Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Pewnego lutowego dnia udałem się do Warszawy aby odebrać testowy model Altei. Jednak nie była to całkiem zwykła Altea tylko topowa odmiana FR (Formula Racing) w krwistoczerwonym kolorze nadwozia. Zapowiada się krótka a zarazem fascynująca przygoda, z tym pięknym autem.

Opis

Krwista czerwień
Po krótkich formalnościach postanowiłem przyjrzeć się bliżej testowanemu egzemplarzowi o numerach WPR 74K2. Pierwsze spojrzenie i... już mi się podoba. Intensywny kolor lakieru powoduje, że nie można od auta oderwać wzroku.



Przy drugim spojrzeniu normalnie padam na kolana podziwiając piękną stylistykę grafitowych, pięcioramiennych, 17 calowych alusów, na których osadzone są opony Yokohama o rozmiarze 225/45.



Inne dodatki typu owalne końcówki wydechu, znaczki FR są tak dyskretne, że mało wprawne oko mogłoby je przeoczyć. Zresztą i tak większość ludzi spoglądając na testową Altee myśli o zwykłym rodzinnym samochodzie a nie usportowionym minivanie.

Duży potencjał ale...
Otwieram drzwi zasiadam w kubełkowym fotelu, który wyprofilowano tak jak w prawdziwym sportowym samochodzie ale o tym później. Przekręcam kluczyk budząc do życia 2 litrową turbodoładowaną jednostkę wysokoprężną, która początkowo pracuje głośno.



No cóż, taki urok silników zbudowanych w technologii pompowtryskiwaczy. Silnik dysponuje mocą 170KM oraz 350Nm momentu obrotowego. Co w rzeczywistości oznaczają takie parametry.... Elastyczność na wysokim poziomie, niespełna 9 sekund do pierwszej setki i tylko 208km/h prędkości maksymalnej. Zacząłem się zastanawiać dlaczego przy takiej mocy Altea FR osiąga niespełna 210km/h. Powód jest prosty. Mimo 6 przełożeń jest po prostu za ...krótką skrzynią.... do parametrów silnika. A szkoda bo potencjał ten silnik ma duży.
A jak ma się sprawa z zawieszeniem? O komforcie możemy pomarzyć a najlepiej jak o nim w ogóle zapomnimy. Powód jest prosty. Obniżone, utwardzone zawieszenie plus 17 calowe alufelgi z niskoprofilowanymi oponami powodują, że każdy dołek i kamyk odczuwamy na swoich plecach. No cóż, zawieszenie zestrojono typowo jak w aucie sportowym, lecz nietypowo jak na minivana. Układ kierowniczy posiada charakterystykę bardziej sportową niż auta rodzinnego. Reaguje na każde polecenie wydane ruchem kierownicy. Nawiasem mówiąc kierownica leży idealnie w dłoniach a w dodatku jest niewielkich rozmiarów.
W prawdziwych autach sportowych bardzo często musimy bywać na stacjach benzynowych. Posiadając Seata Altee FR o tak częstych wizytach można zapomnieć. Średnio na 100km FR potrzebuje zaledwie 6.5 litra co przy 55 litrowym zbiorniku paliwa daje zasięg 850km!

We wnętrzu również sportowo
Ustaliliśmy już, że Altea FR z wysokoprężnym silnikiem 2.0TDI jest usportowionym minivanem. Dlatego we wnętrzu również mamy dużo sportowych dodatków. Ale po kolei. Przyjrzyjmy się zegarom i desce rozdzielczej. Konsola środkowa niczym nie różni się od standardowych modeli Seata.



Inaczej jest z zegarami, które posiadają białe cyferblaty i jaskrawo czerwone podświetlenie. Jak to bywa w rasowych sportowych samochodach obrotomierz umieszczony jest centralnie z napisem FR.



