Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Często bywa, że zabieg stylistyczny przedłużenia nadwozia nie wychodzi najlepiej w rzeczywistości. Jednak ta reguła nie zawsze sprawdza się i takim przykładem jest prezentowana dziś Altea XL.

Opis

Niby kombi a może minivan?
Z przodu przedłużana Altea niczym nie różni się od zwykłej wersji. Łezkowate światła, ogromny grill z wielkim logo marki Seat. Wszystko to plus dodatkowy pakiet ospojlerowania połączone w jedną całość tworzy ładny i mogący się podobać przód auta rodzinnego. Dopiero linia boczna ukazuje jakie zaszły zmiany w nadwoziu między Alteą XL a normalnych rozmiarów Alteą. Nadwozie jest o ponad 14cm dłuższe niż standardowa odmiana, lecz nie wpływa to negatywnie na wygląd całego auta. Spójrzmy na tył gdzie od razu nasz wzrok przykuwają zupełnie inaczej zaprojektowane tylne lampy i linia klapy bagażnika. Początkowo ciężko się przyzwyczaić, ale po kilku chwilach zmieniamy nastawienie.





Przestronnie i komfortowo
Wnętrze Seata Altea XL oferuje dorosłym osobom 5 pełnowartościowych miejsc. Z przodu jak i z tyłu nikt z nas nie powinien narzekać na komfort podróżowania. Miejsca jest pod dostatkiem dla wszystkich. Przednie fotele jak już zdążyliśmy się przyzwyczaić w innych modelach tej marki są mocno wyprofilowane i posiadają rewelacyjne trzymanie boczne.



Materiały, plastiki jak i wstawki z pomarańczowej skóry (na pewno rozweselają wnętrze, lecz kolor to kwestia gustu) są dobrej jakości i nieźle spasowane. Podczas krótkiego testu jaki odbyłem tym autem nie zauważyłem wad związanych z trzeszczeniem jakiś elementów. Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Konsola środkowa jest uporządkowana, przejrzysta i stosunkowo łatwa w obsłudze.



Trochę gorzej wygląda sprawa z zegarami. Przez srebrne, dodatkowe obwódki w dzień niestety mało wyraźnie widać z jaką prędkością podróżujemy. Lepiej jest, gdy zapadnie zmierzch i wtedy w pełnej krasie rozświetlone na krwistą czerwień pokazują to co powinny pokazywać.


Na koniec zajrzyjmy do bagażnika. Otwieramy klapę i po jednym delikatnym ruchu ręki roleta automatycznie zwija się i naszym oczom ukazuje się 532 litrowa przestrzeń o regularnych kształtach. Bez problemu zapakujemy wszystkie wakacyjne walizki jakie przygotuje nam rodzina.



1968, 140, 320
Te trzy liczby każdy z nas powinien pamiętać wchodząc do sieci salonów samochodowych Seata i VW. Oznaczają one, że silnik ten należy do czołówki jednostek sprzedawanych przez koncern VW. Jednak gdyby ktoś nie wiedział co znaczą te cyfry rozszyfrujmy je. Otóż wysokoprężny silnik o pojemności 1968ccm mocy 140KM i moment obrotowy równy 320Nm. I właśnie ten silnik znajduje się pod maską testowanego dziś Seata.



Ważąca 1469kg Altea XL do pierwszych 100km/h rozpędza się w równe 10 sekund, lecz na tym nie koniec, ponieważ kres możliwości prezentowanego samochodu wynosi 201km/h. Silnik spięto z 6 biegową precyzyjną skrzynią biegów o krótkich skokach lewarka. Prawie jak w sportowym samochodzie. Podobnie sprawa ma się z zawieszeniem, które zestrojono twardo a zarazem komfortowo. Tym autem można podróżować komfortowo, szybko i pewnie, bez zbędnych nerwowości.
Wizyta na stacji nie zrujnuje naszego portfela ponieważ mimo większych gabarytów auta i ciężkiej nogi kierowcy moja Altea średnio zaspakajała się 6.4 litrami na każde 100km. Wynik jak najbardziej pozytywny i godny pochwały.

Czy warto...
...dopłacać 3000zł aby stać się posiadaczem dużo większej Altei XL? Moim zdaniem bez zastanowienia opłaca się. Powód jest prosty za te 3000zł otrzymujemy bardzo ładny stylistycznie samochód o bardziej przestronnym i komfortowym wnętrzu niż zwykła Altea. Szkoda tylko, że tak dobrze wyposażona Altea XL, dziś prezentowana to wydatek rzędu 101tys.zł. Niestety nie każdego z nas będzie stać na taki wydatek.

Plusy
- Ciekawa stylistyka
- Dynamiczny i oszczędny silnik
- Duży bagażnik

Minusy
- Cena
- Mało widoczne w dzień zegary główne

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1968ccm (turbo diesel)
Moc: 140KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 320Nm przy 1750-2500obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10.0 sek.
Vmaks: 201 km/h
Zużycie paliwa: 7.7/4.8/5.9 [8.0/5.5/6.4 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 55 litrów
Wymiary: 4467/1768/1581 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1469kg
Ładowność: 620kg
Pojemność bagażnika: 532/[1604] l [po rozłożeniu siedzeń]
Ilość drzwi/Ilość miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja Stylance

Cena: 101.859zł. [wersja testowana]

Czas trwania testu: 3 dni

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik.
(Zdjęcia): Marcin Ł.


(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej