Patrząc na nową generacje Octavii, trudno doprawdy uwierzyć, że to auto należy do segmentu C. We wnętrz ma równie dużo miejsca jak Passat a na pewno więcej, niż Audi A4. Z konkurentami w swojej klasie w zasadzie nie ma po co porównywać, bo to trochę jak kopanie lezących. W standardzie klimatyzacja, system kontroli trakcji, 7 poduszek i do tego prawie 600 litrowy bagażnik...
Octavia II generacji była najlepiej sprzedającym się autem w Polsce przez kilka kolejnych lat. Zapracowała na to dobrym wyposażeniem, niska awaryjnością i spokojnym, nieco może nawet zachowawczym designem. Octavia III generacji już wkrótce zastąpi na fotelu lidera swoja starsza siostrę? Skąd ta pewność? Ano, z obserwacji. Auto, choć zachowało swoją stylistykę, wyraźnie odmłodniało. Czesi wyostrzyli rysy auta, zmienili grill a nawet krój czcionki w nazwie firmy i modelu. Drobiazgi? Tak, ale w ogólnym rozrachunku. kilka tysięcy drobiazgów równa się zupełnie inne auto.
Zmiany, zmiany, zmiany. To w skrócie wizytówka Octavii III. Zasadniczo, nowa koncepcja firmy z Mladej Boleslaw opiera się na filozofii, więcej znaczy… więcej. A co TO znaczy? A to, że od teraz nie kupimy Octavii "golasa". W najtańszej wersji Active 1,2 TSI 85 KM (cena 59 900 złotych) w wyposażeniu standardowym znajdziemy ABS z systemem kontroli trakcji (teraz ESC), radio z wejściem USB, hamulec antykolizyjny, klimatyzacje, 7 poduszek w tym kolanowa kierowcy, chłodzony schowek, światła do jazdy dziennej, elektrycznie podnoszone, przyciemniane szyby.
Octavię zbudowano na wspólnej płycie MQB. Na takiej samej powstają auta z Volksburga i Mortorell. Ale, Skoda poszła dalej. Korzystając z modułowości płyty, wyraźnie powiększyła auto. Widać to aż nadto po otwarciu drzwi. Z przodu miejsca jest nawet nieco więcej niż w Octavii II za to z tyły, prawie tyle co w Superbie. Nawet za wysokim kierowcą i pasażerem I rzędu foteli zajmiemy bez problemu miejsce na tylnej kanapie. I nie tyko nasz szlachetny odwłok, ale także nasze nogi i kolana będą podróżować w warunkach omalże komfortowych.
Także nasz bagaż zmieści się bez trudu. 590 litrów w bagażniku to rekord nie tylko wśród kompaktów. Po złożeniu tylnych foteli przestrzeń bagażowa powiększa się do prawie 1600 litrów. I mamy kolejny rekord.
Dla kogo ma być to auto? A tak po połowie dla flot i odbiorców indywidualnych. Ale, odbiorca indywidualny to też pojęcie mylące. Według działu analiz Skody Auto Polska, połowa Octavii II trafiła do flot ale z drugiej polowy, także około połowy kupiły tzw. "regony", czyli drobny biznes i przedsiębiorcy. Wynika więc z tego, że 75% Octavii II to auta de facto flotowe. I taki podział bardzo Skoda Auto Polska odpowiada.
Nowa Octavia pojawiła się już w salonach w 3 wersjach Active, Ambition i Elegance. Każda wersja jest dostepna w dieslem lub motorem benzynowym. W ofercie znajdziemy więc silnik 1,2 TSI o mocach 85 i 105 KM, 1,4 TSI o mocy 140 KM i 1,8 TSI generujący 180 KM. Diesle, to kolejno 105 konny 1,6 Tdi i 150 konny 2,0 TDI.
I na koniec cos o czym dżentelmeni nie dyskutują czyli… ceny. Auto w najtańszej wersji, Active kosztuje od 59,5 tys. Do 74,5 tys. W wersji Ambition, od 65 tys. Do 88 tyś. A w wersji Elegance, od 73.5 do 92 tyś. Oczywiście, bez opcji dodatkowych.
Artur Balwisz