Czterdzieści lat temu, ©koda Auto (wówczas ''Automobilové závody, národní podnik'') rozpoczęła produkcję popularnego sportowego coupé - ©kody 110 R.
Samochód został zaprojektowany w fabryce w Kvasinach, która po fuzji z fabryką ©kody w Mladá-Boleslav specjalizowała się w produkcji małych komercyjnych i sportowych samochodów, łącznie z bardzo popularnym modelem, ©kodą Felicia.
©koda 110 R Coupé bazowała na modelu ©koda 100/110, którego produkcja ruszyła rok wcześniej, tj. w 1969. W listopadzie 1967 roku, zarząd firmy zaakceptował wygląd nowego coupe i 31 marca 1968 roku powstał jego pierwszy prototyp. Użytkownikom model zaprezentowano podczas targów w Brnie, które odbywały się 5 -14 września 1970 roku.
©koda 110 R miała nadwozie typu fastback, dwa fotele z przodu i dwa z tyłu, a także typowe dla coupé drzwi z oknami bez obramowania oraz aerodynamiczną, pochyloną szybę przednią. Co więcej, ''erka'' była silniejsza od ©kody 110 sedan o 9 KM (odpowiednio 62 KM vs. 53 KM).
Nadwozie 110 R coupé było bazą dla wielu późniejszych sportowych modeli. W 1974 roku ©koda zbudowała na nim trzy prototypy (180 RS i 200 RS), które później były wykorzystane jako baza dla 130 RS, bardzo udanego sportowego modelu marki. Ostatnia ©koda 110 R coupé zjechała z taśm montażowych w Kvasinach 30 grudnia 1980 roku.
Źródło: Skoda