Silnik ŠKODY KODIAQ RS to nowy kamień milowy w historii marki. Jednostka o mocy 176 kW (240 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm – dostępna wyłącznie w nowym SUV-ie – to najmocniejszy motor wysokoprężny jak dotychczas stosowany w seryjnych pojazdach ŠKODY. Nowością jest też system dynamicznego wzmacniania dźwięku - Dynamic Sound Boost, który zapewnia autentyczne, sportowe brzmienie bez uszczerbku na komforcie jazdy.
Sercem mocarnego silnika 2.0 TDI pod maską ŠKODY KODIAQ RS jest układ dwustopniowego doładowania. Dwulitrowa jednostka korzysta z dwóch turbosprężarek połączonych szeregowo.
ŠKODA oferuje wachlarz 15 barw podstawowych, które dla wszystkich modeli pojazdów tworzą 67 kombinacji kolorystycznych. I choć klienci najchętniej stawiają na bezpieczne, dobrze znane kolory, warto pamiętać o tym jak wiele może zmienić odpowiedni dobór lakieru.
Dzięki technice biturbo jednostka 2.0 TDI osiąga imponujący maksymalny moment obrotowy – 500 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min; jej moc maksymalna wynosi 176 kW (240 KM). Efekt: ŠKODA KODIAQ RS ma wyśmienite osiągi. Napędzany na obie osie SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 6,9 s (wersja 5-osobowa) i rozpędza się do prędkości 221 km/h.
Dynamiczny samochód potrzebuje dynamicznego brzmienia. Właśnie dlatego w modelu KODIAQ RS – po raz pierwszy w historii ŠKODY – zastosowano system dynamicznego wzmocnienia dźwięku, czyli Dynamic Sound Boost.
We współczesnych samochodach spotyka się szereg rozwiązań odpowiadających za sportowe brzmienie: od układów wydechowych z aktywnymi klapami, przez „podbicie” dźwięku, głośniki w kabinie lub głośnik umieszczony pod maską, aż po specjalny rezonator w układzie dolotowym. Dynamic Sound Boost spełnia cechy aktywnego układu wydechowego oferując autentyczne brzmienie na zewnątrz i we wnętrzu samochodu oraz wyjątkową wszechstronność.
System Dynamic Sound Boost moduluje dźwięk układu wydechowego samochodu. W tym celu specjalna jednostka sterująca odczytuje parametry, takie jak prędkość obrotowa silnika, moment obrotowy, aktualne przełożenie oraz szybkość jazdy, a następnie, przy użyciu skomplikowanych algorytmów, oblicza określone sygnały dla siłownika umieszczonego w pobliżu rur wydechowych. Na ich podstawie generuje on „sztuczny” odgłos i wzbogaca oryginalne brzmienie układu wydechowego. W rezultacie kierowcy towarzyszy emocjonujące, sportowe brzmienie.
W zależności od trybu jazdy i preferencji kierowcy, system Dynamic Sound Boost może generować dźwięki o różnej barwie i odmiennym natężeniu – od cichych do zdecydowanie sportowych. ŠKODA KODIAQ RS oferuje trzy różne brzmienia, powiązane z wyborem profilu jazdy Driving Mode Select. W trybie Comfort dźwięk jest stonowany i wtapia się w tło, w programach Normal i Snow staje się bardziej wyrazisty, a w trybie Sport osiągom SUV-a towarzyszy zdecydowana, mocna nuta. Program Individual pozwala kierowcy na dopasowanie brzmienia układu wydechowego do własnych preferencji, a w trybie Eco system Dynamic Sound Boost nie generuje dodatkowych dźwięków, co sprawia, że samochód jest bardzo cichy.
Odgłos płynie prosto z siłownika zamontowanego w pobliżu rur wydechowych. Nie jest on jednak fizycznie połączony z układem wydechowym – takie umiejscowienie jest istotne dla zapewnienia odpowiedniej interakcji między siłownikiem a „wydechem”. Umożliwia bowiem uzyskanie oczekiwanej autentyczności, właściwej dla sportowego wizerunku samochodu.
Dynamic Sound Boost pozwala przede wszystkim tworzyć sportowy wizerunek samochodu – w tym jego brzmienie słyszane na zewnątrz. Kolejnym niekwestionowanym atutem jest fakt, że Dynamic Sound Boost można sterować za pomocą systemów pokładowych – na przykład zmieniać intensywność modulacji dźwięku w zależności od trybu jazdy lub całkowicie wyłączyć tę funkcję.
Źródło: SKODA