do wyboru posiada nadal tylko jeden 3-cylindrowy silnik o pojemności jednego litra, występujący w dwóch wersjach różniących się mocą – 60 oraz 75 koni mechanicznych

Monte Carlo...
...dostępne jest w czterech kolorach nadwozia: czerwonym, białym, czarnym oraz srebrnym. Elementami charakterystycznymi dla tej odmiany są 15-calowe, szprychowe alufelgi, niewielki spojler nad tylną szybą oraz zderzak zakończony „mini-dyfuzorem”. Testowany egzemplarz wyposażono dodatkowo w panoramiczny szklany dach, który nie tylko wprowadza do auta więcej światła, ale dzięki swoim rozmiarom i możliwości otwarcia daje doznania niemal jak w kabriolecie.

 

 

Kilka wyróżników
Wyróżnikiem wnętrza wersji Monte Carlo jest czarno-czerwona tapicerka i kilka rozmieszczonych w różnych miejscach wstawek o takich samych barwach. O sportowe doznania dba kierownica – spłaszczona u dołu, gruba i świetnie leżąca w dłoniach.

Centralnie umieszczone trzy pokrętła obsługujące manualną klimatyzacje, otoczone kilkoma przyciskami to charakterystyczny wygląd konsoli środkowej. Pod panelem sterującym klimatyzacją znajdują się radioodtwarzacz.

 



Kierowca przed sobą znajdzie trzy analogowe wskaźniki. Na środku umieszczono duży, czytelny prędkościomierz, zawierający w sobie również wyświetlacz komputera pokładowego. O ile obserwacja ich wskazań nie nastręcza problemów, o tyle znacznie gorzej jest z miniaturowymi wskaźnikami umieszczonymi po bokach prędkościomierza, do których czytelności można mieć wiele uwag. Odczytanie ich wartości wymaga zbyt dużego skupienia.

Bagażnik, oferuje 251 litrów. Jego wadą jest bardzo wysoki próg załadunkowy, który potrafi przeszkadzać w załadunku cięższych walizek.


Mocniejsza odmiana
Testowana przez nas Škoda Citigo posiada pod maską najmocniejszy obecnie z dostępnych silnik o mocy 75 KM. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą manualnej, 5-biegowej skrzyni biegów, którą zestopniowano stosunkowo krótko. Przez to kierowca jest zmuszony do częstej zmiany przełożeń, a przyjemność jazdy z większymi prędkościami nie jest taka, jaka mogłaby być, gdyby zapewniono jeszcze jedno przełożenie.

 



Za to 95 Nm, dostępne w zakresie 3000-4300 obr./min. i połączenie z krótką skrzynią zapewnia żwawe reakcje na wciskanie pedału gazu i sprawne wyprzedzanie innych aut. Potrafi miło zaskoczyć.

Mało kto wie, że odwołująca się do legendarnego rajdu WRC odmiana Monte Carlo posiada minimalnie obniżone zawieszenie. Trudno to wyczuć w czasie jazdy, ale ja wierzę producentowi, który twierdzi, że poprawia to walory jezdne najmniejszej Škody.

Spalanie jak w nowoczesnym silniku wysokoprężnym
Okazuje się, że niewielka masa auta oraz nowoczesna, niezbyt wysilona jednostka napędowa potrafi również miło zaskoczyć podczas wizyty na stacji paliw. Dzięki średniemu zużyciu paliwa na poziomie 4,7 litra benzyny na każde 100 kilometrów kierowca nie będzie zmuszony do zbyt częstych odwiedzin.

Podsumowując:
Mimo już pięciu lat na rynku, auto w ogóle się nie zestarzało stylistycznie i nadal może się podobać potencjalnym klientom. Jednak już za kilkanaście tygodni w polskich salonach pojawi się model po lekkim face-liftingu. Największa zmiana nastąpi pod maską, gdzie pojawi się nowy, mocniejszy silnik. Nadal o pojemności jednego litra, ale z doładowaniem i mocą ponad 100 KM. Niezależnie od tego Citigo jest nie tylko sympatycznym samochodem miejskim, ale również idealnym towarzyszem rodziny 2+1 w wakacyjnych wojażach.

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: 3-cylindrowy, benzynowy
Pojemność silnika: 999 ccm
Moc: 75 KM przy 5000-6000 obr./min
Moment obr.: 95 Nm przy 3000-4300 obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 13,2 s
Vmaks: 171 km/h
Zużycie paliwa: 5,6/3,9/4,5 (5,7/3,8/4,7 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 35 litrów
Teoretyczny zasięg: 744 kilometrów
Wymiary: 3563/1641/1478 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 854 kg
Ładowność: 436 kg
Pojemność bagażnika: 251/(951) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/4
Emisja CO2 : 105 g/km
Opony: 185/55R15
Wersja wyposażeniowa: Monte Carlo
Cena wersji podstawowej: 45 970 PLN
Cena wersji testowanej: około 52 920 PLN

AUTOR (tekst): Artur Ławnik (fot.): Damian Goś

 


Galeria

Fot. Damian Goś

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej