Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

 

Czeska marka Skoda nie zwalnia tempa i cały czas stara się zapełniać luki między segmentami aut. Przykładem jest prezentowana dziś kolejna odmiana modelu Rapid. Po liftbacku przyszła pora na bardziej młodzieżową odmianę zwaną Spaceback. Jest to typowy, pięciodrzwiowy hatchback. W naszym teście sprawdzimy, jak sprawuje się limitowana odmiana Style Plus, z benzynowym silnikiem 1,4 TSI 122KM i automatyczną skrzynią biegów DSG. Zapraszam do lektury.

 

Opis



Prawie tak samo jak w liftbacku

Przyglądając się Rapidowi z przodu, widzimy prostokątne reflektory ksenonowe, które dzieli atrapa silnika z logo marki. Linia boczna to udaje trochę kombi, ale przy bliższym zbadaniu szybko okazuje się, że Spaceback jest jednak typowym hatchbackiem. Auto osadzone jest na niskoprofilowych, 17-calowych, pięcioramiennych alufelgach. Patrząc na tył zauważamy dużą, nieco zaokrągloną tylną szybę i lampy o charakterystycznych kloszach. Dużym atutem testowanego auta był jego jaskrawy, zielony kolor, połączony z czarnymi dodatkami.    

Mniejszy bagażnik

Mimo mniejszego nadwozia w porównaniu z odmianą liftback, ilość miejsca dostępnego dla pasażerów nie ucierpiała. Jedynie pojemność bagażnika zmalała z 550 do 413 litrów.

Pasażerowie siedzący z przodu nadal dysponują obszernymi i bardzo dobrze wyprofilowanymi fotelami. W tej odmianie mamy dodatkowo do czynienia z siedzeniami, które posiadają zintegrowane zagłówki. Tylna kanapa oferuje miejsce dla trzech osób, które mają do dyspozycji obszerne siedzisko.

Zegary składają się z czytelnych cyferblatów, które są rozdzielone wyświetlaczem komputera pokładowego. Centralnie umieszczone radio zintegrowane jest z 7-calowym, dotykowym wyświetlaczem. Poniżej znajduje się panel od jednostrefowej, automatycznej klimatyzacji otoczony licznymi przyciskami. Wszystko jest bardzo intuicyjne w obsłudze.   

Idealne połączenie

Pod maską Rapida Spaceback znajduje się benzynowa jednostka napędowa 1.4 TSI. Została wyposażona w turbinę, która pozwala na uzyskanie solidnych 122 KM. Spora moc przy niewielkiej pojemności pozwala na osiągnięcie pierwszych 100 km/h w 9.5 sekundy, a maksymalnie możemy rozpędzić Skodę do równych 206 km/h.

Napęd przekazywany jest na przednie koła, za pomocą 7-biegowej, automatycznej skrzyni biegów, która idealnie jest dopasowana do potencjału silnika.

Elastyczność jest dobra dzięki, dobranym przełożeniom automatycznej skrzyni biegów oraz momentowi obrotowemu. 200 Nm dostępne jest już od 1550 obr./min. Podczas wyprzedzania innych pojazdów, auto radzi sobie więcej niż rewelacyjnie.

Układ kierowniczy idealnie współpracuje z poleceniami wydawanymi przez kierowcę. Zawieszenie zostało zestrojone kompromisowo. Jest połączeniem komfortu i pewnego prowadzenia samochodu w każdych warunkach. Nikt nie powinien narzekać na zbyt twarde nastawy. Zamiast tego będzie miał szansę docenić podróżowanie w komfortowych warunkach.

Przyzwoite spalanie

Prezentowana dziś najmocniejsza odmiana Skody Rapid Spaceback jest samochodem, który mimo benzynowej jednostki napędowej nie zrujnuje naszego portfela. W mieście spalanie oczywiście jest spore i potrafi wynieść nawet 8,3 litra benzyny bezołowiowej, ale w trasie jesteśmy wstanie osiągnąć nawet 5,5 litra! Średnio podczas całego testu Skoda potrzebowała 6,9 litra na każde 100 kilometrów. Uważam to za bardzo dobry wynik.

Podsumowując
 
Skoda Rapid Spaceback, dzięki atrakcyjnej, bardziej sportowej linii nadwozia, jest przeznaczona dla młodszego grona nabywców. Na pewno docenią oni to auto za dość dobrze skalkulowaną cenę, przestronne i komfortowe wnętrze oraz za dynamiczny, ale oszczędny silnik. Prawie ideał?

 

Dane techniczne



Dane techniczne:
Silnik: 4-cylindrowy, benzyna (turbo)
Pojemność silnika: 1390 ccm
Moc: 122 KM przy 5000 obr./min
Moment obr.: 200 Nm przy 1550 obr./min
Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9,5 sek.
Vmaks: 206 km/h
Zużycie paliwa: 7,4/4,8/5,8 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 8,3/5,5/6,9 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 800 kilometrów
Wymiary: 4304/1706/1459 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1280 kg
Ładowność: 535 kg
Pojemność bagażnika: 413 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 134 g/km
Opony:
Wersja wyposażeniowa: Style Plus
Cena wersji podstawowej: 78 550 PLN
Cena wersji testowanej: 83 850 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria


Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej