Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Czekając na pojawienie się w polskich salonach III generacji Skody Fabii, czyli modelu utrzymującego się od kilku lat w czołówkach podsumowań sprzedaży w klasie aut miejskich, postanowiłem sprawdzić, czy II generacja ma szanse nadal być popularna wśród samochodów używanych. Do testu wybrałem najbogatszą odmianę Elegance z małolitrażowym silnikiem 1,2 TSI o mocy 105 KM.

Opis

Historia

Skoda Fabia I generacji pojawiła się w salonach w 1999 roku i od tamtej pory bije rekordy sprzedaży na całym świecie. Po 8 latach od debiutu wprowadzono drugą generację tego modelu. Auto występuje jako pięciodrzwiowy hatchback i kombi. W tym roku do salonów trafi już III generacja największego hitu sprzedażowego czeskiej Skody.

Przyzwoicie

Wnętrze Skody Fabia oferuje komfort i przestronność dla czwórki dorosłych osób plus ewentualnie dziecka. Z przodu zasiądziemy w nieźle wyprofilowanych, obszernych i wygodnych fotelach, które posiadają nawet całkiem dobre trzymanie boczne. Zarówno kierowca, jak i pasażer, bez problemu znajdą dla siebie komfortową pozycję do podróży. Tył to dość mocno wyprofilowana kanapa uwzględniająca dwa miejsca dla dorosłych, choć raczej o niezbyt imponującym wzroście.

Zegary niezależnie od pory dnia są czytelne i przejrzyste, a w nocy podświetla je spokojny odcień bieli.

Konsola centralna to dwa wyświetlacze. Pierwszy służy do sterowania automatyczną, jednostrefową klimatyzacją. Jego obsługa jest bardzo prosta i na pewno nikomu nie sprawi kłopotów. Niżej znajduje się radio MP3 z dotykowym wyświetlaczem.

Materiały, które wykorzystano w testowanym egzemplarzu, są niezłej jakości i nie można mieć do nich zastrzeżeń. Miłe w dotyku i dobrze spasowane plastiki nie trzeszczą ani nie pukają podczas jazdy. Jedyną wadą może być jasny kolor tapicerki, który przy codziennym użytkowaniu może uleć szybkiemu zabrudzeniu.

Do dyspozycji mamy 315 litrów bagażnika, a pakując cięższe walizki, na pewno docenimy niski próg załadunkowy.
 
Małolitrażowy, nie znaczy zły

Prezentowany dziś egzemplarz „Czeszki” wyposażony jest w małolitrażową jednostkę napędową 1,2 TSI o mocy 105 KM.

Mała pojemność nie oznacza jednak słabych osiągów. Pierwsze 100 km/h osiągamy po 10,1 sekundy. Natomiast prędkość maksymalna wynosi 191 km/h. Nieźle, a wrażenia z jazdy tym autem są jeszcze lepsze, niż to wygląda na papierze.

Napęd przekazywany jest na przednie koła przy pomocy 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów. Połączenie bardzo dobrze pracującej przekładni i sporego momentu obrotowego (175 Nm) daje dobrą elastyczność. Wystarczy dobrać odpowiednie przełożenie, aby bez problemu przyśpieszać, nawet w nagłej sytuacji.

Podróżując Fabią jesteśmy pewni bezpiecznego prowadzenia auta, które na pewno nas nie zaskoczy niczym niespodziewanym, a przy tym zapewnia komfort i wygodę.

Całkiem przyzwoite spalanie

Skoda Fabia w tej wersji pozytywnie zaskakuje podczas wizyty na stacji paliw. Zawdzięczamy to niewielkiemu zapotrzebowaniu na paliwo. W mieście Fabia spala 8,2 litra benzyny bezołowiowej. W trasie tę wartość jesteśmy wstanie zbić nawet do 4,9 litra. Średnio podczas całego testu auto zużywało na każde 100 kilometrów zaledwie 6,5 litra.

Podsumowując:

Skoda Fabia II generacji, mimo już 7 lat obecności na rynku, nadal jest autem godnym polecenia dla osób szukających niewielkich rozmiarów auta z wygodnym i przestronnym wnętrzem. Niewątpliwym atutem auta jest małolitrażowy i oszczędny silnik benzynowy, którego osiągi i kultura pracy stoją na bardzo przyzwoitym poziomie.. Jestem pewny, że jeszcze długo ta generacja będzie hitem sprzedażowym, tym razem na rynku wtórnym.

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: benzynowy, turbodoładowany, 4-cylindrowy,
Pojemność silnika: 1197 ccm
Moc: 105 KM przy 5000 obr./min
Moment obr.: 175 Nm przy 1500 - 4100 obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,1 s
V-maks: 191 km/h
Zużycie paliwa: 6,8/4,5/5,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 8,2/4,9/6,5 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 45 litrów
Teoretyczny zasięg: 540 kilometrów
Wymiary: 4000/1642/1498 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1055 kg
Ładowność: 530 kg
Pojemność bagażnika: 315 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 124 g/km
Opony: 195/55R15
Wersja wyposażeniowa: Elegance
Cena wersji podstawowej: 33 200 PLN
Cena wersji testowanej:  58 500 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria

Fot. Artur Ławnik

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej