Po kilku autach miejskich, pod redakcyjnym oknem zawitał Seat Toledo trzeciej generacji. Auto klasy średniej o nietypowym wyglądzie oraz ciekawym dwu kolorowym lakierze, wyposażony w najmocniejszego turbo-diesla o mocy 140KM.
Opis
ŻyciorysNajnowszy Seat Toledo debiutował na polskim rynku na początku 2005 roku. Dostępny jest tylko w 5 drzwiowym nadwoziu i 4 jednostkami napędowymi do wyboru (benzynowe 1.6 102KM, 2.0 FSI 150KM oraz dieslowskie 1.9TDI 105KM, 2.0 TDI 140KM). Toledo na rynki światowe trafia z hiszpańskich zakładach Seata.
Z przodu Altea, z tyłu...
...Renault Vel Satis. Tak krótko można opisać prezentowane Toledo. Mimo, że może nas zmylić wystający kufer, to najnowsze wcielenie tego modelu jest 5 drzwiowym hatchbackiem z potężnym bagażnikiem. Ciekawym rozwiązaniem jest dwu kolorowy lakier (stalowo-bordowy) jakim został pokryty testowany egzemplarz, dodaje to charakterystycznego wyglądu i poniekąd uroku.
Przestronnie i komfortowo
Zaglądając do środka pierwsza myśl jaka nasuwa nam się to ...skąd my to wnętrze znamy?... Otóż prawie identycznie wyglądające wnętrze spotkamy w Alteii oraz nowym Leonie. No cóż widocznie tak ma być.
Spoglądając na deskę rozdzielczą mamy wrażenie, że jej budowa jest zbyt masywna, lecz przejrzysta i czytelna. A obsługa poszczególnych funkcji jest łatwa i intuicyjna. Na konsoli środkowej znajdują się dwa wyświetlacze (od dwustrefowej klimatyzacji i radia).
Zegary z prędkościomierzem, niczym w sportowym aucie umieszczono na środku w trzech oddzielnych ,,tunelach,,. Ich czytelność nie budziła żadnych zastrzeżeń, jednak nie każdemu przypadnie do gustu czerwone podświetlenie cyferblatów.
Materiały oraz plastiki wykorzystane w testowanym egzemplarzu były dobrej jakości, miłe w dotyku oraz bez zarzutów spasowane.
Czas wspomnieć o komforcie. A w testowanym Seacie tego na pewno nam nie zabraknie. Przednie, prawie kubełkowe, fotele zapewniały wygodę i rewelacyjne trzymanie boczne i muszę przyznać, że są to jedne z lepszych foteli w jakich miałem przyjemność siedzieć. Nie gorzej jest na tylnej kanapie! Bez narzekania na brak komfortu, z tyłu mogą zasiąść trzy dorosłe osoby.
Planując w pełnym komplecie wyjazd na wakacje, nie musimy się martwić o bagaże. Toledo ma do zaoferowania 500 litrową przestrzeń ładunkową, a więc bez problemu zapakujemy wszystkie potrzebne walizki.
Krótko mówiąc: najnowsze nietypowe wcielenie Toledo jest przestronne i komfortowe dla wszystkich pasażerów.
Więcej niż producent zapewnia
Przejdźmy do wrażeń z jazdy. A trzeba przyznać, że jest co opisywać. Pod maską testowanego egzemplarza znajdowała się wysokoprężna, turbo doładowana jednostka o pojemności 1968ccm.
Silnik ten powinien osiągać 140KM i 320Nm, lecz tak nie jest. Otóż nasz testowy egzemplarz w ubiegłym roku był badany na hamowni i bez żadnego tuningu osiągnął moc 150KM oraz 328Nm.
Przyrost mocy i momentu obrotowego spowodował, że ważące prawie 1.5 tony auto rozpędza się do pierwszej setki w około 9.6 sekundy zaś prędkość maksymalna wynosi 206km/h. Co bez wahania można uznać za wyniki więcej niż zadawalające. Jak przystało na mocną jednostkę dieslowską, elastyczność, niezależnie od biegu (a mieliśmy do wyboru 6), stoi na bardzo wysokim poziomie. Po wciśnięciu pedału gazu samochód ochoczo rwie do przodu niczym ...rajdówka... Wyprzedzanie innych, wolniejszych pojazdów to po prostu czysta przyjemność. Dodatkowym atutem są bi-ksenonowe reflektory, które w dzień budziły strach i respekt wśród pozostałych kierowców, zaś w nocy idealnie czystym światłem oświetlały drogę.
Zawieszenie prezentowanego Seata nie budziło moich zastrzeżeń. Auto prowadziło się bardzo pewnie nawet przy większych prędkościach. Na ostrzej pokonywanych zakrętach nie zauważyłem żadnych przechyłów mimo wyższego nadwozia.
Na koniec przyszła pora na koszty podróżowania dwu kolorowym Seatem Toledo. Podczas całego testu nasz egzemplarz testowy zależnie od stylu jazdy spalał od 6.1 do 7.3 litra na 100km. Spoglądając na wagę i gabaryty auta wynik jest bardzo dobry.
Nietypowe auto klasy średniej
Seat Toledo 2.0 TDI 140KM jest bardzo ciekawą propozycją dla osób nie lubiących typowych aut klasy średniej. Sylwetka przypominająca minivana ma więcej zalet niż wad. Głównymi atutami testowanego Seata jest jego przestronność i dynamiczny a zarazem oszczędny silnik pod maską. Niestety to wszystko mało nie kosztuje(109230zł).
Zalety
- Dynamiczny i oszczędny silnik
- Przestronne wnętrze
- Dobrze zestrojone zawieszenie
- Zapewniające wysoki komfort fotele
Wady
- Cena
- Słaba widoczność do tyłu
- Podobieństwo (szczególnie z przodu) do Alteii i nowego Leona
Dane techniczne
Dowód osobisty:Pojemność silnika: 1968ccm (turbo diesel)
Moc: 140KM przy 4000obr./min (150KM-dane z hamowni)
Moment obr.: 320Nm przy 1750-2500obr./min (328Nm-dane z hamowni)
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 500/[1440] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 10 sek. (9.6 sek.)
Vmaks: 201km/h (206km/h)
Zużycie paliwa: 7.6/4.7/5.8 [8.0-8.8/5.5-6.1/6.1-7.3 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 55 litrów
Wymiary: 4458/1768/1572 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1454kg
Ładowność: 600kg
Wyposażenie: wersja Stylance ABS z EBV i MSR, poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, boczne poduszki, aluminiowe obręcze kół 16 calowe, czujnik ciśnienia powietrza w oponach, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, elektryczne lusterka przód/tył z funkcją One Touch, elektryczne regulowane i składane lusterka (podgrzewane), elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, funkcja Coming Home pozostawiająca czasowo włączone światła mijania, gniazdo 12V w konsoli centralnej, kierownica i gałka zmiany biegów pokryte skórą, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa Climatronic, komputer pokładowy, przednie lampy przeciwmgłowe, radio CD/MP3 z wielko formatowym wyświetlaczem w centralnej konsoli, składana i dzielona tylna kanapa, składany kluczyk z trzema przyciskami funkcyjnymi, 8 głośników, system sterowania radiem CD/MP3 z kierownicy, system TCS, system wycieraczek przedniej szyby zintegrowany w przednich słupkach A, szyby atermiczne, tempomat, dektektor deszczu z wewnętrznym lusterkiem antyreflekcyjnym + funkcja Ligth On itd.
Dodatkowe wyposażenie przednie lampy BIXENON z układem przednich spryskiwaczy reflektorów i automatyczną regulacją poziomowania przednich lamp z systemem AFS, podgrzewane przednie fotele, Buetooth + MP3 + DOT Matrix, przyciemniane szyby boczne tylne w 35%, lakier BiColor stalowo-bordowy, podgrzewany słupek A, ESP.
Cena: 100990zł.[wersja podstawowa Stylance] 109230zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ł.
(Zdjęcia): Andrzej M. oraz autor
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia ze mną zastrzeżone!)