Z prawej strony prędkościomierz wyskalowany aż do 260km/h! Z lewej zaś komputer pokładowy oraz wskaźniki poziomu paliwa i temperatury silnika. Kierownica jak już wspomniałem leży idealnie w dłoniach i jest niewielkich rozmiarów.




Teraz pora na wielki plus wnętrza testowanego modelu Altei. Mam na myśli przednie fotele. Są wyprofilowane jak prawdziwe ...kubły... w rajdowych autach. Dzięki temu zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne podczas szybszej jazdy po zakrętach. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie na tylnej kanapie, również minimalnego wybrzuszenia imitującego kubełkowy fotel.



Na koniec pora zajrzeć do kufra. Do dyspozycji mamy 409 litrową całkowicie płaską podłogę, którą możemy wykorzystać na nasze bagaże. Całkiem niezły wynik jak na auto o sportowych ambicjach.



Sportowo i przestronnie
Seat Altea FR to propozycja dla osób lubiących kompromis przestronnego wnętrza i sportowych osiągów. Niestety ten kompromis sporo kosztuje. Na testowany model trzeba wyłożyć 113.940zł Owszem w zamian dostajemy w pełni wyposażony stosunkowo szybki minivan, ale czy to usprawiedliwia wysoką cenę...?

Plusy
- Elastyczność silnika
- Małe spalanie
- Przestronne wnętrze
- Kolor nadwozia
- Rewelacyjne fotele kubełkowe

Minusy
- Cena
- Zbyt twarde zawieszenie na polskie drogi

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1968ccm (turbo diesel)
Moc: 170KM przy 4200obr./min
Moment obr.: 350Nm przy 1800obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 8.6 sek.
Vmaks: 208 km/h
Zużycie paliwa: 8.0/5.2/6.2 [8.7/6.0/6.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 55 litrów
Wymiary: 4325/1768/1568 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1446kg
Ładowność: 595kg
Pojemność bagażnika: 409 l

Wyposażenie: wersja FR Poduszka powietrzna kierowcy, pasażera, boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny powietrzne, systemy kontroli trakcji ABS+TCS (zapobieganie uślizgu kół przy przyspieszaniu), elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS), Deaktywacja poduszki powietrznej pasażera, Regulacja kierownicy w pionie i poziomie, Regulacja wysokości fotela i podparcia lędźwi kierowcy, Przesuwana, składana i dzielona tylna kanapa z podłokietnikiem, Centralna konsola z podwójnym schowkiem, Szyby atermiczne, System Iso-Fix, Elektrycznie regulowane szyby przednie oraz tylne, Elektrycznie składane, regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, Zamek centralny zintegrowany z pilotem, Komputer pokładowy, Przednie lampy przeciwmgielne, Dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja Climatronic, Radio CD, Mp3 ze sterowaniem w kierownicy i systemem 8 głośników, Comming Home (po wyłączeniu silnika włączone światła gasną automatycznie z opóźnieniem), 5-ramienne, 17calowe felgi ze stopów lekkich oraz opony w rozmiarze 225/45 R17, Obszycie skórą: sportowej kierownicy i gałki dźwigni zmiany biegów, Nowe wzory: kierownicy z emblematem FR i gałki dźwigni zmiany biegów z logo FR, Czarna tapicerka FR, sportowe, przednie fotele z emblematem FR, Czujniki ciśnienia powietrza w oponach, Tempomat, Obudowa zewnętrznych lusterek bocznych w kolorze srebrno-matowym,

Dodatkowe wyposażenie Auto-alarm zintegrowane z pilotem i zamkiem centralnym, Podgrzewane przednie fotele, Reflektory BiXenonowe z sytemem AFS oraz doświetlania zakrętów i spryskiwaczy, Systemy kontroli trakcji: ESP z HBA (asystent nagłego hamowania) + DSR (system wspomagania utrzymywania właściwego toru jazdy w krytycznych sytuacjach)

Cena: 100.089zł [wersja FR] 113.940zł. [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ł.
(Zdjęcia): autor oraz Andrzej M.


(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej